Możliwość opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.527.2023.2.MJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.527.2023.2.MJ

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:

Pani A.B. (...),

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan C.B., (...).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Zainteresowana, będąca stroną postępowania posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również jako "podatek PIT”). Zainteresowana i mąż Zainteresowanej nie są podatnikami podatku od towarów i usług. Są rolnikami ryczałtowymi. Na dzień złożenia wniosku pozostają w związku małżeńskim. Mąż posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT. Mąż nie prowadzi odrębnego gospodarstwa rolnego, prowadzi dodatkową działalność gospodarczą, jest komplementariuszem w spółce komandytowej.

W małżeństwie obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej. Prowadzicie Państwo wspólne gospodarstwo rolne zgodnie z art. 5 ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (dalej: "ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego"), na nieruchomościach będących Państwa własnością.

Na nieruchomościach znajdują się hale produkcyjne, które są wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia rodzinnego gospodarstwa rolnego. Łączna powierzchnia rodzinnego gospodarstwa rolnego nie jest i nie będzie większa niż 300 ha. Nie prowadzicie Państwo ksiąg rachunkowych, a także ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Głównym przedmiotem działalności gospodarstwa jest hodowla drobiu, jest to działalność rolnicza - na gruncie podatku PIT - klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej. Przychody netto z działalności rodzinnego gospodarstwa rolnego w 2023 r. według szacunków przekroczą - w złotych polskich - próg 2 000 000 euro. Natomiast szacujecie Państwo, że w 2023 r. przychody netto ze sprzedaży w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające w połowie na każde z nich, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro. Jesteście Państwo uprawnieni do równego udziału w zyskach. Stąd też w 2024 r. planujecie Państwo rozliczać podatek PIT od dochodów uzyskiwanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego w oparciu o normy szacunkowe. Pani mąż jest osobą zainteresowaną w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji.

Deklarację do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy Zainteresowana złoży z mężem odrębnie na rok 2024. Zainteresowani będą uprawnieni do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (po 1/2 udziału w zyskach).

Pytania

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana będzie miała prawo w 2024 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli tylko jedno z małżonków będzie uzyskiwać przychody, będzie otrzymywało faktury VAT RR, jednocześnie udział 1/2 przychodów (udział Zainteresowanej) z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w 2023 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 000 000 euro, oraz przychody z całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro?

2. Czy prawidłowe jest stanowisko męża Zainteresowanej, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, mąż Zainteresowanej będzie miał prawo w 2024 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli tylko jedno z małżonków będzie otrzymywało faktury VAT RR, jednocześnie udział 1/2 przychodów (udział męża Zainteresowanej) z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w 2023 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 000 000 euro, oraz przychody z całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro?

3. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana będzie miała prawo do opodatkowania na podstawie norm szacunkowych, jeżeli tylko jeden z małżonków będzie otrzymywał faktury VAT RR i jednocześnie przychód z rodzinnego gospodarstwa rolnego przekroczy w złotych polskich próg 2 mln EUR, ale będzie niższy niż 4 mln euro?

Państwa stanowisko w sprawie

Prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana będzie miała prawo w 2024 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli tylko jedno z małżonków będzie otrzymywało faktury VAT RR, jednocześnie udział 1/2 przychodów (udział Zainteresowanej) z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w 2023 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 000 000 euro, oraz przychody z całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Prawidłowe jest stanowisko męża Zainteresowanej, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, mąż Zainteresowanej będzie miał prawo w 2024 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli tylko jedno z małżonków będzie otrzymywało faktury VAT RR, jednocześnie udział 1/2 przychodów (udział męża Zainteresowanej) z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w 2023 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 000 000 euro, oraz przychody z całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana będzie miała prawo do opodatkowania na podstawie norm szacunkowych, jeżeli tylko jeden z małżonków będzie otrzymywało faktury VAT RR i jednocześnie przychód z rodzinnego gospodarstwa rolnego przekroczy w złotych polskich próg 2 mln euro. Przekroczenie progu 2 mln euro nie ma w takiej sytuacji znaczenia, o ile nie będzie przekroczony przychód w równowartości 4 mln euro.

Razem z mężem jesteśmy uprawnieni do równego udziału w zyskach rodzinnego gospodarstwa rolnego, (tj. do 1/2 udziału w zysku) w małżeństwie obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) – co do zasady – dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1:

Nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.miesiąc - w przypadku roślin,

2.16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a wyżej cytowanej ustawy:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Artykuł 9 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Działy specjalne produkcji rolnej stanowią odrębne źródło przychodów.

Stosownie do regulacji art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.

Regulacja art. 15 ust. 2 ww. ustawy określa, że:

W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa przepis art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

W myśl powyższego przepisu dochód z tego źródła może być ustalony w dwojaki sposób:

przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, wyszczególnionych w załączniku nr 2 ustawy,

w oparciu o prowadzoną przez podatnika księgę rachunkową.

Zgodnie z art. 24a ust. 4 ww. ustawy:

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

W myśl art. 24a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoba fizyczna, spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska może prowadzić księgi rachunkowe również od początku następnego roku podatkowego, jeżeli przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. W tym przypadku podatnik informuje o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym były prowadzone. Jeżeli księgi prowadziła spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska, informację składają wszyscy wspólnicy.

W odniesieniu do źródła przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie rozstrzyga o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, a jedynie określa konsekwencje dla opodatkowania tego źródła przychodów w przypadku, gdy obowiązek ten wynika z odrębnych przepisów.

Limit kwotowy wskazany w art. 24a ust. 4 ww. ustawy, zobowiązujący podatnika do zaprowadzenia ksiąg rachunkowych precyzuje art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120).

Stanowi on, iż przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

Osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Przy czym wielkość wyrażoną w euro – stosownie do art. 3 ust. 3 ww. ustawy o rachunkowości:

Przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski, na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy.

Z powyższego wynika, że wyboru sposobu ustalania dochodu ze źródła, którym są prowadzone działy specjalne produkcji rolnej, tj. na podstawie ksiąg bądź norm szacunkowych dokonuje sam podatnik. Jednakże możliwość wyboru sposobu ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest ograniczona wielkością uzyskiwanego przychodu z tego źródła.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych zależy bowiem od formy prawnej jednostki lub wielkości osiąganych przychodów, nie zaś od przedmiotu działalności i sposobu opodatkowania. Jeżeli więc przychody netto osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej przekroczą kwotę określoną w art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o rachunkowości – tj. kwotę 2 000 000 euro – osoby te są zobowiązane do stosowania przepisów o rachunkowości i założenia ksiąg rachunkowych od nowego roku podatkowego, następującego po roku, w którym ich przychód uzyskany z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej przekroczył ww. limit.

Przystępując do oceny skutków podatkowych opisanej we wniosku sytuacji w pierwszej kolejności wskazać należy, że do ustalenia określonego w ustawie o rachunkowości limitu przychodów zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – każdy z małżonków powinien ustalić odrębnie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Zasady wyrażone w ust.1 stosuje się odpowiednio do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.

W konsekwencji opodatkowanie uzyskanych przez małżonków dochodów z prowadzonych wspólnie działów specjalnych produkcji rolnej winno nastąpić zgodnie z ww. zasadami, a więc w szczególności z uwzględnieniem ustalonego przez nich prawa do udziału w zysku.

Z dalszej analizy powołanych regulacji prawnych wynika, że konsekwencją uzyskania przez osobę fizyczną, spółkę cywilną osób fizycznych, spółkę jawną osób fizycznych oraz spółkę partnerską określonych w przepisach ustawy o rachunkowości łącznych przychodów netto ze sprzedaży towarów w kwocie określonej w art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy – jest obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

Wobec powyższego, analiza okoliczności opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w kontekście omówionych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że limit przychodów netto uzyskanych w ramach gospodarstwa rolnego w kwocie 2 000 000 euro, o którym mowa w cytowanym art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – dotyczy każdego z Państwa odrębnie.

Zatem jeżeli suma przychodów netto osiągniętych w 2023 r. przez każdego z Państwa odrębnie, proporcjonalnie do udziału w zysku będzie niższa niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro to – w świetle przepisów o rachunkowości – nie będzie ciążył zarówno na Pani, jak i na Panu obowiązek prowadzenia w 2024 r. ksiąg rachunkowych w prowadzonym rodzinnym gospodarstwie rolnym, pomimo osiągnięcia wspólnie przychodów netto powyżej równowartości w walucie polskiej 2.000.000 euro.

W konsekwencji Zainteresowana będąca stroną postępowania jak i jej mąż, tj. Zainteresowany niebędący stroną postępowania będą mogli w 2024 r. wybrać metodę określenia dochodu z prowadzonych działów specjalnych na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na podstawie norm szacunkowych.

Informacje dodatkowe

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji oraz stanu faktycznego i stanu prawnego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zastrzegam, że kwestia dokumentowania fakturami VAT RR nie jest regulowana przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będącymi przedmiotem niniejszej interpretacji. Ewentualna ocena w tym zakresie, czy też np. status małżonków jako rolników ryczałtowych w takiej sytuacji mogłaby nastąpić w interpretacji indywidualnej wydanej na wniosek, którego przedmiotem byłyby przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pani A.B. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).