Opodatkowanie podziału zysku wypracowanego przez zagraniczny oddział spółki mającej siedzibę w Polsce, osobie fizycznej, będącej polskim rezydentem po... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.577.2023.2.KF

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.577.2023.2.KF

Temat interpretacji

Opodatkowanie podziału zysku wypracowanego przez zagraniczny oddział spółki mającej siedzibę w Polsce, osobie fizycznej, będącej polskim rezydentem podatkowym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 19 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podziału zysku wypracowanego przez zagraniczny oddział spółki mającej siedzibę w Polsce, wypłaconego w formie dywidendy osobie fizycznej, będącej polskim rezydentem podatkowym. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 września 2023 r. (wpływ 28 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan udziałowcem w spółce A Sp. z o.o., jest to spółka kapitałowa według prawa polskiego i posiada siedzibę oraz zarząd na terytorium RP. Kapitał udziałowy spółki w 100% jest własnością krajowych osób fizycznych będących podatkowymi rezydentami Rzeczypospolitej Polskiej, zamieszkałymi w Polsce.

Dodatkowo spółka A Sp. z o.o. posiada na terenie Niemiec, założony oddział o nazwie B. Jest on zarejestrowany w sądzie rejonowym (…) pod numerem rejestru handlowego (…). Oddział jest samodzielnym i samobilansującym zakładem firmy A Sp. z o.o., który na terenie Niemieckiej Republiki Federalnej podlega opodatkowaniu zgodnie z formą spółki kapitałowej, która zgodnie z prawem niemieckim podlega podatkowi od osób prawnych, dopłacie solidarnościowej oraz opodatkowaniu podatkiem obrotowym i od działalności przemysłowej i handlowej.

Jednostka macierzysta A Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce sporządza, zatwierdza i składa do KRS sprawozdania finansowe zawierające łączne dane finansowe oddziału B.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, wyjaśnił Pan, że dywidenda, której dotyczy wniosek będzie wypłacana Panu, osobie fizycznej, będącemu polskim rezydentem podatkowym, przez oddział założony w Niemczech jako jednostkę, którą dla celów podatkowych w Niemczech traktuje się jako osobę prawną. Oddział w (…) jest samodzielnym oddziałem polskiej spółki A Sp. z o.o., który na terytorium Niemiec podlega opodatkowaniu zgodnie z formą spółki kapitałowej i zgodnie z prawem niemieckim, podatkiem od osób prawnych, dopłacie solidarnościowej, podatkiem obrotowym oraz od działalności przemysłowej i handlowej.

Podział zysku netto wypracowany przez „oddział zagraniczny” w formie dywidendy będzie wypłacony Panu jako udziałowcowi będącemu osobą fizyczną i uprawnionemu do dywidendy. Posiada Pan w spółce 90% udziałów oraz pełni funkcję prezesa zarządu.

Wypłacone dywidendy nie będą podlegały odliczeniu przy obliczaniu zysków płatnika takiego dochodu. Dywidenda będzie wypłacana Panu wyłącznie z zysku netto po odliczeniu obowiązujących oddział niemieckich podatków od osób prawnych. Prawo do dywidendy udziałowcy nabywają po zatwierdzeniu rocznych sprawozdań finansowych i podjęciu w formie uchwały wspólników decyzji o wysokości wypłaconej dywidendy. Podział takich zysków zgodnie z prawem niemieckim podlega podatkiem od dochodów kapitałowych zgodnie z § 20 EStG § 1 nr 1 EStG (opodatkowanie dywidend).

Jako osoba fizyczna, nie wykonuje Pan w Niemczech indywidualnej działalności gospodarczej. Wyłącznie jest Pan udziałowcem polskiej spółki A Sp. z o.o., która na terenie Niemiec posiada samobilansujący oddział.

Pytania

1.Czy podział zysku wypracowanego przez oddział zagraniczny B, wypłaconego w formie dywidendy dla udziałowca, osoby fizycznej, będącego polskim rezydentem podatkowym jest opodatkowany na terytorium Niemiec?

2.Jak uniknąć ewentualnego podwójnego opodatkowania?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, w odniesieniu do pytania nr 1, zgodnie z u.o.p.d.o.f. art. 30a. 1. Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a: 4) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi uzyskujące przychody z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych płacą zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Dodatkowo należy sprawdzić, czy istnieje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między krajem rezydencji a krajem spółki wypłacającej dywidendę. W niniejszej sprawie mamy do czynienia z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Republiką Federalną Niemiec a Republiką Polski (DTA) z dn. 14 maja 2003 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 tej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania DTA, prawo do opodatkowania ma kraj, w którym udziałowiec jest rezydentem podatkowym. Tym samym dochód z dywidend spółki zlokalizowanej na terenie Niemiec podlega opodatkowaniu w Polsce przez udziałowca będącego polskim rezydentem podatkowym. Jednakże zgodnie z ust. 2, umawiające się państwo spółki będącej rezydentem ma również prawo do opodatkowania dochodów z dywidend. Jednak opodatkowanie jest ograniczone do 15 procent kwoty brutto, a w przypadku udziałowca spółki niebędącej spółką osobową i posiadająca więcej niż 10 procent udziałów spółki wypłacającej dywidendę, opodatkowaniu podlega 5 procent kwoty brutto.

Ponieważ odbiorcami dywidend oddziału zagranicznego są udziałowcy polskiej spółki kapitałowej i są to osoby fizyczne, to w Pana przypadku 15 procent wypłaconej dywidendy podlega opodatkowaniu w Niemczech.

Reasumując wspólnicy spółki kapitałowej będący polskimi rezydentami podatkowymi otrzymane dywidendy z zysków zakładu zagranicznego położonego na terytorium Republiki Federalnej Niemiec, opodatkują w Niemczech stawką podatku w wysokości 15%.

W Pana ocenie, w odniesieniu do pytania nr 2, udziałowcy będący rezydentami w Polsce, którzy posiadają udziały w oddziale zlokalizowanym w kraju utworzonego oddziału zagranicznego, są co do zasady opodatkowani w Polsce od dochodów z wypłat dywidend wynikających z udziału w zysku. Stawka zryczałtowanego podatku od zysków kapitałowych wynosi zgodnie z art. 30 a ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.f. 19%.

Jednakże zgodnie z art. 10 ust. 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Republiką Federalną Niemiec a Republiką Polski kiedy odbiorcami dywidend oddziału zagranicznego są udziałowcy polskiej spółki kapitałowej i są to osoby fizyczne, to w takim przypadku 15% zysków z dywidend podlega opodatkowaniu na terytorium Niemiec.

Zgodnie z art. 30a ust. 9, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Udziałowcy będącymi osobami fizycznymi oraz polskimi rezydentami podatkowymi, mają prawo podatek zapłacony w Niemczech w wysokości 15% odliczyć w Polsce od stawki ryczałtowego podatku 19 % naliczonego zgodnie z art. 30a ust. 1.4 ustawy o p.d.o.f. Wpłacie do polskiego urzędu skarbowego podlega różnica podatku w wysokości 4%.

Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane w zamówionej przez spółkę opinii podatkowej z 27 kwietnia 2023 r. z Kancelarii (…) w powyższej sprawie.

Wniosek o interpretację ma rozstrzygnąć jak w opisanym zdarzeniu przyszłym winno się opodatkować możliwe do uzyskania przychody z dywidendy przez osobę fizyczną/udziałowca firmy A Sp. z o.o., która prowadzi działalność gospodarczą w Polsce ale i jej część w Niemczech, jako samobilansujący się zakład, który w DE płaci podatki od dochodów osiąganych w DE przez ten ww. zakład, niemniej zgodnie z prawem bilansowych w Polsce jest sporządzane sprawozdanie łączne ze względu na to, że to w Polsce jest tzw. Centrala, czyli główna siedziba firmy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie zaś do art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Ogólne pojęcie przychodu ustawodawca zdefiniował w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów zostały w sposób enumeratywny wyszczególnione w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, źródłami przychodów są m.in. wskazane w pkt 7:

Kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Jak wynika natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału (…).

Dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają opodatkowaniu na zasadach szczególnych, określonych w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30a ust. 7 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na tzw. zasadach ogólnych określonych w art. 27.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Należy przy tym wskazać, że co do zasady zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest pobierany przez płatnika, co wynika z treści art. 41 ust. 1 i ust. 4 tej ustawy.

Jeżeli jednak podatek ten nie został pobrany przez płatnika, to – zgodnie z regulacją art. 45 ust. 3b ww. ustawy – podatnik wykazuje należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a.

Jak wynika z opisu sprawy jest Pan udziałowcem w spółce z o.o. posiadającej siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski. Dodatkowo spółka posiada na terenie Niemiec, założony oddział z siedzibą w (…). Jest on zarejestrowany w sądzie rejonowym (…). Oddział jest samodzielnym i samobilansującym zakładem spółki z o.o., który na terenie Niemiec podlega opodatkowaniu zgodnie z formą spółki kapitałowej, która zgodnie z prawem niemieckim podlega podatkowi od osób prawnych, dopłacie solidarnościowej oraz opodatkowaniu podatkiem obrotowym i od działalności przemysłowej i handlowej. Spółka z o.o. z siedzibą w Polsce sporządza, zatwierdza i składa do KRS sprawozdania finansowe zawierające łączne dane finansowe oddziału w (…). Ponadto wyjaśnił Pan, że przysługująca Panu dywidenda będzie wypłacana przez oddział założony w Niemczech, jako jednostkę, którą dla celów podatkowych w Niemczech traktuje się jako osobę prawną.

Pana wątpliwości dotyczą opodatkowania podziału zysku wypracowanego przez oddział zagraniczny polskiej spółki z o.o., wypłaconego w formie dywidendy.

Zgodnie z omawianą ustawą – Pana przychody z dywidend podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.

W przypadku dywidend z zagranicznych spółek ocena skutków podatkowych powinna uwzględniać odpowiednią umowę o uniknięciu podwójnego opodatkowania podpisaną między Polską a krajem, w którym ma siedzibę spółka wypłacająca dywidendę.

W przypadku dywidendy ze spółki niemieckiej będzie to Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90).

Ratyfikowana umowa międzynarodowa ma pierwszeństwo stosowania przed przepisami ustawy, a więc może modyfikować sposób opodatkowania wynikający z przepisów krajowych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W myśl natomiast art. 10 ust. 2 ww. Umowy:

Jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli właściciel dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

a)5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent;

b)15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 4 ww. Umowy:

Postanowień ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie maja zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do dywidend, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność gospodarczą poprzez zakład w nim położony, bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o położoną w nim stałą placówkę i gdy udział, z którego tytułu wypłaca się dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

Dywidenda uzyskana przez polskiego rezydenta podatkowego z Niemiec – zgodnie z przepisami Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami, które są nadrzędne w stosunku do wewnętrznych przepisów podatkowych danego państwa – podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Niemczech jednakże kwota podatku w Niemczech nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.

W świetle powyższego, otrzymana przez Pana dywidenda będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce podatkiem w wysokości 19%, na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto wypłacona dywidenda może zostać również obciążona podatkiem w Niemczech, na podstawie art. 10 ust. 2 ww. Umowy polsko-niemieckiej.

Odnosząc się natomiast do sposobu uniknięcia podwójnego opodatkowania wskazać należy na art. 24 ust. 1 pkt b Umowy polsko-niemieckiej, zgodnie z którym:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga części dochodu, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 mogą być opodatkowane w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Republice Federalnej Niemiec. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i który odpowiada tej części dochodu, która została osiągnięta w Republice Federalnej Niemiec.

Ponadto, w myśl art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Zatem podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, którzy uzyskują przychody m.in. z dywidend, od zryczałtowanego podatku obliczonego wg art. 30a ust. 1 od tych dywidend, mogą odliczyć kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, Rozwijając kwestie wysokości odliczenia, należy podkreślić, że w tym przepisie ustawodawca wskazał, że odliczeniu podlega kwota równa podatkowi zapłaconemu za granicą.

Przepisy prawa podatkowego, w tym te dotyczące odliczeń zakładają, że podatnicy prawidłowo realizują swoje zobowiązania podatkowe. Zatem w sytuacji, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (która ma pierwszeństwo przed wewnętrznym prawem podatkowym danego państwa) wskazuje jako stawkę opodatkowania 15% kwoty dywidendy brutto uznaje się, że taka kwota powinna zostać uiszczona.

W sytuacji, gdy rezydent polski zapłacił za granicą więcej podatku niż wynika z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (np. 30% zamiast 15%) to odliczyć może tylko taką wysokość podatku, jaka wynika z umowy i jest prawidłowa czyli 15%.

W przypadku, gdy polski rezydent podatkowy zapłaci za granicą podatek w wyższej wysokości niż przewidują to przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania to o ewentualny zwrot nadpłaty należy ubiegać się za granicą i zgodnie z tamtejszymi przepisami.

Podsumowując, przychody z tytułu dywidend podlegają w Polsce opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem. Od zryczałtowanego podatku obliczonego w Polsce, odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, czyli w odniesieniu do Niemiec 15% kwoty dywidendy brutto.

Zatem, od podatku od uzyskanej przez Pana dywidendy wypłaconej przez oddział założony w Niemczech, dokonując rozliczenia dochodów w PIT-38 może Pan odliczyć kwotę równą podatkowi faktycznie zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).