
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I ENaczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09-01-2007 r. stwierdza, że z tytułu nieodpłatnego użyczenia przez Szkołę sprzętu komputerowego osobom fizycznym, z którymi zawierane są umowy w ramach programu Elastyczny Pracownik Partnerska Administracja, w celu przetestowania nowych form świadczenia stosunku pracy, na Szkole nie ciążą obowiązki płatnika, tj. pobierania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych oraz sporządzania i składania informacji PIT-8C.U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 09-01-2007 r. (data wpływu 10-01-2007 roku), uzupełnionym dnia 07-02-2007 roku, Szkoła zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Szkoła XXX, w ramach realizacji Umowy o dofinansowanie działania w ramach Programu Operacyjnego Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, realizuje program Elastyczny Pracownik Partnerska Rodzina. Program EQUAL finansowany jest w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% ze środków Budżetu Państwa. Głównym celem programu jest wypracowanie kompleksowej strategii działań sprzyjających godzeniu życia zawodowego z rodzinnym. Jednym z działań jest zwiększenie zakresu stosowania elastycznych form pracy w tym telepracy jako instrumentu ułatwiającego godzenie obowiązków rodzinnych z zawodowymi poprzez ich promowanie.W ramach w/w działań Szkoła chce dokonać nieodpłatnego użyczenia beneficjentom, tj. pracodawcom ( osobom fizycznym i prawnym) i osobom fizycznym pracownikom tych firm sprzętu informatycznego do testowania telepracy na okres 12 miesięcy. Zakupiony sprzęt będzie przez cały czas własnością Szkoły. Jest on również amortyzowany. Beneficjentem ostatecznym pomocy w Programie jest osoba fizyczna pracownik, natomiast firmy (osoby prawne i osoby fizyczne) są beneficjentami pośrednimi.
Przedmiotowe umowy użyczenia sprzętu w ramach programu Elastyczny pracownik Partnerska Rodzina, na cele testowania telepracy zawierane będą pomiędzy Szkołą, a pracodawcami (osobami fizycznymi lub prawnymi). Umowy będą też zawierane przez Szkołę bezpośrednio z pracownikami, z pominięciem zakładu pracy, w którym dany pracownik jest zatrudniony. Szkoła sformułowała następujące pytanie: czy z tytułu nieodpłatnego użyczenia sprzętu informatycznego (komputer wraz z akcesoriami i oprogramowaniem środek trwały), w ramach przedstawionego programu, osobom fizycznym (pracownikom, z którymi zostały zawarte umowy), na Szkole ciążą obowiązki płatnika, tj. pobierania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych oraz obowiązek sporządzania informacji podatkowych, w związku z powstaniem ewentualnego świadczenia nieodpłatnego zwiększającego przychód w/w pracowników. Szkoła sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż: wartość nieodpłatnych świadczeń uzyskiwanych w ramach finansowanych dotacji PIW EQUAL jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych. Na podstawie art. 21 ust 1 pkt. 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z tej grupy nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.W myśl art. 20 ust. 1 w/w ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Należy jednak zauważyć, iż samo pojęcie nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w wyżej cytowanych regulacjach, jako element przychodu kształtujący podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych. Dlatego w tym zakresie należy odwołać się do sformułowanej przez ustawodawcę definicji w kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 353 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeksu cywilny (Dz.U. nr 16 poz. 93 ze zm.), zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Zatem przez świadczenie należy rozumieć zachowanie się zobowiązanego (dłużnika) zgodnie z treścią zobowiązania i polegające na zadośćuczynieniu interesowi wierzyciela. Aby można było zaliczyć określone świadczenie do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu musi zaistnieć stosunek prawny, w którym jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, a drugi przyjmuje to świadczenie nieodpłatnie, tj. bez jakiejkolwiek formy ekwiwalentu mającego konkretny wymiar finansowy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Szkoła będzie użyczać nieodpłatnie na okres 12 miesięcy sprzęt informatyczny będący jej środkami trwałymi, firmom (osobom fizycznym lub prawnym) w celu przetestowania elastycznej formy zatrudnienia telepracy, w ramach Programu Elastyczny Pracownik Partnerska Rodzina, który finansowany jest w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% procentach ze środków Budżetu Państwa. Ponadto takie umowy będą też zawierane bezpośrednio z pracownikami, z pominięciem zakładu pracy, w którym dany pracownik jest zatrudniony.
Tak więc w opisanym stanie faktycznym jednoznacznie mamy doczynienia z nieodpłatnymi świadczeniami pomiędzy Szkołą, jako podmiotem użyczającym sprzęt komputerowy bez wynagrodzenia, a osobami fizycznymi będącymi świadczeniobiorcami, tj. beneficjentami ostatecznymi danego projektu polegającego na udostępnieniu na okres 12 miesięcy sprzętu komputerowego w celu przetestowania nowych form świadczenia stosunku pracy. Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Zatem świadczenia te, z uwagi na źródło finansowania programu, w ramach którego są realizowane podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym na Szkole, zgodnie z wyżej cytowanym art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ciąży obowiązek pobierania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych oraz sporządzania i składania informacji PIT-8C, gdyż u pracowników, z którymi Szkoła zawiera umowy, z tego tytułu również nie powstanie obowiązek podatkowy. Zatem Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 09-01-2007 r. jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli właściwych dla wnioskodawcy art. 14b § 2 w/w ustawy.Informacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.Stronie przysługuje zażalenie do organu odwoławczego Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku ul. Świętojańska 13, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie ( art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej ).
