
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 sierpnia 2025 r.
Treść wniosku i jego uzupełnienia jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności osiąga przychody z tytułu świadczenia usług szczegółowo scharakteryzowanych poniżej.
Wnioskodawca jest stroną umów odpłatnego świadczenia usług na rzecz różnorodnych podmiotów, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym podmiotów zagranicznych, które zajmują się działalnością dotyczącą programowania komputerowego (dalej jako: „Zleceniodawcy”). Usługi świadczone są, co do zasady, na podstawie umów nienazwanych, do których należy odpowiednio stosować przepisy o umowie zlecenie, zgodnie z art. 750 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061).
Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawcy usługi sprzedaży miejsca reklamowego na portalach internetowych (tj. na indywidualnych profilach użytkownika na różnego rodzaju portalach społecznościowych lub platformach wideo) oraz sprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w realizowanych nagraniach wideo.
Zakres świadczonych usług obejmuje wykonywanie następujących czynności:
·sprzedaż miejsca na zamieszczanie treści w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane produkty lub usługi Zleceniodawcy na indywidualnych profilach Wnioskodawcy na portalach internetowych;
·sprzedaż miejsca na zamieszczanie treści w postaci krótkich nagrań audiowizualnych przedstawiających reklamowane produkty lub usługi Zleceniodawcy na indywidualnych profilach Wnioskodawcy na portalach internetowych;
·sprzedaż miejsca na zamieszczenie treści reklamowych Zleceniodawcy w formie relacji audiowizualnych transmitowanych na żywo poprzez indywidualne profile Wnioskodawcy na portalach internetowych;
·sprzedaż miejsca na zamieszczenie na indywidualnych profilach Wnioskodawcy na portalach internetowych reklam w postaci treści słownych, w tym m.in. nazw, sloganów reklamodawców oraz odnośników w postaci hiperłączy (linków) do stron internetowych Zleceniodawcy lub jego indywidualnych profili na portalach społecznościowych;
·sprzedaż miejsca oraz czasu na zamieszczenie reklamy produktów lub usług Zleceniodawcy w promocyjnych nagraniach wideo publikowanych na indywidualnych profilach Wnioskodawcy na portalach internetowych
- dalej łącznie jako: „Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego”.
Tym samym, świadczona przez Wnioskodawcę Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego jest formą sprzedaży przestrzeni reklamowej w Internecie, co obejmuje możliwość zamieszczania reklam produktów lub usług Zleceniodawców na portalach internetowych, a także obejmuje sprzedaż miejsca i czasu reklamowego w realizowanych nagraniach wideo, co polega na ujmowaniu reklamowanych produktów lub usług w tworzonych materiałach audiowizualnych. Sposób przedstawienia produktów i usług Zleceniodawcy w toku prac jest każdorazowo ustalany ze Zleceniodawcą również pod kątem merytorycznym.
Jednocześnie, Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu reklam wyświetlanych w trakcie odtwarzania materiałów audiowizualnych zamieszczonych na indywidualnych kontach Wnioskodawcy przez portale, za pośrednictwem których udostępnia tworzone treści (np. …). W tym zakresie Wnioskodawca jest stroną umów regulujących kwestie uzyskiwanych przychodów z wyświetlanych reklam. Umowy regulują zasady dotyczące wyświetlania reklam oraz naliczania, jak i realizacji wypłat wynagrodzenia z tego tytułu.
Usługa jest świadczona na podstawie umów nienazwanych, do których należy odpowiednio stosować przepisy o umowie zlecenie, zgodnie z art. 750 ustawy Kodeks cywilny. Wysokość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od portali internetowych jest uzależniona między innymi od ilości wyświetleń materiału wideo. Rzeczone reklamy mogą być wyświetlane przed, w trakcie lub po materiałach wideo przygotowanych przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca nie jest odpowiedzialny za dane treści reklamowe, tworzą je inne podmioty promujące swoje produkty, a o ich emisji decyduje dany portal internetowy, który następnie dokonuje rozliczenia z Wnioskodawcą - dalej jako: „Usługa Wyświetlania Reklam”.
Analogicznie, jak w przypadku Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego, Usługa Wyświetlania Reklam jest zatem formą sprzedaży przestrzeni reklamowej w Internecie poprzez emisję reklam przed, w trakcie lub po odtwarzaniu materiałów audiowizualnych Wnioskodawcy na portalach internetowych.
Wnioskodawca świadczy także usługi produkcji reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo oraz dźwiękowych, które powstają w toku konsultacji ze Zleceniodawcą, następczego nadzorowania ich montażu oraz udzielania Zleceniodawcom licencji do wyprodukowanych nagrań.
Usługi te polegają na:
- opracowywaniu koncepcji realizacji utworu audiowizualnego w postaci reklamowych lub promocyjnych krótkich filmów i nagrań wideo, których podstawowym celem jest reklama produktów lub usług Zleceniodawcy;
- pełnieniu stałego nadzoru nad realizacją nagrania promocyjnych filmów i nagrań wideo na rzecz Zleceniodawcy;
- wykonywaniu czynności w zakresie produkcji ostatecznej wersji promocyjnych filmów i nagrań wideo reklamujących produkty lub usługi Zleceniodawcy;
- nadzorze nad montażem promocyjnych krótkich filmów oraz wideo, realizowanym przez analizę, ocenę i wybór odpowiednich scen m.in. pod względem wartości rozrywkowych, przy zastosowaniu urządzeń i technik do edycji obrazu cyfrowego;
- nadzorze nad montażem elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bezdźwiękowych) promocyjnych filmów i nagrań wideo, dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi nagrania;
- opracowaniu koncepcji realizacji, a także wsparciu w promocji i publikacji utworu audio (dźwiękowego) wraz z montażem i edycją nagrań oraz przygotowaniem wizualnych materiałów do promocji nagrań w postaci np. podcastów;
- udzielaniu licencji na korzystanie z praw do filmów i nagrań (wideo oraz dźwiękowych) promocyjnych stworzonych na potrzeby reklamy produktów lub usług Zleceniodawcy
- dalej łącznie jako: „Usługa Produkcji Reklam”.
Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej …. 2025 r. i wybrał metodę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Ponadto wskazuje, że:
·w 2024 r. nie prowadził na terytorium kraju działalności gospodarczej i nie uzyskał przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro;
·złożył sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym;
·planuje prowadzić działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwi określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego, Usługi Wyświetlania Reklam oraz Usługi Produkcji Reklam, jak i ewentualnych przychodów osiąganych z innych źródeł.
Wnioskodawca podkreśla, że aktualnie nie uzyskuje przychodów z innych źródeł (od wymienionych powyżej), tym niemniej nie może wykluczyć potencjalnego rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności w przyszłości.
W odniesieniu do Wnioskodawcy nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytania Wnioskodawcy dotyczą stosowania opodatkowania ryczałtem świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej zarówno w 2025 r., jak i w latach następnych.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że wynagrodzenie z tytułu wyświetlania reklam w trakcie odtwarzania materiałów audiowizualnych zamieszczonych na indywidualnym koncie Wnioskodawcy na platformie … naliczane jest według stawek ustalanych w modelu: (…)
Wypłata następuje przelewem bankowym w cyklu miesięcznym. Szczegółowe zasady dotyczące wyświetlania reklam oraz zasady naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tego tytułu zostały uregulowane przez platformę ….
Prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca doprecyzował, że dla świadczonych Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego właściwymi symbolami klasyfikacyjnymi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), są następujące pozycje:
·59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych;
·63.11.20.0 - Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie;
·63.12.20.0 - Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych.
Natomiast, działalność polegająca na świadczeniu Usług Wyświetlania Reklam sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.
Z kolei, działalność polegająca na świadczeniu Usług Produkcji Reklam sklasyfikowana jest pod symbolami PKWiU:
·59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo;
·59.12.11.0 - Usługi związane z montażem filmowym;
·59.12.17.0 - Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku;
·59.13.11.0 - Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich dystrybucji;
·59.20.21.0 - Usługi związane z produkcją audycji radiowych;
·59.20.40.0 - Udzielanie licencji na korzystanie z praw do oryginałów nagrań dźwiękowych i muzycznych.
W celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca wskazał odpowiednie symbole PKWiU świadczonych usług. Jednocześnie wyjaśnił, że nie jest możliwe przyporządkowanie Usług Produkcji Reklam wyłącznie do jednego symbolu klasyfikacyjnego PKWiU, ponieważ zakres czynności w ramach tych usług odpowiada równocześnie wielu pozycjom PKWiU.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług:
·związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60);
·przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);
·kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90);
·związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0);
·licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map, itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).
Pytania
1.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
2.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Wyświetlania Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
3.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Produkcji Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
W przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może On stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.
Ad 2.
W przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Wyświetlania Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może On stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.
Ad 3.
W przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Produkcji Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może On stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.
Uzasadnienie Ad 1.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. art. 6 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 843 - dalej jako: „Ustawa”), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy w zw. z 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm. - dalej jako: „Ustawa o PIT”), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
1.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
2.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
3.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.
W świetle art. 6 ust. 4 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, tylko jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Dodatkowo, aby móc korzystać z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, koniecznym jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika pisemnego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego, należy uznać, że Wnioskodawca będzie spełniał wszystkie powyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.
Zatem Wnioskodawca:
a)jest osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT;
b)rozpoczął wykonywanie działalności w roku podatkowym 2025 i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej;
c)nie znajduje wobec Niego zastosowania żadna z przesłanek wyłączających wskazanych w art. 8 Ustawy oraz
d)złożył w terminie ustawowym odpowiednie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2025 r.
Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca spełnił wszystkie wymogi do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego ryczałtem ewidencjonowanym, koniecznym jest prawidłowe określenie stawki ryczałtu.
Art. 12 ust. 1 Ustawy wymienia kategorie osiąganych przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku zryczałtowanego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (tj. pozostałych źródeł uzyskiwanych przychodów, dla których ustalone zostały odmienne stawki).
Zapis ten należy więc odczytywać jako zasadę, wedle której przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.
W ocenie Wnioskodawcy, brak jest możliwości dopasowania Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego do którejkolwiek z kategorii czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy.
Biorąc więc pod uwagę powyżej wskazany zakres czynności, w ocenie Wnioskodawcy, Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego powinna zostać zakwalifikowana do następujących grupowań PKWiU:
·63.12.20.0 - Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych;
·63.11.20.0 - Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie;
·59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.
Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU 63.12.20.0, 63.11.20.0 oraz 59.11.30.0.
Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy i w związku z tym powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%.
Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, Jego przychody z działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego będą mogły podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii przychodów, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej Wnioskodawcy, to właściwą stawką podatku dla Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego będzie stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.
Prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% usług sprzedaży miejsca reklamowego, zakwalifikowanych do PKWiU 63.12.20.0, 63.11.20.0 oraz 59.11.30.0, została potwierdzona między innymi w podatkowych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·7 grudnia 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.708.2022.2.AA: „Reasumując - począwszy od 2023 r. przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan mógł opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosując 8,5% stawkę określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
·2 sierpnia 2024 r. Nr 0114-KDWP.4011.106.2024.2.ASZ: „Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, 63.12.20.0, 63.11.20.0, 59.11.30.0, 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0, 59.13.11.0 mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Uzasadnienie Ad 2.
Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, świadczy także Usługę Wyświetlania Reklam.
Jak przedstawiono w opisie sprawy, świadczona Usługa Wyświetlania Reklam obejmuje emisję reklam w trakcie odtwarzania materiałów audiowizualnych zamieszczonych na indywidualnych kontach Wnioskodawcy przez portale za pośrednictwem których udostępnia tworzone treści. Rzeczone reklamy mogą być wyświetlane przed, w trakcie lub po materiałach wideo przygotowanych przez Wnioskodawcę.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z Usługi Wyświetlania Reklam, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jedynie, jeżeli Wnioskodawca spełnia wymogi z art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, nie dotyczą Go przesłanki negatywne z art. 8 Ustawy, a także złoży odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy (co zostało szczegółowo opisane powyżej w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania Nr 1).
Odnosząc się do kwestii jaką stawkę ryczałtu należy stosować wobec przychodów uzyskiwanych z tytułu Usługi Wyświetlania Reklam, koniecznym jest prawidłowe określenie symbolu PKWiU dla rzeczywiście świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.
Jednocześnie, jak wskazano w uzasadnieniu do pytania Nr 1, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.
Natomiast, w ocenie Wnioskodawcy, brak jest możliwości dopasowania Usługi Wyświetlania Reklam do którejkolwiek z kategorii czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy.
Biorąc więc pod uwagę powyżej wskazany zakres czynności, w ocenie Wnioskodawcy Usługa Wyświetlania Reklam powinna zostać zakwalifikowana jako PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.
Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU Nr 59.11.30.0.
Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Usługa Wyświetlania Reklam należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy i w związku z tym powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%.
Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, Jego przychody z działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usługi Wyświetlania Reklam będą mogły podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, oraz z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii przychodów, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej Wnioskodawcy, to właściwą stawką podatku będzie stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.
Prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% Usługi Wyświetlania Reklam zakwalifikowanych do PKWiU 59.11.30.0 została potwierdzona w podatkowych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·15 maja 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.162.2024.2.MD: „Usługa polega na tym, że nie otrzymuje Pan honorarium za samo dodanie materiału do serwisu internetowego, tylko prowizje za każde wyświetlenie reklamy pojawiającej się w Pana materiałach przez innych użytkowników serwisu. Nie jest Pan odpowiedzialny za dane treści reklamowe, tworzą je inne podmioty promujące swoje produkty lub usługi. Posiada Pan także sporadyczne, odpłatne kontrakty reklamowe z innymi podmiotami, które wykupują określony czas reklamowy w Pana materiałach celem lokowania swoich produktów lub usług. Podejmowana działalność związana jest głównie z odpłatnym udostępnianiem przestrzeni reklamowej zatem - jak wskazał Pan w opisie sprawy - określona jest kodem PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych. (...) Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że ryczałt od przychodów uzyskanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu”;
·1 października 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.346.2024.3.MS: „(...) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychody z reklam wyświetlanych na A w ramach (...) dla A. Wynagrodzenie otrzymuje Pan z tytułu reklam wyświetlanych przed, w trakcie oraz po Pana filmach publikowanych na A. Wyświetlanie reklam oraz naliczanie wynagrodzenia jest regulowane przez program partnerski A i (...). Wysokość wynagrodzenia zależy od liczby i rodzaju wyświetlanych reklam, a także od lokalizacji widzów, ponieważ stawki za wyświetlanie reklam różnią się w zależności od kraju, z którego pochodzi użytkownik. W kontekście działań reklamowych na A odpowiedzialność za treści reklamowe i sposób ich wyświetlania leży po stronie A. (...) Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że stawka ryczałtu od przychodów uzyskanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczą, z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 - Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu”.
Uzasadnienie Ad 3.
Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, świadczy także Usługę Produkcji Reklam. Jak przedstawiono w opisie sprawy, świadczona Usługa Produkcji Reklam obejmuje następujący zakres czynności:
·opracowywanie koncepcji realizacji utworu audiowizualnego w postaci reklamowych lub promocyjnych krótkich filmów i nagrań wideo, których podstawowym celem jest reklama produktów lub usług Zleceniodawcy;
·pełnienie stałego nadzoru nad realizacją nagrania promocyjnych filmów i nagrań wideo na rzecz Zleceniodawcy;
·wykonywanie czynności w zakresie produkcji ostatecznej wersji promocyjnych filmów i nagrań wideo reklamujących produkty lub usługi Zleceniodawcy;
·nadzór nad montażem promocyjnych krótkich filmów oraz wideo, realizowanym przez analizę, ocenę i wybór odpowiednich scen, m.in. pod względem wartości rozrywkowych, przy zastosowaniu urządzeń i technik do edycji obrazu cyfrowego;
·nadzór nad montażem elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bezdźwiękowych) promocyjnych filmów i nagrań wideo, dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi nagrania;
·opracowanie koncepcji realizacji, a także wsparcie w promocji i publikacji utworu audio (dźwiękowego) wraz z montażem i edycją nagrań oraz przygotowaniem wizualnych materiałów do promocji nagrań w postaci np. podcastów;
·udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów i nagrań (wideo oraz dźwiękowych) promocyjnych stworzonych na potrzeby reklamy produktów lub usług Zleceniodawcy.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z Usługi Produkcji Reklam mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jedynie, jeżeli Wnioskodawca spełnia wymogi z art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, nie dotyczą Go przesłanki negatywne z art. 8 Ustawy, a także złoży odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy (co zostało szczegółowo opisane powyżej w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania Nr 1).
Odnosząc się do kwestii jaką stawkę ryczałtu należy stosować wobec przychodów uzyskiwanych z tytułu Usługi Produkcji Reklam, koniecznym jest prawidłowe określenie symbolu PKWiU dla rzeczywiście świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.
Jednocześnie, jak wskazano w uzasadnieniu do pytania Nr 1, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.
Natomiast, w ocenie Wnioskodawcy, brak jest możliwości dopasowania Usługi Produkcji Reklam do którejkolwiek z kategorii czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy.
W ocenie Wnioskodawcy, Usługa Produkcji Reklam powinna zostać zakwalifikowana następujących grupowań PKWiU:
·59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo;
·59.12.11.0 - Usługi związane z montażem filmowym;
·59.12.17.0 - Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku,
·59.13.11.0 - Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich dystrybucji;
·59.20.21.0 - Usługi związane z produkcją audycji radiowych;
·59.20.40.0 - Udzielanie licencji na korzystanie z praw do oryginałów nagrań dźwiękowych i muzycznych.
Dodatkowo, można wskazać, że zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, grupowanie 59.12.11.0 obejmuje m.in. usługi związane z montażem filmowym (film, wideo, nośniki cyfrowe itp.) realizowane przez analizę, ocenę i wybór scen pod względem ciągłości, wartości dramatycznych lub rozrywkowych, przy zastosowaniu takich urządzeń, jak: przeglądarki, rzutniki oraz urządzeń i technik do edycji obrazu cyfrowego.
Z kolei, grupowanie 59.13.11.0 wedle ww. wyjaśnień obejmuje udzielanie licencji na korzystanie z praw do reprodukcji, dystrybucji oryginałów filmów kinowych, programów telewizyjnych, nagrań wideo.
Grupowanie 59.12.17.0 zgodnie z wyjaśnieniami obejmuje m.in.:
·tworzenie, dodawanie i nagrywanie elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bezdźwiękowych) pracy audiowizualnej (filmu, nagrania wideo, nośników cyfrowych, itp.) dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi pracy:
‒komponowanie, nagrywanie, mieszanie i łączenie oryginalnej muzyki i dźwięku w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej;
‒nagrywanie muzyki do sekwencji pracy audiowizualnej;
·mieszanie i nagrywanie licencjonowanych i dostarczonych przez klienta muzyki i nagrania dźwiękowego w celu połączenia w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej;
·łączenie licencjonowanych i dostarczonych przez klienta muzyki i nagrania dźwiękowego w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej oraz synchronizowanie elementów dźwiękowych z elementami wizualnymi pracy.
Natomiast grupowanie 59.20.40.0 wedle wyjaśnień obejmuje udzielanie licencji na korzystanie z praw do reprodukcji, dystrybucji i odtwarzania muzycznych nagrań wzorcowych, takich jak nagrania dźwiękowe, nagrane wstępnie taśmy i przedruki.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 1- 4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0, 59.13.11.0, 59.20.21.0 lub 59.20.40.0.
Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Usługa Produkcji Reklam należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% usług produkcji reklam, zakwalifikowanych do PKWiU 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0 lub 59.13.11.0, została potwierdzona w podatkowych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·7 grudnia 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.708.2022.2.AA: „Reasumując - począwszy od 2023 r. przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan mógł opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosując 8,5% stawkę określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
·18 kwietnia 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.128.2024.2.HJ: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 59.20.40 - Udzielanie licencji na korzystanie z praw do oryginałów nagrań dźwiękowych i muzycznych oraz PKWiU 59.13.11.0 - Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich udzielania, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe”;
·2 sierpnia 2024 r. Nr 0114-KDWP.4011.106.2024.2.ASZ: „Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, 63.12.20.0, 63.11.20.0, 59.11.30.0, 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0, 59.13.11.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie”;
·17 lutego 2025 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.7.2025.2.PR: „W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług polegających na edycji materiałów audio sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 59.20.21 będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Pana oceny stanowiska.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc, interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania (określenia stawki ryczałtu w odniesieniu do usług będących przedmiotem zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
