
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 14a 1ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm./, w odpowiedzi na pismo z dnia 6 lutego 2004 r., w sprawie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów podatkowych dotyczących wypłat nagród rzeczowych żołnierzowi, wyjaśnia.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych t.j.(Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest limitowane kwotowo. Obejmuje bowiem wartość świadczeń, nieprzekraczających w roku podatkowym kwoty 380 zł. Jest to limit dla łącznej wysokości świadczeń w całym roku podatkowym. Prawo do zwolnienia podatkowego uzależnione jest przede wszystkim od sposobu finansowania świadczenia. Zwolnienie pracownikom przysługuje tylko wówczas, gdy świadczenia zostały sfinansowane poprzez zakładowy fundusz świadczeń socjalnych albo poprzez fundusze związków zawodowych działających u pracodawcy.
Natomiast w myśl pkt 114 ww. artykułu wolna od podatku jest również wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze)
finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Z dniem 1 stycznia 2004 roku ustawodawca usunął z ustawy zwolnienie podatkowe obejmujące dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednocześnie wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 114, który ma szerszy zakres przedmiotowy i obejmuje zwolnieniem podatkowym także dotacje otrzymane z budżetów publicznych.
Za nieodpłatne świadczenia można uznać dotacje i subwencje. A zatem zwolnione od podatku są generalnie wszelkie nieodpłatne lub częściowo nieodpłatne świadczenia pochodzące ze środków publicznych, jeśli przyznawane są w ramach programów rządowych.
W związku z powyższym wartość
świadczeń rzeczowych lub nagród nie korzysta z ww. zwolnień i zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi przychód ze stosunku służbowego i podlega opodatkowaniu.
