Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarboweg... - Interpretacja - DP1-415-3/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.04.2005, sygn. DP1-415-3/05, Urząd Skarbowy w Lubartowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie informuje, że stanowisko zawarte we wniosku z dnia 4 marca 2005r. uzupełnionym 9 marca oraz 1 i 19 kwietnia br. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie jest prawidłowe.

W dniu 4 marca 2005r. zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia poniesionych kosztów tzn.:- podatku od wzbogacenia- podatku od poniesionych materiałów budowlanych- podatku od usługi architekta.Następnie wycofał Pan zapytanie o możliwość odliczenia podatku od wzbogacenia i podatku od usługi architekta, precyzując jednocześnie, że zapytanie dotyczy możliwości korzystania z ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego z tytułu poniesionych wydatków na zakup materiałów budowlanych zużytych do remontu i modernizacji domu oraz jego rozbudowy.

Jak wynika z zapytania i złożonych 9 marca oraz 1 i 19 kwietnia br. pism uzupełniających w 2004 roku zakupił Pan budynek mieszkalny o powierzchni użytkowej 56,24 m2 bez przyłącza wodnego i z 1-fazowym przyłączem energetycznym. Ponieważ stan techniczny budynku wymagał remontu i modernizacji, podjął Pan decyzję o jednoczesnej jego rozbudowie. W tym celu wykonał Pan projekt rozbudowy domu, wg którego powierzchnia użytkowa domu zwiększy się do 161,21 m2. W 2004 roku poniósł Pan udokumentowane fakturami VAT wydatki w kwocie 8.582,64 zł na zakup materiałów budowlanych do remontu i modernizacji starej części domu i 8.735,52 zł związane z rozbudową domu.

Prezentuje Pan stanowisko, że ulga przysługuje od wydatków w kwocie 8.582,64 zł związanych z remontem i modernizacją budynku mieszkalnego i że pozostała kwota wydatków na rozbudowę budynku mieszkalnego nie podlega odliczeniu.

Oceniając prezentowane stanowisko, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie potwierdza jego prawidłowość.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr. 14, poz. 176 z późn. zm.) nie przewiduje możliwości korzystania w 2004 r. z ulg ma budowę, rozbudowę i nadbudowę budynku mieszkalnego. Na mocy art. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym ... (Dz.U. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.) zniesiono z dniem 1 stycznia 2002 ulgę dla podatników nowo rozpoczynających w/w. inwestycje mieszkaniowe. Jedyną ulgą związaną z mieszkaniami jest ulga na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku lub lokalu mieszkalnego. Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego poniesione w latach 2004 - 2005, podlegają odliczeniu, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. Nr 156, poz. 788).

Jak wynika z Pana wyjaśnień, wydatki w kwocie 8.586,64 zł poniesione w roku 2004 dotyczą zakupu materiałów zużytych do robót wymienionych w cytowanym wyżej wykazie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, które zostały lub w 2005 roku zostaną wykonane w budynku mieszkalnym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, stosownie do art. 14 § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje prawo złożenia, za moim pośrednictwem, zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Lubartowie