
Temat interpretacji
Postanowienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t Dz.U. z 2005r . Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.09.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie uznania za koszty uzyskania przychodów ze źródła, jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, poniesionych wydatków, które to wydatki zostały sfinansowane ze środków przyznanych Pani z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej
postanawia
uznać za nieprawidłową interpretację dotyczącą zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej poniesionych wydatków, które to wydatki zostały sfinansowane ze środków finansowych przyznanych Pani jako osobie bezrobotnej z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej.
Uzasadnienie
Stosownie do przepisu art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik składając zapytanie do właściwego urzędu zgodnie z art. 14a § 2 w/w ustawy jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.
Pismem z dnia 20.09.2005 r. oraz pismem uzupełniającym z dnia 28.09.2005 r. (data wpływu 29.09.2005 r.) zwróciła się Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym.
Z treści złożonego wniosku wynika, że w dniu 06.07.2005 r. zawarła Pani, jako osoba bezrobotna umowę Nr P.P.934/17/2005R z Dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy w Kędzierzynie-Koźlu działającym z upoważnienia Starosty Kędzierzyńsko-Kozielskiego o przyznanie środków z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie alternatywnej medycyny "X". Przyznane Pani środki finansowe wyniosły 8.990,00 zł.
Stwierdza Pani, iż poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej wydatki pochodzące ze środków z Funduszu Pracy nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny organ podatkowy stwierdza, co następuje:
W/w umowa zobowiązała Panią do wykorzystania przyznanych środków pieniężnych zgodnie z określonym celem i wydatkowania ich do momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Przedmiotowa pomoc finansowa została przyznana w oparciu o przepisy:
- - ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz.1001 ze zm.)
- - rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy
kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz.U. Nr 196, poz. 2018 ).
Zgodnie z § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz.U. Nr 70, poz.630)zarządzono zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy. Zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych w okresie od 01 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2005 r.
Należy zaznaczyć, że jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu, pod rygorem ich zwrotu, muszą zostać wykorzystane do utworzenia i rozpoczęcia działalności gospodarczej, a zatem przyczyniają się do powstania źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Oznacza to, że jeżeli przyznane środki finansowe zostaną przeznaczone na uruchomienie działalności, to poniesione wydatki będą kosztem uzyskania przychodów z działalności gospodarczej pod warunkiem, gdy wydatki te będą poniesione w celu osiągnięcia przychodów oraz nie będą jednocześnie wymienione w art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.) który określa katalog wydatków nie będących kosztem podatkowym.
Z powyższego należy wnioskować, że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, to pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie, zwiększenie przychodów bądź funkcjonowanie źródła przychodów. Istnieje więc prawo, które pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki, które z punktu widzenia logiki, celowości, obiektywnych przesłanek, stanowią działania ukierunkowane dla osiągnięcia realnego przychodu.
Należy jednak pamiętać o tym, że:
- . Zakupione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze powinny zostać objęte spisem z natury, który podlega wpisaniu do księgi podatkowej przychodów i rozchodów (podstawa prawna: § 27, § 28 i § 29 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów Dz.U. Nr 152, poz.1475 ze zm.). Wartość spisanych towarów handlowych i materiałów nabytych za przyznane środki finansowe stanowić będzie podstawę do ustalenia faktycznej wysokości sprzedanych towarów handlowych lub zużytych materiałów, co posłuży do obliczenia dochodu z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 24 w/w ustawy o podatku
dochodowym.
- . W świetle przepisu art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b cytowanej ustawy, zasadniczo nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W tym bowiem przypadku, stosownie do przepisu art. 22 ust. 8 ustawy kosztem uzyskania będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, dokonywane zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy. Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo
zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem w sytuacji, kiedy wydatki na nabycie lub na wytworzenie środków trwałych zostały sfinansowane ze środków Funduszu Pracy, wówczas odpisy amortyzacyjne odpowiadające kwotowo otrzymanej dotacji nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Otrzymane środki stanowią bowiem zwrot wydatków (kosztów) związanych z nabyciem lub wytworzeniem środka trwałego.
Mając na uwadze powyższe, przedstawione w tej kwestii Pani własne stanowisko organ podatkowy uznaje za nieprawidłowe.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy i organy kontrolni skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z dyspozycją art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
Zażalenie zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.
