POSTANOWIENIE - Interpretacja - KD-415-16/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.06.2005, sygn. KD-415-16/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 lutego 2005 r.(wpływ - 16 marca 2005 r.), o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,

- postanawiam uznać stanowisko zawarte we wniosku za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 16 marca 2005 r. złożył Pan w tutejszym organie podatkowym wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot stanowiących zwrot kosztów za udział w pracach Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, powołanej w oparciu o art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.) przez organ samorządowy.

W przedmiotowym wniosku powołuje się Pan na art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zgodnie z którym diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekarczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł wolne są od podatku dochodowego.

Jednocześnie uzasadnia Pan, że pełnione przez Pana obowiązki w Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych mają charakter publiczno - prawny, społeczny. Odnoszą się one bowiem do pewnej społeczności, a Pan bierze udział w podejmowaniu działań na rzecz rozwiązywania jej problemów i w jej interesie.

Pana zdaniem, świadczenie pobierane przez członka ww. komisji zwolnione jest z opodatkowania na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przemawia za tym przedstawiona powyżej Pana ocena charakteru działań członka komisji, oraz fakt braku umowy cywilnoprawnej zawieranej ze świadczeniobiorcą.

Podstawową dla rozstrzygnięcia sprawy kwestią jest określenie źródeł przychodów członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pod kątem przepisów podatkowych.

Nie jest możliwym uznanie za prawidłowe zakwalifikowanie wyżej wymienionych źródeł przychodów członków do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich określonych w art. 13 pkt. 5 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak uczyniono to w zapytaniu.

Obowiązujące ustawodawstwo nie definiuje wogóle pojęcia obowiązków obywatelskich i społecznych. W tym zakresie odnieść się należy do funkcjonującego orzecznictwa podatkowego i sądowego. Utrwalone orzecznictwo organów podatkowych wykształciło pogląd, iż pod pojęciem tym należy rozumieć czynności i zadania związane z pełnieniem funkcji publicznej takich jak poseł, senator, radny i inny przedstawiciel samorządu terytorialnego, ławnik sądu powszechnego, członek komisji wyborczych różnego szczebla. Orzecznictwo to przedstawione jest bogato w Systemie Informacji Podatkowych Ministerstwa Finansów na stronie internetowej Ministerstwa htt://sip.mf.qov.pl./sip/. Oceniając całokształt sprawy Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, nie znajduje uzasadnienia do rozszerzania (zmiany) ugruntowanej linii orzecznictwa w tym zakresie. Stwierdzić zatem należy, iż źródłem - w rozumieniu prawnopodatkowym - przychodów członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych nie jest art. 13 pkt. 5 lecz art. 13 pkt 6 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., który zgodnie z jego literalnym brzmieniem obejmuje przychody osób z działalności wykonywanej osobiście, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej , Sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10 i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powołanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt. 9 tego artykułu.

Zatem w części odnoszącej się do przychodów z udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej mieszczą się przychody członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w postaci zwrotu kosztów za udział w pracach tej komisji.

W świetle powyższych ustaleń uznać należy, iż w zakresie wypłacanych członkom Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych kwot stanowiących zwrot kosztów za udział w pracach tej komisji nie jest możliwe stosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż źródłem omawianych przychodów nie jest pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych będących warunkiem niezbędnym do korzystania z ww. zwolnienia.

Zważywszy na wyżej wymienione przepisy oraz w świetle powyższych ustaleń otrzymane przez Pana przychody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny opisany we wniosku, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym na dzień udzielenia odpowiedzi.

Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14 b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest dla Pana wiążąca. Jeżeli jednak zastosuje się Pan do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia. Interpretacja ta jest bowiem wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, o czym stanowi art. 14b § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy