stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę: Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą produkcyjno-handlową, opodatkowaną w formie zasad og... - Interpretacja - US/PD/415/T-98/KR-69954/29/05 PBB1/423-968/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.09.2005, sygn. US/PD/415/T-98/KR-69954/29/05 PBB1/423-968/05, Urząd Skarbowy w Tychach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę: Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą produkcyjno-handlową, opodatkowaną w formie zasad ogólnych, zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Produkuje i sprzedaje elementy do waloryzacji modeli redukcyjnych z materiałów własnych (półproduktów). Poza główną produkcją produkuje również próbki towarów, w celach reklamy własnego produktu finalnego, które przesyła do środków masowego przekazu takich jak : tematyczne portale internetowe, czasopisma modelarskie, gdzie zostają poddane recenzji i zaprezentowane szerokiemu gronu odbiorców ( reklama publiczna - nie objęta limitem ), inne wysyła potencjalnym dystrybutorom, aby ich zapoznać z jakością produkowanych przez firmę wyrobów, ( reklama objęta limitem 0,25% przychodu ). Podatnik uważa, że koszt produkcji próbek towarów należy wyksięgować z kolumny 10 dot. zakupu materiałów, część zaksięgować, w kol.12, przeznaczonej do księgowania kosztów reprezentacji i reklamy do wysokości 0,25% ( reklama limitowana ), a część w kol.14 jako pozostałe wydatki (reklama prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób).

Stanowisko podatnika: podatnik uważa, że jest to poprawny sposób księgowania.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa: Przedstawiony przez podatnika we wniosku stan faktyczny i prawny o interpretację przepisów prawa podatkowego w sprawie sposobu zaksięgowania próbek towaru wyprodukowanych z własnych materiałów służących do reklamy w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz 1475 z późn. zm.) oraz w świetle ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jest prawidłowy.Kosztami uzyskania stosownie do art.22 ust.1 cyt. ustawy o podatku dochodowym są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Przekazanie próbek towaru w celach reklamy należy zaksięgować na podstawie dowodów księgowych zgodnie z § 12 ust.2 pkt 2, rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, tj. przez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego ( pierwotnego ) zapisu oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki, przy czym zapisy zmniejszające koszty mogą być dokonane ze znakiem " - " lub kolorem czerwonym. Wobec tychże przepisów w kol. 10 należy zmniejszyć koszt zakupu towarów ze znakiem " - " lub kolorem czerwonym, a następnie zaksięgować:- w kl.12 (koszty reprezentacji i reklamy objęte limitem ), koszt próbek przeznaczonych na reklamę objętą limitem 0,25% o której mowa w art.23 ust.1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w kol. 14 ( pozostałe wydatki ), koszt próbek towaru przekazanych jako reklama prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Każde zdarzenie gospodarcze należy zaksięgować w osobnej pozycji księgi.

Urząd Skarbowy w Tychach