Zgodnie z opisanym stanem faktycznym PW posiadało status Zakładu Pracy Chronionej. Po tym terminie ww. przedsiębiorstwo nie wystąpiło do wojewody o w... - Interpretacja - PD1/411/P/53487/70483/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.08.2005, sygn. PD1/411/P/53487/70483/2005, Urząd Skarbowy w Dąbrowie Górniczej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym PW posiadało status Zakładu Pracy Chronionej. Po tym terminie ww. przedsiębiorstwo nie wystąpiło do wojewody o wznowienie statusu, jednakże nadal zatrudnia osoby niepełnosprawne, przy czym wskaźnik zatrudnienia tych osób wynosi 40%.Przedsiębiorstwo jako płatnik podatku dochodowego, po utracie statusu zakładu pracy chronionej składa deklaracje PIT - 4 i wpłaca należne zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).Zdaniem płatnika, mimo utraty statusu zakładu pracy chronionej, spełnia on warunki określone w art. 38 ust. 2a ww. ustawy i niesłusznie odprowadzał podatek na konto Urzędu, a tym samym zmniejszał wartość zakładowego funduszu osób niepełnosprawnych oraz zmniejszał możliwość korzystania z pomocy dla osób niepełnosprawnych.

Analizując przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić co następuje: Zgodnie z art. 38 ust. 2a ww. ustawy, płatnicy o których mowa w art. 31 tejże ustawy, którzy utracili status zakładu pracy chronionej, zatrudniający osoby niepełnosprawne, kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów tych osób z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez tych płatników tym osobom:
1) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie w którym dochód osoby niepełnosprawnej uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy przekazują w wysokości:

a) 25% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 25 do 30%,
b) 50% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 30 do 35%,
c) 75% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadkupłatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wwysokości od 35 do 40%,
d) 100% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych- w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 40%
- w pozostałej części na zasadach określonych w ust. 1 cytowanego wyżej art. 38 ww. ustawy.

2) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód osoby niepełnosprawnej uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1, kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnicy przekazują na zasadach określonych w ust. 1 art. 38 ww. ustawy - do właściwego urzędu skarbowego. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zaliczki pobrane w miesiącu, w którym płatnik utracił status zakładu pracy chronionej powinny być odprowadzone zgodnie z wyżej cytowanym przepisem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym należy zauważyć, iż stosownie do art. 38 ust. 2b ww. ustawy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o którym mowa w ust. 2a, ustala się na podstawie art. 21 ust. 1 i 5 oraz art. 28 ust.3 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. ( Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 ze zm.).Przepisy art. 38 ust. 2a i 2b cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się w okresie 5 lat, licząc od końca roku, w którym płatnik utracił status zakładu pracy chronionej, jeżeli spełnia warunki określone w przepisach ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej stosownie do treści art. 38 ust. 2c tejże ustawy .Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy w Dąbrowie Górniczej