Stan faktyczny: - Interpretacja - BI/005/0313/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 17.08.2004, sygn. BI/005/0313/04, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:


Rada Miejska uchwałą określiła wysokość i formę wynagradzania członków powołanej "Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003r.". Członkom tej komisji przyznano honoraria w postaci diet, uznając, iż dieta jest formą wynagradzania za pełnienie szczególnych funkcji społecznych.


Ocena prawna stanu faktycznego


Stosownie do treści art. 13 pkt 5 stawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji, w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego jako reprezentant pewnej społeczności, biorący udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie.

Obowiązki społeczne można wykonywać na podstawie wyboru jak i w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważniony organizacje społeczne lub na skutek podobnych prawem określonych zdarzeń.

W myśl postanowień art. 11a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent), a do właściwości organów gminy - jako zadania własne należy m.in. powoływanie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Zgodnie z art. 4 § ust. 3 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.) wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych - do których należą zadania - w szczególności inicjujące działania w zakresie określonym w ust. 1 oraz podejmujące czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zaś zasady wynagradzania członków komisji określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych.

Zatem, członkowie komisji uczestniczą w pracach, jako reprezentanci społeczności lokalnej, w celu rozwiązywania problemów alkoholowych, a za swoją działalność uzyskują przychody, które kwalifikowane są do przychodów osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych.

Przywołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991r. stanowi, iż wolne od po-datku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nie przekraczającej kwoty 2.280zł.

Na podstawie powyższego przepisu, zwolnieniu podlegają tylko diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, które zostały określone (tak nazwane) w ustawie.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie upoważnia rady gminy do przyznawania diet oraz zwrotu kosztów członkom komisji, a jedynie ma ona prawo określać zasady wynagradzania tych członków komisji.

Należności otrzymywane przez członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyznane przez radę gminy w formie diety, są przychodami podlegającymi opodatkowaniu na podstawie art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Izba Skarbowa w Gdańsku