
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 08.11.2005 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Firma została obciążona na podstawie wyroku Sądu odszkodowaniem za wydanie niewłaściwego świadectwa pracy. Była pracownica firmy z powodu wydania niewłaściwego świadectwa pracy nie mogła zarejestrować się w Biurze Pracy. Straciła za ten okres prawo do zasiłku dla bezrobotnych.
Czy odszkodowanie za wydanie niewłaściwego świadectwa pracy jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych ?
Czy odszkodowanie, które otrzymała korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
Zdaniem spółki odszkodowanie stanowi wyjątek, który nie korzysta ze zwolnienia, ponieważ dotyczy odszkodowań dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono - art. 21 ust. 1 pkt 3b, wyjątek b).
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
Na podstawie art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z
przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
a) określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
b) odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników,
c) odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,
d) odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
e) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątkowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
f) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane na zasadach, o których mowa w art. 27 ust. 1,
g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wyrokiem Sądu zasądzono od spółki (pozwanego) odszkodowanie za wydanie niewłaściwego świadectwa pracy na rzecz byłej pracownicy. Otrzymane od Spółki odszkodowanie jest odszkodowaniem, które wynika wprost z przepisów odrębnej ustawy, tj. art. 99 Kodeksu pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
W niniejszym przypadku nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ dotyczy on innych odszkodowań, tj. tych, które nie wynikają wprost z przepisów ustawy.
Zatem stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 3 cyt. wyżej ustawy, otrzymane przez byłą pracownicę odszkodowanie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
