Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód ze stosunku służboweg... - Interpretacja - PDFII.415/13/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.11.2005, sygn. PDFII.415/13/05, Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju wydatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne koszty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Odstępstwa od tej zasady wprowadza art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych który zawiera katalog zwolnień przedmiotowych. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 11a wolne od podatku dochodowego są: świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych na podstawie tych ustaw.
Oznacza to, że podlegają zwolnieniu te świadczenia rzeczowe, które przysługują osobom pełniącym służbę i które są przyznawane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw.
Zatem źródłem prawnym takiego zwolnienia może być zarówno ustawa jak i akt wykonawczy do takiej ustawy. Nie mniej jednak, aby dane świadczenie rzeczowe mogło podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, to musi być wyraźnie wskazane w ustawie lub innym akcie prawnym wydanym w celu wykonania ustawy.
W prezentowanym przez płatnika stanowisku o przysługującym zwolnieniu od podatku dochodowym od osób fizycznych został powołany przepis § 16 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku przy pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki, zgodnie z którym w przypadku wystąpienia lub możliwości wystąpienia w środowisku pracy szkodliwego czynnika biologicznego, przeciw któremu dostępne jest szczepienia należy stosować przepisy ustawy z dnia 06 września 2001r o chorobach zakaźnych i zakażeniach. (Dz. U. Nr 126, poz. 1384 z późn. zm.) Właściwym przepisem w/w ustawy znajdującym zastosowanie w niniejszym stanie faktycznym jest § 17 tej ustawy. Zgodnie z treścią art. 17, ust. 2 w/w ustawy o chorobach zakaźnych i zakażeniach Minister Zdrowia wydał rozporządzenie z dnia 03 stycznia 2003r. (Dz. U. Nr 5 poz. 60) w sprawie wykazu stanowisk pracy oraz szczepień wskazanych do wykonania pracownikom podejmujących pracę i zatrudnionych na tych stanowiskach. Załącznikiem do w/w rozporządzenia jest wykaz obowiązujących szczepień ochronnych, w którym brak jest wyszczególnienia szczepienia przeciw zakażeniu wirusem ptasiej grypy. Zatem powyższe szczepienie ochronne przeciw ptasiej grypie należy zaliczyć do dodatkowych, nieobowiązkowych świadczeń medycznych.
Należy zaznaczyć, iż powoływane przez Państwo rozporządzenie zostało wydane w oparciu o art. 222 1 Kodeksu pracy. Wprawdzie powyższy przepis kodeksu pracy dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy i posiada charakter bezwzględnie obowiązujący, jednak nie oznacza to automatycznego zwolnienia pracodawcy od poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Można powiedzieć, iż obowiązki zakładu pracy w zakresie zapobiegania działaniu szkodliwych czynników biologicznych na określonym stanowisku pracy w tym również szczepień ochronnych dzielą się na obowiązki będące w istocie rzeczy świadczeniami rzeczowymi, które korzystają ze zwolnień przedmiotowych w podatku dochodowym od osób fizycznych i na takie które z powyższych ulg nie korzystają. A to oznacza, iż w tym określonym przypadku o którym tutaj mówimy świadczenie rzeczowe ani nie zostało przyznane na podstawie odrębnej ustawy ani na podstawie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, bowiem powoływane rozporządzenie wydane w oparciu o przepisy ustawy o chorobach zakaźnych i zakażeniach nie wymienia ptasiej grypy.
A zatem wartość otrzymanych od pracodawcy nieodpłatnych świadczeń w zakresie opieki medycznej stanowi przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w cytowanym na wstępie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowo Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia, że uwzględnienie kosztów usług medycznych w przychodach pracownika nie zawsze jest możliwe. Ma to miejsce w sytuacji, gdy pracodawca wykupuje usługi medyczne, jednakże opłatę za te usługi wnosi w sposób ryczałtowy albo w sposób uniemożliwiający identyfikację ceny konkretnej usługi ponoszonej na rzecz konkretnego pracownika. W związku z powyższym nie stanowi dla pracownika przychodu ze stosunku pracy wartość:
- obowiązkowych usług medycznych sfinansowanych przez pracodawcę,- usług medycznych opłaconych przez pracodawcę ryczałtowo, tj bez względu na ilość osób korzystających z tych świadczeń.
Powyższe wyjaśnienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie ul. I-szej Armii Wojska Polskiego 3 w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej