Stan faktyczny - Interpretacja - II US pb IB / 415 - 57 / 321a/63 / 05 / KSz

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.11.2005, sygn. II US pb IB / 415 - 57 / 321a/63 / 05 / KSz, Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

W swoim pismie płatnik wskazuje, że w 1986 roku powstał w Komisji Wspólnot Europejskich, jako jeden z kluczowych elementów polityki wspierania małych i średnich przedsiębiorstw, Projekt Euro Info Centre (EIC). Celem projektu było stworzenie narzędzia do komunikacji pomiędzy Komisją Europejską, a małymi i średnimi firmami oraz udzielenie pomocy przedsiębiorcom pragnącym dostosować się do szybko zmieniającej się rzeczywistości ekonomicznej. Płatnik wskazuje, iż Centra Euro Info są afiliowane przy rozmaitych organizacjach wspierających rozwój gospodarczy, takich jak izby przemysłowo-handlowe, agencje rozwoju regionalnego, centra wspierania przedsiębiorczości, itp. działają one na zasadzie non-profit. Centra są współfinansowane przez Komisję Europejską i instytucje afiliujące. Centrum Euro Info w Białymstoku powstałow wyniku realizacji III Programu Wieloletniego dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw Unii Europejskiej. Działa w sieci 14 ośrodków w Polsce i prawie 300 w Europie. W ramach realizowanego programu płatnik jest stroną Ramowej Umowy Partnerskiej ... oraz Umowy szczegółowej Nr ... w sprawie grantu operacyjnego. W ramach realizacji tej umowy płatnik otrzymuje dofinansowanie działań z budżetu Unii Europejskiej. Dotacja pokrywa koszty objęte umowami, w tym koszty pracowników etatowych przydzielonych do tej komórki. Wynagrodzenia pracowników działu Centrum Euro Info, które płatnik wypłaca w bieżącym roku podatkowym, dofinansowane są dotacją zgodnie z zapisami umów. Płatnik nadmienia, że jest w tym przypadku płatnikiem podatku dochodowego, zaś pracownicy Centrum Euro Info (EIC) są pracownikami płatnika, który zgodnie z umowami z Komisją Europejską jest organizacją realizującą projekt Komisji Europejskiej Centrum Euro Info i są oni zorganizowani w oddzielną komórkę w ramach regulaminu organizacyjnego płatnika. EIC jest wydzielone księgowo, wszelkie operacje finansowe są prowadzone na specjalnie wyodrębnionych rachunkach bankowych, co jest wymogiem Komisji Europejskiej.
Na tle przedstawionego wyżej stanu faktycznego wątpliwość płatnika dotyczy kwestii:
- czy wynagrodzenia pracowników Centrum Euro Info dofinansowane w części ze środków pomocy zagranicznej korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Stanowisko płatnika

W ocenie płatnika w powyższej sprawie zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z zastosowania tego przepisu wynikają skutki podatkowew postaci objęcia pracowników Centrum Euro Info zwolnieniem z pobierania podatku dochodowego od wynagrodzeń dofinansowanych w części ze środków pomocy zagranicznej. Wynika to z faktu, że przedmiot umów pomiędzy Komisją Europejską a płatnikiem, czyli dotacja spełnia przesłanki art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a), jako bezzwrotna pomoc zagraniczna. Ponadto zdaniem płatnika nie może on samodzielnie, jako byt prawnya nie faktyczny, realizować celów programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Realizacja celów programu może nastąpić jedynie przy udziale pracowników etatowych, przydzielonych do tego programu zgodnie z regulaminem organizacyjnym płatnika. Dlatego zapis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem" nie ma w tym przypadku zastosowania do umów o pracę. Ponadto wykonywanie obowiązków pracowniczych objętych umową o pracę nie jest zleceniem w myśl kodeksu cywilnego. Dodatkowym argumentem potwierdzającym stanowisko płatnika jest fakt, że zgodnie z opinią Ministerstwa Finansów, zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników (w tym osób prawnych) bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Przytoczony zapis potwierdza przedstawioną wcześniej hipotezę oraz stanowisko płatnika.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym równieżw przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związkuz realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:
1) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskieji z programów NATO.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania źródłem finansowania programu Centrum Euro Info jest umowa szczegółowa Nr ... w sprawie grantu operacyjnego zawarta między Wspólnotą Europejską /reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich, reprezentowaną w celu podpisania umowy przez Pana .../ a płatnikiem/reprezentowaną w celu podpisania umowy przez Prezesa Pana ... oraz Wiceprezesa Pana .../ będąca wykonaniem ramowej umowy partnerskiej... Program realizowany jest przez pracowników płatnika zorganizowanych w oddzielną komórkę w ramach regulaminu organizacyjnego płatnika.

Jak wskazuje płatnik projekt Euro Info Centre (EIC) powstał w Komisji Wspólnot Europejskich w 1986 roku jako jeden z kluczowych elementów polityki wspierania małych i średnich przedsiębiorstw. Celem projektu było stworzenie narzędzia do komunikacji pomiędzy Komisją Europejską, a małymi i średnimi firmami oraz udzielenie pomocy przedsiębiorcom pragnącym dostosować się do szybko zmieniającej się rzeczywistości ekonomicznej. Atutem Centrów Euro Info jest ich jednoczesny kontakt z przedstawicielami Komisji Europejskiej i przedsiębiorcamiz całej Europy. Euro Info Centres stają się naturalnym pośrednikiem umożliwiającym instytucjom centralnym Unii Europejskiej pełniejszą orientację w potrzebach małych i średnich przedsiębiorstw, zaś przedsiębiorcom służą jako dostępne źródło informacji o unijnych programach i możliwościach ich wykorzystania. Do zadań Euro Info Centre należy przede wszystkim:
- dostarczanie przedsiębiorstwom informacji o Unii Europejskiej, np. o działaniach podejmowanych w ramach tworzenia Jednolitego Rynku, o polityce w poszczególnych sektorach gospodarki, o źródłach finansowych, o programach badawczo-rozwojowych, itp.,
- doradztwo i udzielanie informacji o warunkach i przepisach Wspólnoty Europejskiej regulujących działalność gospodarczą,kojarzenie firm zainteresowanych współpracą inwestycyjną, handlową lub produkcyjną,
- promowanie nowoczesnych metod prowadzenia firm.

Mając powyższe na uwadze uzyskiwane w bieżącym roku przez podatników - bezpośrednio realizujących cel programu pomocowego - dochody z tytułu umowy o pracę, w części finansowanej ze środków przekazanych na podstawie w/w umowy przez Wspólnotę Europejską będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaznaczyć przy tym należy, że dokumentacja dotycząca źródeł finansowania danego programui jego celu powinna znajdować się u płatnika - beneficjenta pomocy. Brak takiej dokumentacji stanowi podstawę do obciążenia płatnika odpowiedzialnością za niepobrany podatek. Organ podatkowy ma prawo żądania okazania tej dokumentacji zarówno w trakcie kontroli źródłowej płatnika jak i w przypadku wystąpienia przez podatnika o stwierdzenie nadpłaty.

Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku