Czy rekompensata otrzymana z tytulu utraty Gwarancji Zatrudnienia na skutek przystapienia do ?Programu Dobrowolnych Odejsc? korzysta ze zwolnienie o... - Interpretacja - ITPB2/4511-909/15/ENB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.01.2016, sygn. ITPB2/4511-909/15/ENB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy rekompensata otrzymana z tytulu utraty Gwarancji Zatrudnienia na skutek przystapienia do ?Programu Dobrowolnych Odejsc? korzysta ze zwolnienie od podatku dochodowego od osob fizycznych, o ktorym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych?

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z pozn. zm.) oraz ? 5 pkt 1 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 pazdziernika 2015 r. (data wplywu 7 pazdziernika 2015 r.) uzupelnionym pismem z dnia 21 grudnia 2015 r. oraz 4 stycznia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 pazdziernika 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek uzupelniony pismem z dnia 21 grudnia 2015 r. i 4 stycznia 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku dochodowego od osob fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku i jego uzupelnieniach przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.

Wnioskodawca od 1980 r. byl pracownikiem P. W dniu 2 wrzesnia 2013 r. P. S.A. oraz spolki zalezne Grupy P, podpisaly Pakt Gwarancji Pracowniczych. Staz pracy Wnioskodawcy zapewnial 10-letnia gwarancje zatrudnienia (? 3 ust. 2 pkt a) Paktu Gwarancji Pracowniczych). Jednoczesnie ust. 4 ? 3 wyjasnia, iz w przypadku naruszenia gwarancji zatrudnienia pracownikowi wyplacone zostanie odszkodowanie. Paragraf 3 tego dokumentu natomiast stanowi o mozliwosci wprowadzenia Programu Dobrowolnych Odejsc. W dniu 26 listopada 2014 r. Zarzad P. w nawiazaniu do Paktu Gwarancji Pracowniczych opracowal Regulamin Programu Dobrowolnych Odejsc.

Zgodnie z ? 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Regulaminu pracownik otrzyma odprawe pieniezna oraz dodatkowe jednorazowe swiadczenie pieniezne (rekompensate).

W dniu 21 stycznia 2015 r. pomiedzy P. Sp. z o.o. a Wnioskodawca zostalo zawarte porozumienie stron rozwiazujace umowe o prace z dniem 31 stycznia 2015 r. Od otrzymanej rekompensaty zostal pobrany i odprowadzony podatek dochodowy.

W przeslanym uzupelnieniu doprecyzowano, ze rekompensate, ktorej dotyczy wniosek, Wnioskodawca uzyskal na podstawie ?Regulaminu Programu Dobrowolnych Odejsc?.

W wyniku przystapienia do ?Programu Dobrowolnych Odejsc?, w dniu 21 stycznia 2015 r. Wnioskodawca podpisal z pracodawca P Sp. z o.o. ?Porozumienie stron rozwiazujace umowe o prace?.

W ? 2 Porozumienia stanowiacego Zalacznik Nr 3 do ?Regulaminu Programu Dobrowolnych Odejsc Dla Pracownikow P Sp. z o.o.?, postanowiono, ze:

  1. w zwiazku z rozwiazaniem umowy o prace z przyczyn, o ktorych mowa w ustawie z dnia 13 marca 2003 r. o szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami stosunkow pracy z przyczyn niedotyczacych pracownikow Wnioskodawcy przyslugiwac bedzie jednorazowa odprawa pieniezna w wysokosci 3-krotnosci wynagrodzenia ustalonego wedlug zasad obowiazujacych przy obliczaniu ekwiwalentu pienieznego za urlop wypoczynkowy, z zastrzezeniem art. 8 ust. 4 ww. ustawy,
  2. majac na wzgledzie tryb rozwiazania stosunku pracy w ramach ?Programu Dobrowolnych Odejsc? Wnioskodawcy przyslugiwac bedzie rekompensata w wysokosci 33-krotnosci wynagrodzenia zasadniczego.

Paragraf 4 ust. 2 ww. Regulaminu stanowi, iz w zwiazku z rozwiazaniem umowy o prace w ramach ?Programu Dobrowolnych Odejsc? pracownikowi przysluguja takie swiadczenia, jak:

  1. odprawa pieniezna, o ktorej mowa w art. 8 w ustawy o szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami stosunkow pracy z przyczyn niedotyczacych pracownikow,
  2. dodatkowe, jednorazowe swiadczenie pieniezne (rekompensata).

Ponadto w ? 4 ust. 4 ww. Regulaminu okreslono, ze wysokosc rekompensaty jest uzalezniona od rodzaju posiadanego przez pracownika na dzien 31 stycznia 2015 r. uprawnienia wynikajacego z Gwarancji zatrudnienia przyslugujacego pracownikowi na podstawie ? 3 Paktu Gwarancji Pracowniczych z dnia 2 wrzesnia 2013 r. i jest wyplacana wedlug zasad okreslonych w ww. Regulaminie. Natomiast ? 3 ust. 1 Paktu zobowiazywal pracodawce do zapewnienia trwalosci zatrudnienia pracownikowi, gdzie Gwarancja Zatrudnienia oznacza, ze pracodawca nie bedzie wypowiadal umow o prace pracownikom z przyczyn niedotyczacych pracownikow w rozumieniu ustawy o szczegolnych zasadach rozwiazywania stosunkow pracy. W przypadku naruszenia przez pracodawce Gwarancji Zatrudnienia, pracownikowi przyslugiwalo odszkodowanie.

Z postanowien ogolnych ?Regulaminu Programu Dobrowolnych Odejsc? wynika m. in., ze okresla on zasady i tryb rozwiazywania z uprawnionymi pracownikami umow o prace, zasady ustalania, a takze sposob wyplaty dodatkowych swiadczen pienieznych i innych swiadczen w zwiazku z rozwiazywaniem umowy o prace okreslonych w ?Programie Dobrowolnych Odejsc?. Tym samym ww. Regulamin okreslajac prawa i obowiazki stron stosunku pracy stanowi normatywne zrodlo prawa pracy w rozumieniu art. 9 ? 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.

Wnioskodawcy przyslugiwala zarowno odprawa w zwiazku z rozwiazaniem stosunku pracy, jak rowniez rekompensata. Rekompensata ta miala charakter odszkodowania z tytulu utraty Gwarancji Zatrudnienia przez Wnioskodawce na skutek przystapienia do Programu Dobrowolnych Odejsc.

Gwarancja Zatrudnienia byla zagwarantowana w postanowieniach ?Paktu Gwarancji Pracowniczych? zawartego w dniu 2 wrzesnia 2013 r. pomiedzy Spolka P. S.A. ze zwiazkami zawodowymi bedacymi strona Zakladowego Ukladu Zbiorowego pracownikow Spolki P. S.A. Zgodnie z regulacjami Paktu, Wnioskodawcy przyslugiwal 10-letni okres Gwarancji Zatrudnienia.

Odprawa pieniezna zostala wyplacona zgodnie z zasadami okreslonymi w art. 8 ustawy o szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami stosunkow pracy z przyczyn niedotyczacych pracownikow.

Rekompensata zostala wyplacona zgodnie z zasadami okreslonymi w ?Regulaminie Programu Dobrowolnych Odejsc?.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.

Czy rekompensata otrzymana z tytulu utraty Gwarancji Zatrudnienia na skutek przystapienia do ?Programu Dobrowolnych Odejsc? korzysta ze zwolnienie od podatku dochodowego od osob fizycznych, o ktorym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana rekompensata korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych. Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jednym ze zrodel przychodu jest stosunek sluzbowy, stosunek pracy, w tym spoldzielczy stosunek pracy, czlonkostwo w rolniczej spoldzielni produkcyjnej lub innej spoldzielni zajmujacej sie produkcja rolna, praca nakladcza, emerytura lub renta.

Otwarty katalog przychodow uzyskanych ze stosunku pracy zawiera art. 12 ust. 1 ustawy , zgodnie z ktorym za przychody ze stosunku sluzbowego, stosunku pracy, pracy nakladczej oraz spoldzielczego stosunku pracy uwaza sie wszelkiego rodzaju wyplaty pieniezne oraz wartosc pieniezna swiadczen w naturze badz ich ekwiwalenty, bez wzgledu na zrodlo finansowania tych wyplat i swiadczen, a w szczegolnosci: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, roznego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezaleznie od tego, czy ich wysokosc zostala z gory ustalona, a ponadto swiadczenia pieniezne ponoszone za pracownika, jak rowniez wartosc innych nieodplatnych swiadczen lub swiadczen czesciowo odplatnych.

Zgodnie z zasada nieograniczonego obowiazku podatkowego zawarta w art. 9 ust. 1 ustawy, dochody uzyskane ze stosunku pracy, podlegaja opodatkowaniu podatkiem dochodowym z wyjatkiem dochodow wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodow, od ktorych na podstawie przepisow Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochody wolne od podatku dochodowego zostaly wyszczegolnione w art. 21 ww. ustawy, i tak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy, wolne od podatku dochodowego sa otrzymane odszkodowania lub zadoscuczynienia, jezeli ich wysokosc lub zasady ustalania wynikaja wprost z przepisow odrebnych ustaw lub przepisow wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, oraz otrzymane odszkodowania lub zadoscuczynienia, jezeli ich wysokosc lub zasady ustalania wynikaja wprost z postanowien ukladow zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumien zbiorowych, regulaminow lub statutow, o ktorych mowa w art. 9 ? 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94. z pozn. zm.), z wyjatkiem:

  1. okreslonych w prawie pracy odpraw i odszkodowan z tytulu skrocenia okresu wypowiedzenia umowy o prace,
  2. odpraw pienieznych wyplacanych na podstawie przepisow o szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami stosunkow pracy z przyczyn niedotyczacych pracownikow,
  3. odpraw i odszkodowan z tytulu skrocenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostajacym w stosunku sluzbowym,
  4. odszkodowan przyznanych na podstawie przepisow o zakazie konkurencji,
  5. odszkodowan za szkody dotyczace skladnikow majatku zwiazanych z prowadzona dzialalnoscia gospodarcza,
  6. odszkodowan za szkody dotyczace skladnikow majatku zwiazanych z prowadzeniem dzialow specjalnych produkcji rolnej, z ktorych dochody sa opodatkowane wedlug skali, o ktorej mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o ktorych mowa w art. 30c,
  7. odszkodowan wynikajacych z zawartych umow lub ugod innych niz ugody sadowe;

Z powolanych przepisow bezspornie wynika, ze zrodlem otrzymanej przez Wnioskodawce rekompensaty byl stosunek pracy, z ktorego przychody podlegaja nieograniczonemu obowiazkowi podatkowemu i co do zasady sa opodatkowane. Aby dochod uzyskany ze zrodla, jakim jest stosunek pracy, mogl korzystac ze zwolnienia przedmiotowego musza zostac spelnione lacznie nastepujace przeslanki:

  • dochod ten ma charakter odszkodowania lub zadoscuczynienia,
  • zasady jego ustalania wynikaja m.in. z regulaminow wskazanych w art. 9 ? 1 Kodeksu pracy,
  • nie moze byc dochodem enumeratywnie wymienionym w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. a-g) ww. ustawy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, ze Wnioskodawca w ramach ?Programu Dobrowolnych Odejsc? oprocz odprawy za rozwiazanie umowy o prace otrzymal dodatkowo rekompensate. Podstawe prawna przyznania i wyplaty rekompensaty stanowil ?Regulamin Programu Dobrowolnych Odejsc? bedacy wewnatrzzakladowym aktem prawnym w rozumieniu art. 9 ? 1 Kodeksu pracy. Taki status prawny ww. Regulaminu wynika z art. 3 ust. 4 ustawy o szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami stosunkow pracy z przyczyn niedotyczacych pracownikow. Zgodnie z powolana norma prawna, jezeli nie jest mozliwe zawarcie porozumienia zgodnie z ust. 1 i 3, zasady postepowania w sprawach dotyczacych pracownikow objetych zamiarem grupowego zwolnienia ustala pracodawca w regulaminie, uwzgledniajac, w miare mozliwosci, propozycje przedstawione w ramach konsultacji przez zakladowe organizacje zwiazkowe. Tym samym zostal spelniony warunek wynikajacy z art. 9 ? 1 Kodeksu pracy.

Ustawa o podatku dochodowym od osob fizycznych nie zawiera w swej tresci definicji odszkodowania i zadoscuczynienia. W orzecznictwie wskazuje sie, ze odszkodowanie to swiadczenie majace na celu wyrownanie uszczerbku, jakiego doznala osoba na skutek tego, ze jej prawnie chronione dobra i interesy zostaly naruszone w wyniku czego doznala uszczerbku w stanie posiadania. Natomiast zadoscuczynienie znajduje swoje zrodlo w art. 445 i art. 448 Kodeksu cywilnego i co do zasady dotyczy wyrownania szkody niemajatkowej, ktora jest np. cierpienie fizyczne, cierpienie psychiczne, wynikajace np. z traumy po wypadku lub ze straty bliskiej osoby.

Zgodnie z ?Malym slownikiem jezyka polskiego? (wyd. PWN, W-wa 1995 r., str. 778) pojecie: -?rekompensata? oznacza: wynagrodzenie, zwlaszcza poniesionych strat, wyrownanie szkod, krzywd, ?rekompensowac? oznacza: dawac odszkodowanie, wynagradzac krzywde, wyrownywac straty.

Przyjmujac wykladnie literalna nalezy stwierdzic, ze rekompensata stanowi odszkodowanie z tytulu poniesionych strat. W niniejszej sprawie o tym, ze rekompensata stanowi odszkodowanie przemawiaja postanowienia ? 4 ust. 4, ust. 5 i ust. 6 ?Regulaminu Programu Dobrowolnych Odejsc? odwolujace sie bezposrednio do ?Paktu Gwarancji Zatrudnienia?. Wnioskodawcy przyslugiwala 10-letnia Gwarancja Zatrudnienia, tym samym przystapienie Wnioskodawcy do ?Programu Dobrowolnych Odejsc? bez watpienia spowodowalo uszczerbek majatkowy. Wnioskodawca utracil prawo do zatrudnienia w dotychczasowym zakladzie pracy i mozliwosc otrzymywania wynagrodzenia ze zrodla, jakim jest stosunek pracy. Otrzymana rekompensata umozliwi Wnioskodawcy zaspokojenie podstawowych potrzeb zyciowych w sytuacji naglej utraty zrodla dochodu.

Tym samym nalezy uznac, ze zostal spelniony drugi warunek pozwalajacy na zwolnienie od podatku przedmiotowej rekompensaty.

Otrzymana rekompensata nie zostala wymieniona w katalogu zamknietym art. 21 ust. 1 lit. a-g) ustawy, zatem rowniez trzeci warunek pozwalajacy na zwolnienie od podatku przedmiotowej rekompensaty zostal spelniony.

Majac powyzsze na wzgledzie nalezy stwierdzic, ze rekompensata otrzymana przez Wnioskodawce na podstawie ?Regulaminu Programu Dobrowolnych Odejsc? jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych. Podobne stanowisko zajal:

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w pismie z dnia 30 grudnia 2014 r., znak IBPB II/1/415-881/14/BD,

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w pismie z dnia 24 sierpnia 2015 r., znak IBPB-2-1/4511-167/15/MD,

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w pismie z dnia 30 grudnia 2014 r., znak IBPBII/1/415-881/14/BD,

Dyrektor Izby Skarbowej w Lodzi w pismie z dnia 14 lipca 2014 r, znak IPTPB2/4511-218/15-4/Akr.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidlowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osob fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z pozn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegaja wszelkiego rodzaju dochody z wyjatkiem dochodow wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodow, od ktorych na podstawie przepisow Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, wolne od podatku dochodowego sa otrzymane odszkodowania lub zadoscuczynienia, jezeli ich wysokosc lub zasady ustalania wynikaja wprost z przepisow odrebnych ustaw lub przepisow wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, oraz otrzymane odszkodowania lub zadoscuczynienia, jezeli ich wysokosc lub zasady ustalania wynikaja wprost z postanowien ukladow zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumien zbiorowych, regulaminow lub statutow, o ktorych mowa w art. 9 ? 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z pozn. zm.), z wyjatkiem:

  1. okreslonych w prawie pracy odpraw i odszkodowan z tytulu skrocenia okresu wypowiedzenia umowy o prace,
  2. odpraw pienieznych wyplacanych na podstawie przepisow o szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami stosunkow pracy z przyczyn niedotyczacych pracownikow,
  3. odpraw i odszkodowan z tytulu skrocenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostajacym w stosunku sluzbowym,
  4. odszkodowan przyznanych na podstawie przepisow o zakazie konkurencji,
  5. odszkodowan za szkody dotyczace skladnikow majatku zwiazanych z prowadzona dzialalnoscia gospodarcza,
  6. odszkodowan za szkody dotyczace skladnikow majatku zwiazanych z prowadzeniem dzialow specjalnych produkcji rolnej, z ktorych dochody sa opodatkowane wedlug skali, o ktorej mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o ktorych mowa w art. 30c,
  7. odszkodowan wynikajacych z zawartych umow lub ugod innych niz ugody sadowe.

Przepis ten w powolanym wyzej brzmieniu ? zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych oraz niektorych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1328 z pozn. zm.) ? ma zastosowanie do dochodow uzyskanych od dnia 1 stycznia 2014 r.

Nalezy zaznaczyc, ze zwolnieniem okreslonym w przytoczonym wyzej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy, objete sa tylko odszkodowania i zadoscuczynienia, ktorych wysokosc lub zasady ustalania wynikaja wprost z przepisow odrebnych ustaw lub przepisow wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, badz postanowien ukladow zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumien zbiorowych, regulaminow lub statutow, o ktorych mowa w art. 9 ? 1 Kodeksu pracy, z wyjatkiem odszkodowan wymienionych w lit. a)-g) tego artykulu.

Art. 9 ? 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z pozn. zm.) stanowi, ze ilekroc w Kodeksie pracy jest mowa o prawie pracy, rozumie sie przez to przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktow wykonawczych, okreslajace prawa i obowiazki pracownikow i pracodawcow, a takze postanowienia ukladow zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumien zbiorowych, regulaminow i statutow okreslajacych prawa i obowiazki stron stosunku pracy.

Uwzgledniajac powyzsze stwierdzic nalezy, ze skoro ? jak wskazuje Wnioskodawca ? otrzymane swiadczenie mialo charakter odszkodowania, ktorego zasady ustalania wynikaly z Regulaminu Programu Dobrowolnych Odejsc bedacego normatywnym zrodlem prawa pracy, o ktorym mowa w art. 9 ? 1 ustawy Kodeks pracy, to spelnione zostaly przeslanki do zastosowania zwolnienia okreslonego w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych. Wobec tego wartosc swiadczenia, wyplaconego Wnioskodawcy, korzysta z ww. zwolnienia przedmiotowego. W konsekwencji swiadczenie to nie podlega wykazaniu w zeznaniu podatkowym skladanym za 2015 r.

Koncowo wskazac nalezy, ze wydajac na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacje indywidualna organ podatkowy opiera sie wylacznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszlego przedstawionego we wniosku, w zwiazku z czym nie prowadzi postepowania dowodowego.

Jezeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny roznic sie bedzie od wystepujacego w rzeczywistosci, wowczas wydana interpretacja nie bedzie chronila Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiscie zaistnialego stanu faktycznego.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z pozn. zm.).

Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Jednoczesnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemna interpretacje przepisow prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie moze byc oparta wylacznie na zarzucie naruszenia przepisow postepowania, dopuszczeniu sie bledu wykladni lub niewlasciwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sad administracyjny jest zwiazany zarzutami skargi oraz powolana podstawa prawna.

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Sw. Jakuba 20, 87-100 Torun.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy