
Temat interpretacji
Postanowienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, na podstawie art.14a §1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.06.2006r, uzupełnionego w dniu 10.07.2006r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłaconego przez Gminę świadczenia stanowiącego zwrot kosztów przewozu dzieci z domu do szkoły przez rodziców własnym środkiem transportu
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
Uzasadnienie
W dniu 22.09.2005r. Podatnik zawarł z Gminą umowę, na podstawie której jako rodzic zobowiązał się dowozić własnym samochodem trójkę swoich dzieci do szkoły podstawowej i gimnazjum, a Gmina zobowiązała się do zwrotu kosztu dowozu dzieci. Kwota zwrotu wydatków została w umowie ustalona ryczałtowo, w oparciu o cenę szkolnego biletu miesięcznego określoną przez PKS. Należne Wnioskodawcy kwoty pieniężne są wypłacane miesięcznie w kasie Urzędu Gminy. Wypłaty świadczeń dokonuje się, przy uwzględnieniu postanowień art.17 ust.3 i ust.3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. Urząd Gminy jako płatnik nie potrąca i nie odprowadza od tego świadczenia zaliczek na podatek dochodowy. W terminie do końca lutego, zgodnie z art.42a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Urząd Gminy sporządził informacje PIT 8C i przekazał jeden egzemplarz Podatnikowi, a jeden do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie.
W związku z powyższym, Wnioskodawca zwrócił sie z zapytaniem, czy zwrot rodzicom kosztów dowozu dziecka do szkoły podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem Podatnika zwrot kosztów dojazdu jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Stosownie do treści art.9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zmianami), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21,52,52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy, wolne od podatku są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.
Mając powyższe na uwadze, dla zastosowania w/w zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:
świadczenie pomocy materialnej musi być przyznane uczniowi,
świadczenie musi być sfinansowane ze środków budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego lub środków własnych szkoły,
prawo do przyznania danego świadczenia musi wynikać z przepisów o systemie oświaty.
W myśl art 17 ust.1,ust.2 i ust.3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm) sieć publiczna szkół powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnienie obowiązku szkolnego, z uwzględnieniem ust.2 Droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:
- 3 km w przypadku uczniów klas I-IV szkół podstawowych,
- 4 km w przypadku uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjów.
Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległości wymienione w ust.2, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
Należy podkreślić, że zwolnieniem, o którym mowa w art.21 ust.1 pkt 40 ustawy, objęty jest nie tylko zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, ale także zwrot kosztów transportu dziecka samochodem prywatnym rodziców dziecka. Nie w każdej bowiem sytuacji, gmina może zapewnić dzieciom, na których ciąży obowiązek szkolny, dowóz do najbliższej szkoły bezpłatnym transportem oraz nie zawsze możliwe jest dowożenie dziecka przez rodziców środkami transportu publicznego.
W świetle powyższego, świadczenia wypłacane przez Gminę w formie zwrotu kosztów transportu dzieci z domu do szkoły samochodem prywatnym rodziców dzieci, jeżeli są dokonywane w oparciu o postanowienia art.17 ust.3 ustawy o systemie oświaty, jako forma pomocy materialnej korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art.21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tym stanie faktycznym i prawnym, stanowisko przedstawione przez Podatnika należy uznać za prawidłowe.
