
Temat interpretacji
Na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (jt. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 20 lipca 2006r. (data wpływu: 24 lipca 2006r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczącego zwrotu nadpłaty wynikającego z rozliczenia rocznego na formularzu PIT-40, stwierdza, iż stanowisko Pana jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 1 powołanej ustawy -
Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskiem z dnia 20 lipca 2006r., uzupełnionym pismem z dnia 09 sierpnia 2006r. wystąpił Pan o interpretację przepisów podatkowych dotyczących zwrotu nadpłaty przez płatnika.
W myśl przepisów art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, składając wniosek, podatnik (...) jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, co wypełnił Pan w treści wniosku.
Ze złożonego przez Pana pisma wynika, iż od maja 2005r. pracuje Pan w zakładzie masarskim, a pracodawca uzyskane przez Pana dochody w 2005r. rozliczył na formularzu PIT-40, z którego
wynika nadpłata w kwocie 167,38 zł. Informuje Pan również, iż płatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku nie zwrócił Panu należnej nadpłaty.
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie uznał Pan, iż ze względu na zmianę zakładu pracy, należną nadpłatę powinien Panu zwrócić tut. organ podatkowy.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza co następuje:
Na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jt.Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy (...), złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że:
- poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 28 i 30 oraz w art. 30a i 30b,
- nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4,
- nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,
- nie zmniejsza podatku, na zasadach określonych w art. 27d,
- nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5
- płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.
Natomiast sposób zwrotu nadpłaty wskazuje ust. 4 powołanego wyżej artykułu, zgodnie z którym jeżeli z obliczenia rocznego wynika nadpłata, zalicza się ją na poczet zaliczki należnej za marzec, a jeżeli po pobraniu tej zaliczki pozostaje nadpłata, płatnik zwraca ją
podatnikowi w gotówce. Zwrócone nadpłaty w gotówce płatnik potrąca z kwot pobranych zaliczek przekazywanych urzędom skarbowym, wykazując je w deklaracji (PIT-4), o której mowa w art. 38 ust. 1 w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu zaistnienia zdarzenia.
W przypadku niedopełnienia przez płatnika powyższych czynności obowiązek zwrotu nadpłaty nadal ciąży na pracodawcy, który winien - zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa - złożyć korektę deklaracji PIT-4, o której mowa wyżej wykazując w niej kwoty pobranych zaliczek pomniejszone o kwotę zwróconej nadpłaty.
W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego oraz prawnego sprawy Pana stanowisko zawarte w piśmie z dnia 20 lipca 2006r., uzupełnionym pismem z dnia 09 sierpnia 2006r., należy uznać za nieprawidłowe, bowiem rozwiązanie umowy o pracę nie zwalnia pracodawcy z obowiązków płatnika, stąd w Pana przypadku, zwrot nadpłaty powstałej w wyniku rocznego rozliczenia na formularzu PIT-40 ciąży na pracodawcy. Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.
Na niniejsze postanowienie przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, w terminie siedmiu dni od dnia następnego po dniu doręczenia niniejszego postanowienia stosownie do art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej.
