POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDFI/415-1/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.03.2006, sygn. PDFI/415-1/06, Urząd Skarbowy w Oświęcimiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 2 stycznia 2006 r. uzupełnionego w dniu 6 lutego 2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 2.01.2006 r., uzupełnionym w dniu 6.02.2006 r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego, przedstawionego w piśmie wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną liniowym podatkiem dochodowym wg stawki 19%, dodatkowo wykonuje Pan funkcje nadzorcze w radach nadzorczych spółek (członek rady nadzorczej). Z tytułu pełnienia ww. funkcji będzie Pan otrzymywać wynagrodzenie, w związku z czym wątpliwości Pana budzi następująca kwestia:
- Czy dochód uzyskany z tego tytułu jest dochodem z działalności gospodarczej podlegającym opodatkowaniu 19% liniowym podatkiem dochodowym?

Pana zdaniem przepisy nie wykluczają możliwości wykonywania funkcji nadzorczych w spółkach prawa handlowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowywania ich 19% liniowym podatkiem dochodowym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - dalej updof - pozarolniczą działalność gospodarczą definiuje się jako działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 przytoczonej ustawy.
Tak więc dla celów podatku dochodowego dana działalność, prowadzona przez podatnika, może być uznana za działalność gospodarczą pod warunkiem, że uzyskane przychody nie stanowią jednego ze źródeł przychodów, o których mowa wyżej, tj. np.: działalności wykonywanej osobiście stanowiącej odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 2 updof.
Z kolei art. 13 ww. ustawy określa co uważa się za przychody z działalności wykonywanej osobiście i wymienia m. in.:
w punkcie 7 że są to przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
w punkcie 9 że są to przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zauważyć należy, że przychody uzyskane na podstawie umów wymienionych w przepisach art. 13 pkt 7 i 9 updof, nawet, jeżeli są wykonywane w ramach działalności gospodarczej na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i nie są uznawane za przychody z działalności gospodarczej.Natomiast sposób opodatkowania 19% podatkiem liniowym określonym w art. 30c ust. 1 updof na zastosowanie tylko dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, których zgodnie z art. 30c ust. 6 nie łączy się z dochodami z innych źródeł opodatkowanych wg progresywnej skali podatkowej.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną liniowym podatkiem dochodowym wg stawki 19%, dodatkowo wykonuje Pan funkcje nadzorcze w radach nadzorczych spółek (członek rady nadzorczej).
W świetle przedstawionego powyżej stanu prawnego oznacza to, że uzyskuje Pan przychody z dwóch różnych źródeł, a zatem brak jest podstaw do zaliczenia wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej do dochodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej 19% liniowym podatkiem dochodowym.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu