Stan faktyczny - Interpretacja - II US pb IB / 415 - 61 / 179a/59 / 06 / KSz

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.07.2006, sygn. II US pb IB / 415 - 61 / 179a/59 / 06 / KSz, Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

Z pisma płatnika wynika, że zamierza on dokonywać wypłat stypendiów sportowych ze środków budżetu miasta na podstawie Uchwały Nr ... Rady Miejskiej Białegostoku z dnia ... Z pisma płatnika wynika, że przedmiotowe stypendia będą wypłacane uczniom, studentom i innym osobom.
W związku z powyższym wątpliwość płatnika dotyczy zasad opodatkowania w/w stypendiów.

Stanowisko płatnika

Płatnik stoi na stanowisku, że stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego są wolne od podatku dochodowego, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł. Zwolnienie będzie miało zastosowanie, jeżeli przed pierwszą wypłatą stypendysta złoży oświadczenie PIT-2. Do dnia 28.02.2007 r. płatnik powinien sporządzić informacjęo wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S. Natomiast, jeżeli stypendysta nie jest uczniem ani studentem, stypendium należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście,o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wówczas cała kwota podlega opodatkowaniu. W tej sytuacji należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów,a kwotę pobranej zaliczki przekazać urzędowi skarbowemu do 20 dnia następnego miesiąca po wypłacie nagrody razem ze zbiorczą deklaracją PIT-4 /według zasad określonych w art. 41 ust. 1i 1a tej ustawy/. Po zakończeniu roku płatnik przekazaną kwotę wykazuje w informacji PIT-8B(art. 42 ust. 2 pkt 1 w/w ustawy), zaś podatnik kwoty te uwzględnia w rocznym zeznaniu podatkowym, łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w ciągu roku.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 40b ustawy stanowi, że zwolnione z opodatkowania są stypendia dla uczniówi studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendiów dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z ust. 10 art. 21 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40b, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru/PIT-2C/, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu,z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającegoz oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana.

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, gdy zostaną spełnione wszystkie warunki wynikającez powołanych wyżej przepisów, tj. jeżeli:
- świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,
- wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź
- będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości we wskazanych formach,
- podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie PIT-2C, z którego będzie wynikało, że spełnia przesłanki określone w ust. 10 art. 21 ustawy.

Omawiane zwolnienie zawiera ograniczenie kwotowe, tj. ze zwolnienia korzysta kwota stypendium do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty w wysokości 380 zł. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że dla ustalenia kwoty stypendium korzystającej ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie w/w przepisu, istotna jest miesięczna kwota przyznanego stypendium, a nie kwota stypendium otrzymana w danym miesiącu.

Zgodnie zaś z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru /PIT-8S/ i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Stan faktyczny będący przedmiotem zapytania dotyczy stypendiów sportowych przyznanych na podstawie uchwały Nr LIV/635/06 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 27 lutego 2006 roku w sprawie stypendiów sportowych finansowanych ze środków budżetu miasta Białegostoku, podjętej na podstawie przepisów art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r., Nr 81, poz. 889 z późn. zm.) oraz art. 35 ust. 1 i 2 ustawy z dnia29 lipca 2005 roku o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. z 2005 r., Nr 155, poz. 1298). Przedmiotowe stypendia mają otrzymać uczniowie, studenci i inne osoby.
Z § 1 wymienionej wyżej uchwały wynika, że zasady i tryb postępowania w sprawie przyznawania, wstrzymywania i cofania stypendiów sportowych oraz ich wysokość określa "Regulamin przyznawania stypendiów sportowych dla zawodników osiągających wysokie wyniki w rywalizacji sportowej", stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

Odnosząc stan faktyczny na grunt powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, stwierdzić należy, że zwolnienie z opodatkowania zawarte w tym przepisie będzie miało zastosowanie do stypendiów wypłacanych uczniom i studentom, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł. Natomiast nadwyżka ponad tą kwotę będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rocznych zeznaniach podatkowych uczniów bądź studentów,w których osoby te będą obowiązane uwzględnić dane zawarte w - wystawionych przez płatnika - informacjach PIT-8S.

Natomiast w przypadku innych osób /nieposiadających statusu ucznia bądź studenta/ otrzymujących przedmiotowe stypendia - jako świadczenia niekorzystające ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w powołanym w niniejszej interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy ani w żadnym punkcie tego artykułu - będą stanowiły przychód tych osób w całości podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten winien być zakwalifikowanydo przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego uszczegółowieniem jest art. 13 pkt 2 ustawy, zaliczający do przychodów z tej działalności m.in. stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów /w stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania na podstawie przepisów art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej oraz art. 35ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o sporcie kwalifikowanym/.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o kulturze fizycznej, zawodnicy nieposiadający licencji zawodnika mogą otrzymywać stypendium sportowe za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym finansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast ust. 2 tego przepisu stanowi, że organ jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określa szczegółowe zasady i tryb przyznawania, wstrzymywania i cofania oraz wysokość stypendiów sportowych, o których mowa w ust. 1, uwzględniając obowiązki zawodnika pobierającego stypendium, skutki ich niewykonywania oraz podstawę i sposób ustalania wysokości stypendium.

Stosownie zaś do art. 35 ust. 1 ustawy o sporcie kwalifikowanym, stypendia sportowe dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym mogą być przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego i finansowane z budżetów tych jednostek. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego przepisu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określa warunki i tryb przyznawania, wstrzymywania i pozbawiania stypendiów sportowych, o których mowaw ust. 1.

Zasady opodatkowania przychodów ze źródła wymienionego w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych /w tym również stypendiów sportowych przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów/ są następujące.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej m.in. w art. 13 pkt 2, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowyw wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). Z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy wynika, że z tytułu określonego m.in. w art. 13 pkt 2 koszty uzyskania przychodów określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych /ust. 1a art. 41 ustawy/.

W świetle art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu,w którym pobrano zaliczki - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnika nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru /PIT-4/. Stosownie zaś do ust. 2pkt 1 art. 42 ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru /PIT-8B/.

Mając powyższe na uwadze stanowisko płatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku