Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) (dalej „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy, wskazanych w art. 7 ust. 1 tej ustawy należą m.in. zadania dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje w 2025 r. zadanie współfinansowane ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Rolnego Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, operacja typu: „(…)” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”.

W wyniku realizacji zadania osiągnięty zostanie następujący cel polegający na poprawie komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa mieszkańców miejscowości (…) w związku z rozbudową drogi gminnej ulicy (...) na odcinku od granicy z Gminą (…) do przejazdu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr (…). Długość odcinka objętego pracami wyniesie 1.359,92 m.

Rozbudowa odcinka obejmuje wykonanie jezdni bitumicznej o szerokości 5,50 m ograniczonej elementami oporującymi na konstrukcji nośnej jak dla KR1-2, wykonanie poboczy o zmiennej szerokości 0,75 m - 1 m z kruszywa naturalnego, łamanego mechanicznie, wykonanie chodnika o zmiennej szerokości od 1,8 m do 2,38 z kostki betonowej, wykonanie zjazdów do posesji z kostki betonowej gr. 8 cm, przebudowę linii niskiego napięcia, przebudowę przyłącza sieci gazowej, budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej w pasie drogi gminnej, która będzie służyć do odwodnienia drogi. W ramach prac budowlanych należ dokonać również wycinki drzew i krzewów zgodnie z inwentaryzacją zieleni. Nie przewiduje się pobierania opłat za korzystanie z wybudowanej drogi, nie będzie ona również służyła do innych czynności opodatkowanych.

W związku z realizacją zadania Gmina poniesie następujące koszty:

  • wartość robót drogowych: (...) brutto,
  • koszt nadzoru inwestorskiego: (...) brutto
  • dofinansowanie w kwocie: (...) zł tj.: do 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji.

W ramach realizacji zadania kosztami kwalifikowanymi są:

  • koszty inwestycyjne:

- Wykonanie robót budowlanych w zakresie robót drogowych:(...) zł brutto,

- Wykonanie robót budowlanych w zakresie sieci kanalizacji deszczowej: (...) zł brutto,

- Wykonanie robót budowlanych w zakresie przebudowy linii energetycznej: (...) zł brutto,

  • koszty ogólne:

- Sprawowanie nadzoru inwestorskiego: 24 452,40 zł brutto.

W ramach zadania zostanie wybudowana także sieć wodociągowa (dalej: „Inwestycja”) o długości ok. 42,5 mb. Wykonany zostanie brakujący odcinek do granicy z (…). Wybudowana sieć zostanie oddana w zarząd Zakładowi (...) w (…) (dalej: „Z”). Poniesiony przez Wnioskodawcę koszt związany z budową sieci wodociągowej jest niekwalifikowany. Budowa infrastruktury należy do zadań własnych Gminny w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę. Jednak przy pomocy wybudowanej infrastruktury wodnej Gmina będzie świadczyć odpłatne usługi dostarczania wody na rzecz mieszkańców. W ramach realizacji Inwestycji Gmina będzie miała możliwość bezpośredniego przypisania poniesionych wydatków do czynności opodatkowanych. Gmina w ramach umów cywilnoprawnych z odbiorcami w zakresie dostawy wody obciąży ich z tytułu świadczenia wyżej wymienionych usług. Uzyskiwany z tego tytułu dochód będzie wykazywany w rejestrach sprzedaży. Inwestycja będzie zatem służyła wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT na rzecz mieszkańców miejscowości. Podległe jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały w żaden sposób z Inwestycji - nowa sieć wodociągowa będzie służyła wyłącznie mieszkańcom miejscowości. Usługa dostarczania wody przez Z. będzie czynnością w całości opodatkowaną podatkiem VAT.

Efekty prac wykonania jezdni bitumicznej, poboczy, zjazdów do posesji, przebudowy linii niskiego napięcia, przyłącza sieci gazowej, budowy i przebudowy kanalizacji deszczowej, wycinki drzew i krzewów nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na fakturach wystawionych na Gminę w związku z realizacją zadania znajdują się kwoty, za „wykonanie robót budowlanych zgodnie z umową”. Załącznikiem do faktury jest natomiast zestawienie, z którego szczegółowo wynika wartość poszczególnych prac – w tym, związanych z budową sieci wodociągowej.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo odliczenia VAT od nabycia towarów i usługą związanych z opisaną we wniosku budową sieci wodociągowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z budową sieci wodociągowej, ponieważ wydatki te będą związane jedynie z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Żadna z jednostek organizacyjnych Gminy nie będzie korzystała z efektów ww. zadania inwestycyjnego.

Efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego będą służyły wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Ponadto istnieje możliwość przyporządkowania całości wydatków do celów związanych z prowadzoną działalnością a odliczenie nastąpi w całości.

Uzasadniając powyższe, w pierwszej kolejności wskazać należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

  • nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
  • służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
  • służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:

  • spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
  • nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Artykuł 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione są łącznie dwa warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi przy nabyciu, których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Z przedstawionego przez Gminę stanu faktycznego wynika, że realizuje przedsięwzięcie współfinansowane ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, operacja typu: „(…)” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”, nazwa zadania: „(…)”. W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel polegający na poprawie komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa mieszkańców miejscowości (…) w związku z rozbudową drogi gminnej ulicy (…) na odcinku od granicy z Gminą (…) do przejazdu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr (…). Rozbudowa odcinka obejmuje: wykonanie jezdni bitumicznej, poboczy, zjazdów do posesji, przebudowę linii niskiego napięcia, przyłącza sieci gazowej, budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej, wycinkę drzew i krzewów oraz budowę sieci wodociągowej.

Natomiast w odniesieniu do budowy sieci wodociągowej Gmina będzie miała możliwość bezpośredniego przypisania poniesionych na ten cel wydatków do czynności opodatkowanych VAT. Inwestycja będzie służyła wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT na rzecz mieszkańców danej miejscowości. Podległe jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały w żaden sposób ze zrealizowanej Inwestycji. Nowa sieć wodociągowa będzie służyła wyłącznie mieszkańcom. Usługa dostarczania wody będzie czynnością w całości opodatkowaną podatkiem VAT.

Wybudowana sieć zostanie oddana w zarząd Z. Na fakturach wystawionych na Gminę w związku z przedmiotową Inwestycją znajduje się kwota, za „wykonanie robót budowlanych zgodnie z umową”. Załącznikiem do faktury jest natomiast zestawienie, z którego szczegółowo wynika wartość poszczególnych prac – w tym, związanych z budową sieci wodociągowej.

Wszystkie wyżej wymienione przesłanki w odniesieniu do przedmiotowej Inwestycji, polegającej na budowie sieci wodociągowej będą więc spełnione, a tym samym, zdaniem Wnioskodawcy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji.

Gmina jest bowiem w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów wykonywanej przez zakład budżetowy działalności, tj. do czynności opodatkowanych VAT, jak też do działalności niepodlegających ustawie o VAT.

Stanowisko przedstawione przez Gminę zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 8 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-.4012.646.2023.1.ID, w której wskazano, że:

„W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabywane w związku z realizacją zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji będą mieli Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, w związku z realizacją inwestycji będą mieli Państwo prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej budowę sieci wodociągowej wraz z przebudową sieci ściekowej poprzez zakup (...) pomp”.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lutego 2025 r. sygn. 0112-KDIL1- 2.4012.660.2024.1.BS, Dyrektor KIS potwierdził, że gmina ma pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z przebudową i modernizacją stacji uzdatniania wody oraz rozbudową gminnej sieci wodociągowej, jeśli inwestycja służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Jak wskazał organ interpretacyjny:

„Podsumowując stwierdzam, że będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z przebudową i modernizacją stacji uzdatniania wody w Gminie wraz z rozbudową gminnej sieci wodociągowej przy udziale środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020”.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków poniesionych w związku z realizacją budowy sieci wodociągowej zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego – przede wszystkim, że „Podległe jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały w żaden sposób z Inwestycji - nowa sieć wodociągowa będzie służyła wyłącznie mieszkańcom miejscowości. Usługa dostarczania wody przez Z. będzie czynnością w całości opodatkowaną podatkiem VAT”. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.