Stan faktyczny - Interpretacja - II US pb IB / 415 - 57 / 137a/50 / 06 / KSz

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.07.2006, sygn. II US pb IB / 415 - 57 / 137a/50 / 06 / KSz, Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

Z pisma płatnika wynika, że działając od dnia 01.01.2005 r. na podstawie wpisu do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej pod poz. 62 prowadzonego przez Urząd Miejski w Białymstoku, w której organem założycielskim i prowadzącym placówkę jest płatnik ..., oraz wpisu w rejestrze instytucji szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku pod numerem ... a także wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza ... pod numerem ewidencyjnym ... w ramach konkursu Nr ... Działanie 2.4 Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi, organizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku, złożył wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizacji projektu ... Nr ... w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości). Wniosek uzyskał pozytywną ocenę Komisji Oceny Projektów i tym samym znalazł się na zatwierdzonej przez Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku liście rankingowej projektów, co do których wszczęto procedurę mającą na celu zawarcie umowy o dofinansowanie projektu. Umowa taka o Nr ... została zawarta w dniu ... pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy w Białymstoku zwanym "Instytucją Wdrażającą", reprezentowaną przez ... - Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracyw Białymstoku a płatnikiem zwanym "Beneficjentem", reprezentowanym przez płatnika ... - Właściciela. Zgodnie z paragrafem 2 pkt 1 w/w umowy Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi na realizację Projektu, szczegółowo określonego we "wniosku o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizacji projektu w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006" dofinansowaniew formie dotacji. Stosownie do paragrafu 3 pkt 1 umowy okres realizacji Projektu ustalony jestw terminie od dnia 01 marca 2006 r. do dnia 31 października 2006 r. (zakończenie rzeczowe realizacji). W celu realizacji Projektu zatrudniono na podstawie umów o pracę i umów cywilnoprawnych /umowy zlecenie/ osoby, które bezpośrednio wykonują zadania i realizują cele tego Projektu w ramach Priorytetu 2.
Do wniosku zostały dołączone następujące dokumenty:
- zaświadczenie wydane przez Urząd Miejski w Białymstoku w dniu ..., dotyczące wpisania placówki niepublicznej o nazwie ... do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej,
- zaświadczenie wydane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku w dniu ... dotyczące wpisania płatnika do rejestru instytucji szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku,
- zaświadczenie wydane przez Urząd Miejski w Wasilkowie w dniu ... o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- umowa nr ... o dofinansowanie Projektu ... Nr ... w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości) zawarta w dniu 24.02.2006 r. pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy w Białymstoku, zwanym w umowie "Instytucją Wdrażającą", reprezentowaną przez ... - Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku a Podlaskim Centrum Kształcenia, reprezentowanym przez płatnika ... - Właściciela.
Na tle przedstawionego wyżej stanu faktycznego płatnik stawia następujące pytanie:
- czy wynagrodzenia otrzymywane przez pracowników oraz osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych, z tytułu realizacji zadań i czynności wynikających z Projektuw ramach Priorytetu 2, są zwolnione z opodatkowania dochodów na podstawie art. 21 ust. 1pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Stanowisko płatnika

W ocenie płatnika przychody (dofinansowane w formie dotacji) korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż stosownie do paragrafu 2 pkt 1 w/w umowy Instytucja Wdrażająca (Wojewódzki Urząd Pracyw Białymstoku) przyznaje Beneficjentowi (płatnikowi) na realizację Projektu dofinansowanie w formie dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zatem Beneficjent otrzymuje bezzwrotne środki pomocowe od podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania. Tym samym w przekonaniu płatnika dochody osób zatrudnionych przez płatnika na podstawie umowy o pracę czy umowy zlecenie, bezpośrednio realizujących zadania wynikające z Projektu realizowanego w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, również korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym równieżw przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związkuz realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:


1) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Ad. 1) By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być finansowane środkami bezzwrotnej pomocy,w tym środkami programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, pochodzącymi od:
- rządów państw obcych,
- organizacji międzynarodowych, lub
- międzynarodowych instytucji finansowych.
Ponadto ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być:
- jednostronna deklaracja, lub
- umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez:
a) Radę Ministrów
b) właściwego ministra, lub
c) agencje rządowe;
w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ad. 2) Ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowęz bezpośrednim beneficjentem pomocy /tj. podmiotem, który "pierwszy" otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków/, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego /co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym/.W tym przypadku nie ma znaczenia na podstawie jakiego rodzaju umowy realizowany jest program pomocowy; może to być np. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna /umowa zlecenie, o dzieło/. Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa, w tymw ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączoneze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego będącego przedmiotem zapytania wynika, że płatnik prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą ... na podstawie umowynr ... o dofinansowanie Projektu ... Nr ... w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości) Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Białymstoku, otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w formie dotacji, w kwocie nie większej niż ... PLN.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju(Dz. U. z 2004 r., Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) w celu realizacji Planu tworzy się regionalne programy operacyjne. Z ust. 2 tego artykułu wynika, że program, o którym wyżej mowa, jest finansowany z publicznych środków krajowych lub współfinansowany z publicznych środków wspólnotowych. Stosownie do art. 17 ust. 5 tej ustawy, właściwy minister, w porozumieniuz ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, przyjmuje, w drodze rozporządzenia, programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3, współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych, mając na uwadze ustalenia negocjacji z Komisją Europejską. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w tym przepisie, Minister Gospodarki i Pracy wydał w dniu 01 lipca 2004 roku rozporządzenie w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r., Nr 166, poz. 1745). Natomiast z art. 11 ust. 1 ustawyo Narodowym Planie Rozwoju wynika, że właściwy minister albo zarząd województwa, dla programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3, przygotowują, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, uzupełnienie programu uszczegóławiające system realizacji programu. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ust. 5 art. 11 w/w ustawy, Minister Gospodarki i Pracy wydał w dniu 25 sierpnia 2004 roku rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004--2006.

Odnosząc zaś stan faktyczny na grunt art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy i interpretacji tego przepisu stwierdzić należy, że dochody sfinansowane wyłącznie ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej /co oznacza, że w chwili dokonywania przez płatnika wypłaty wynagrodzeń powinny one być finansowane ze środków pomocowych/ uzyskiwane w 2006 roku przez podatników bezpośrednio realizującego cel programu pomocowego, /tj. wykonujących w ramach tego programu czynności o charakterze merytorycznym/, w ramach zawartych umów o pracę bądź umów cywilnoprawnych /np. umów zlecenie/ - korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek wynikających z tego przepisu, opisanych w niniejszej interpretacji.

Zaznaczyć należy, że dokumentacja dotycząca źródeł finansowania danego programu i jego celu powinna znajdować się u płatnika - beneficjenta pomocy. Brak takiej dokumentacji stanowi podstawę do obciążenia płatnika odpowiedzialnością za niepobrany podatek. Organ podatkowy ma prawo żądania okazania tej dokumentacji zarówno w trakcie kontroli źródłowej płatnika jaki w przypadku wystąpienia przez podatnika o stwierdzenie nadpłaty.

W związku z tym, że w postępowaniu podatkowym również stosuje się zasadę, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na podmiocie, który wyprowadza z tego faktu określone skutki prawne - w omawianej w niniejszej interpretacji materii, tj. w sytuacji, gdy w odniesieniu do określonych dochodów osób fizycznych nie zostanie pobrany podatek w oparciu o zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - to na płatniku spoczywać będzie ciężar udowodnienia faktu, że zostały spełnione wszystkie przesłanki konstruujące to zwolnienie, w tym i tej dotyczącej bezpośredniego realizowania przez podatnika celu programu pomocowego sprowadzającej się do wykonywania przez niego czynności mających charakter merytoryczny w ramach umowy o pracę bądź umów cywilnoprawnych /zlecenie/.

Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku