P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PDFP/4158/06/54788

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.08.2006, sygn. PDFP/4158/06/54788, Urząd Skarbowy w Raciborzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z poźń. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza że stanowisko przedstawione we wniosku podatnika jest w całości niezgodne z przepisami prawa podatkowego.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 19 maja 2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Raciborzu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielać pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o którym mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z akt sprawy wynika, że:Według przedstawionego we wniosku oraz złożonych w jego uzupełnieniu wyjaśnieniach z dnia 07.08.2006r. stanu faktycznego, obecnie podatnik wykonuje pozarolniczą działalność gospodarczą. Przedmiotem jego działalności jest działalność edycyjna w zakresie oprogramowania, pisanie oraz wydawanie programów i gier komputerowych. Podatnik jest uczestnikiem - beneficjentem ostatecznym programu - projektu: "Promocja przedsiębiorczości" - powiat Racibórz, który jest realizowany na podstawie umowy w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytetu 2- Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości.Wsparcie finansowe dostępne dla beneficjentów ostatecznych projektu dostępne jest w postaci następujących dotacji:- podstawowe wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej - przedłużone wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej- jednorazowa dotacja inwestycyjna na realizację inwestycji związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą.W ramach tego programu - finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa - podatnik podpisał umowę o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego oraz o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości. W związku z tym podatnik zwrócił się z zapytaniem do tut. organu podatkowego:1. Czy powyższe dotacje podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?2. Czy zakupione w ramach dotacji inwestycyjnej materiały, wyposażenie, usługi i środki trwałe (amortyzacja od tych środków trwałych), zrefinansowane z otrzymanej dotacji inwestycyjnej stanowią koszty uzyskania przychodów?3. Czy amortyzacja środków trwałych zakupionych ze środków w ramach dotacji będzie kosztem uzyskania przychodu?

Zdaniem podatnika otrzymane dotacje w ramach opisanego "projektu" są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych, a wydatki poniesione w ramach inwestycji (na zakup materiałów, wyposażenia, usług i środków trwałych) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Ponadto podatnik wyraża pogląd, że odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych zakupionych w ramach dotacji będą kosztem uzyskania przychodu, gdyż wyłączenie o którym mowa w art. 23 ust.1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, natomiast w jego przypadku zakup środków trwałych nastąpi po otrzymaniu dotacji, a nie będzie refundowany.

Tutejszy organ podatkowy wyjaśnia co następuje: 1. Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:#61656; dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Status prawny środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 1 marca 2001 r. wprowadzające przepisy dotyczące wdrożenia Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 w zakresie systemów zarządzania i kontroli wsparcia przyznanego z funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych /Dz. U. z 2005r. Nr 249 poz. 2104 ze zm./). Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy.Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych tak, że środki finansowe dla ostatecznych beneficjentów są refinansowane z budżetu państwa. W tej sytuacji nie można twierdzić, iż środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).Nie korzysta ze zwolnień także pomoc finansowana z krajowych środków budżetowych. Pomocy w części finansowanej ze środków budżetu nie można uznać za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych. W tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta ostatecznego nie byłaby zatem zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.Oznacza to, że otrzymane przez podatnika środki finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mają bowiem w takim przypadku zastosowania zarówno postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i art. 21 ust. 1 pkt 47b (obowiązujący do 31.12.2006r. na mocy art. 3 pkt 2 ustawy nowelizującej z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 263, poz. 2619/) oraz pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.2. Przy określaniu kosztów dla celów podatkowych w stosunku do wydatków finansowanych z wymienionych dotacji nie będzie miał zastosowanie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116 i 122 (tj. zwolnionych od podatku dochodowego).W świetle powyższego koszty poniesione w związku z realizacją wymienionego wcześniej "projektu" będą stanowić koszt uzyskania przychodu o ile spełniają wymogi określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie są wymienione w art.23 cyt. ustawy. Natomiast jeżeli podatnik ponosi wydatki inwestycyjne to stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są one kosztami uzyskania przychodu. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: 1) wydatków na:b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.Jednocześnie w omawianej sytuacji ma zastosowanie art. 14 ust 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według którego, do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.Zgodnie z powyższym podatnik ponosząc wydatki inwestycyjne, które będzie finansował z otrzymanych dotacji na mocy art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, ale jednocześnie na podstawie art. 14 ust 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość zwróconych podatnikowi wydatków nie będzie stanowiła dla niego przychodu.3. W myśl przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W zakresie kosztów uzyskania przychodu odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, nie są uznawane za koszty uzyskania przychodu dla celów podatkowych. Oznacza to, że odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych zakupionych przez podatnika w ramach otrzymanej dotacji finansowanej z Europejskiego Funduszu Strukturalnego oraz budżetu Państwa nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku Białej - 43-300 Bielsko Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Raciborzu