POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1424/2150/4111/415/36/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.05.2005, sygn. 1424/2150/4111/415/36/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku P. ... z dnia 01.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.04.2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek P. ... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Z przedmiotowego wniosku wynika, iż w 2004r. Podatniczka zawarła umowę zlecenia z Fundacją .... Umowa ta była bezpośrednio związana z realizacją przez Fundację projektu finansowanego ze środków pomocowych Unii Europejskiej PHARE. Zleceniodawca nie naliczył podatku twierdząc, że dochody z tej umowy są zwolnione z podatku.Zapytanie Strony dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych bądź zwolnienia z opodatkowania dochodów z w/w tytułu oraz, czy wskazane dochody winny być ujęte w zeznaniu rocznym PIT-37, które Podatniczka będzie składać jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej.Wobec Podatniczki nie toczy się kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe, ani postępowanie przed sądem administracyjnym;

Zdaniem Strony dochody otrzymane z w/w umowy korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14a § 1 stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl § 3 w/w przepisu interpretacje, o których mowa w § 1, zawierają ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem;

Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, iż zwolnienie dotyczy tylko Podatników, którym przyznano środki pomocowe tj. beneficjentów pomocy, którzy otrzymują te środki bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym od podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Jednocześnie Podatnik otrzymujący środki pomocowe musi być bezpośrednim wykonawcą prac finansowanych z programu pomocy bezzwrotnej. Na podstawie w/w przepisu zarówno dochody pracowników uzyskane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy (np. umowy zlecenia)) zawartej z podmiotem, który "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają ze zwolnienia wynikającego z tego przepisu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Fundacja ... (beneficjent pomocy) zatrudniła Wnioskodawczynię na podstawie umowy zlecenia i powierzyła jej wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków pomocowych Unii Europejskiej PHARE.

W związku z powyższym uzyskany przez Podatniczkę dochód z przedmiotowej umowy zlecenia korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust 1 opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.W związku z powyższym dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 w/w ustawy nie podlega wykazaniu w zeznaniu za rok podatkowy.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Panią we wniosku jest prawidłowe.

Pouczenie: Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w/w ustawy na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy). Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazanie dowodów uzasadniających to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.Otrzymują:1. Adresat.2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie3. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie4. a/a - 2 egz.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu