Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dofinansowała wypoczynek dzieci pracowników z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjaln... - Interpretacja - 1472/DPC/415-100/05/PK

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.01.2006, sygn. 1472/DPC/415-100/05/PK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dofinansowała wypoczynek dzieci pracowników z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w wysokości 200zł. Jedno dziecko korzystało z wyjazdu organizowanego przez parafię, a drugie z wyjazdu organizowanego przez biuro podróży. Żadna z tych instytucji nie jest wpisana na listę w Kuratorium Oświaty. Spółka stoi na stanowisku, iż to dofinansowanie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.), zgodnie z którym wolne od podatku są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Spółki i wyjaśnia.

Jak wynika z powyżej przytoczonego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skorzystanie z zawartego w nim zwolnienia jest uzależnione od następujących warunków:

    1.dopłaty do wypoczynku muszą być dokonywane na rzecz dzieci i młodzieży do lat 18;
    2.wypoczynek ten musi mieć formę wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu;
    3.dopłaty do wypoczynku muszą być finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
    4.wypoczynek winien być zorganizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż spełnione są warunki 2 i 3. Należy również założyć, iż Spółka poprzez "dzieci" rozumie dzieci i młodzież do lat 18. W przypadku ostatniego warunku, w przepisie tym nie zostało wskazane w jakiej formie ma prowadzić działalność organizator wypoczynku. Oznacza to, że zaliczyć do nich należy zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, jak również i te, które zajmują się statutowo tego typu działalnością. W przypadku wątpliwości, należałoby się zwrócić do organizatora o potwierdzenie prowadzenia działalności w tym zakresie. Jednakże Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, iż zarówno biuro podróży jak i parafię można uznać za podmioty prowadzące działalność w tym zakresie. Nie ma przy tym znaczenia czy podmioty te są wpisane na listę w kuratorium oświaty.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie