Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.654.2025.1.OS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z planowaną realizacją inwestycji polegającej na (...).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … (dalej również jako: „Gmina”) jest członkiem Grupy VAT o nazwie: … (dalej również jako: „Wnioskodawca”, „Grupa VAT”) utworzonej na podstawie umowy z dnia (...).

Grupa VAT nabyła status podatnika VAT z dniem (...). Grupę VAT tworzą: (...).

Przedstawicielem Grupy VAT jest Gminny … sp. z o.o.

Działalność Gminy (również jako członka Grupy VAT) to działalność zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą VAT, jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT, realizowana na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., jako zadania własne, polegająca na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, czyli mieszkańców gminy miejskiej.

Gmina będąc członkiem Grupy VAT planuje realizację inwestycji polegającej na (...) (dalej: „Inwestycja”). Celem projektu jest (...).

Realizacja projektu zostanie sfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w formie dotacji. Dofinansowanie może pokryć do 100% kosztów kwalifikowanych, w tym podatek VAT – pod warunkiem, że podatek ten nie podlega odliczeniu przez beneficjenta.

Zgodnie z zasadami finansowania zadań ze środków ochrony środowiska, podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym tylko wtedy, gdy beneficjent faktycznie i ostatecznie ponosi jego ciężar i nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego w żadnej części. Wnioskodawca zmierza zatem do potwierdzenia braku prawa do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych – co pozwoli zaliczyć ten podatek do kosztów kwalifikowanych dotacji.

Gmina nie przewiduje żadnego komercyjnego wykorzystania inwestycji, ani w trakcie funkcjonowania Grupy VAT, ani po jej rozwiązaniu. (...) i dokumentacja posłużą wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy o charakterze publicznym (np. ...), wynikających z przepisów prawa i służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Gmina podkreśla, że inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani do czynności zwolnionych z VAT. W szczególności Gmina nie będzie prowadzić sprzedaży towarów lub usług związanych z tą inwestycją (np. ...) w okresie działania Grupy VAT, a także po jej ewentualnym zakończeniu.

Realizacja projektu następuje w ramach działalności statutowej Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego, poza jakimkolwiek obrotem gospodarczym – nie na podstawie umów cywilnoprawnych, lecz na podstawie obowiązków nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa (m.in. ustawy o samorządzie gminnym oraz Prawa geologicznego i górniczego.)

Efekty inwestycji (...) służyć będą wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu (realizacji zadań własnych Gminy, wykonywanych w ramach władztwa publicznego, a nie na podstawie umów cywilnoprawnych).

Pytanie

Czy Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z planowaną realizacją Inwestycji, która zostanie sfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w formie dotacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z planowaną realizacją Inwestycji, która zostanie sfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w formie dotacji.

Uzasadnienie

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W ocenie Wnioskodawcy, przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy VAT).

Co jednak istotne, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W ocenie Wnioskodawcy, w realiach przedstawionego zdarzenia przyszłego realizacja Inwestycji następuje w ramach zadań własnych Gminy będącej członkiem Grupy VAT, określonych przepisami prawa (m.in. z zakresu ochrony środowiska i zaopatrzenia w energię, por. art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Inwestycja służy zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej – (...) – co wpisuje się w cele publiczne Gminy. Co kluczowe, Gmina nie wykonuje tej inwestycji na zlecenie innego podmiotu ani na podstawie umowy cywilnoprawnej z kontrahentem komercyjnym. Działa jako organ władzy publicznej, realizując zadanie o charakterze publicznym, posługując się przy tym środkami władztwa publicznego (np. pozwolenia wodnoprawne, decyzje geologiczne itp.), a finansowanie pozyskuje z funduszu publicznego (NFOŚiGW).

Stosownie zatem do art. 15 ust. 6 w zw. z art. 15a ustawy VAT, Grupa VAT nie występuje w tej sytuacji w charakterze podatnika VAT. Jej działania w tej mierze (z uwagi charakter Gminy będącej członkiem Grupy VAT) należą do sfery imperium (władztwa publicznego), a nie do sfery dominium (działalności komercyjnej).

Kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT. Jednostki samorządu terytorialnego są więc podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny (por. prawomocny wyrok WSA we Wrocławiu z 27.06.2023 r., sygn. I SA/Wr 634/22).

W kwestii wyłączenia organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników wielokrotnie wypowiadał się także Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu akcentując, że dla takiego wyłączenia konieczne jest spełnienie równocześnie dwóch przesłanek: działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego i musi być wykonywana w celu sprawowania władzy publicznej (vide wyroki w sprawach C- 408/97, C-4/89, C-288/07). Jest to wyłączenie o charakterze podmiotowo - przedmiotowym; wyłączenie następuje, gdy spełniona jest przesłanka podmiotowa - czynności dokonuje organ władzy publicznej i przedmiotowa – czynność mieści się w zakresie władztwa publicznego (por. wyrok NSA z 8.02.2013 r., sygn. I FSK 520/12).

Z kolei w wyroku z 27 maja 2019 r., sygn. I FSK 577/17, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, iż „Przy ocenie wykonywania przez gminę zadań publicznych istotne jest to, że gmina wykonując zadania administracji publicznej może korzystać ze środków o charakterze władczym, właściwych dla władzy państwowej. Także w piśmiennictwie zauważono, iż okoliczność, że określona aktywność jest związana z wykonywaniem zadań własnych gminy, jest prawnie irrelewantna dla określenia tego, czy gmina działa jako podatnik, czy też nie jako podatnik. O tym ostatnim decyduje przede wszystkim to, czy gmina działa w charakterze władczym, korzystając ze swoich kompetencji ( …)”.

Analogiczny pogląd należy odnieść do Grupy VAT, w skład której wchodzi jednostka samorządu terytorialnego za pośrednictwem której są wykonywane zadania o charakterze publicznoprawnym.

W ocenie Wnioskodawcy, realizacja Inwestycji ściśle związana jest z czynnościami, mieszczącymi się w zakresie władztwa publicznego. Jak bowiem wskazano powyżej, celem projektu jest (...).

Wnioskodawca jak i Gmina (jako członek Grupy VAT) nie przewiduje żadnego komercyjnego (odpłatnego) wykorzystywania inwestycji zarówno w trakcie funkcjonowania Grupy VAT, jak i po jej rozwiązaniu.

Realizacja projektu następuje bowiem w ramach statutowej działalności Gminy (członka Grupy VAT) jako jednostki samorządu terytorialnego, poza jakimkolwiek obrotem gospodarczym – nie na podstawie umów cywilnoprawnych, lecz na podstawie obowiązków nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami praw, tj. art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminy oraz przepisami Prawa geologicznego i górniczego.

Działania w zakresie realizacji Inwestycji stanowią, w ocenie Wnioskodawcy, zadania własne obejmujące, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z uwagi na powyższe w ocenie Wnioskodawcy, w ramach realizacji Inwestycji nie będzie on działał w charakterze podatnika, a w ramach realizacji zadań własnych Gminy – członka Grupy VAT. Zatem nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT należnego, gdyż jak wskazuje norma art. 86 ust. 1 ustawy VAT prawo takie przysługuje podatnikowi. Natomiast w okolicznościach przedstawionych w zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca realizując Inwestycję, nie będzie posiadał statusu podatnika podatku VAT – czynności związane z realizacją inwestycji nie będą zatem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność mogła być w ogóle opodatkowana podatkiem VAT koniecznym jest aby podmiot dokonujący tej czynności działał w charakterze podatnika, co w przedmiotowym przypadku nie zostanie spełnione.

W konsekwencji powyższego czynności związane z realizacją Inwestycji nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem nabywane przez Wnioskodawcę usługi oraz towary, służące realizacji Inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. będą służyć realizacji czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Co więcej, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca (jak i Gmina będąca członkiem Grupy VAT) nie przewiduje żadnego komercyjnego wykorzystania inwestycji, ani w trakcie funkcjonowania Grupy VAT, ani po jej rozwiązaniu. W szczególności Wnioskodawca nie będzie prowadzić odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług związanych z tą inwestycją (np. ...) w trakcie funkcjonowania Grupy VAT. Konsekwentnie po ustaniu Grupy VAT – Gmina jako jej były członek również nie będzie wykorzystywać inwestycji do działalności opodatkowanej VAT.

Efekty inwestycji (...) służyć będą wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu (realizacji zadań własnych Gminy, wykonywanych w ramach władztwa publicznego, a nie na podstawie umów cywilnoprawnych).

Z uwagi na powyższe w ocenie Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z planowaną realizacją Inwestycji, która zostanie sfinansowana ze środków

Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w formie dotacji, gdyż nabywane towary i usługi służyć będą czynnością niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT– towary i usługi nie będą nabywane w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu:

·2 sierpnia 2023 r., znak: 0112-KDIL1-1.4012.274.2023.1.WK,

·24 lutego 2022 r., znak: 0114-KDIP4-1.4012.19.2022.2.SK,

·10 sierpnia 2022 r., znak: 0114-KDIP4-1.4012.331.2022.2.AM,

·21 września 2022 r., znak: 0112-KDIL1-1.4012.386.2022.2.JK.

Wobec powyższego wnoszą Państwo o potwierdzenie prawidłowości przestawionego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że są Państwo grupą VAT, zarejestrowaną jako podatnik VAT, w skład której wchodzą (...). Przedstawicielem Grupy VAT jest … Zakład ...

Na mocy art. 2 pkt 47 i pkt 48 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa:

47) o grupie VAT – rozumie się przez to grupę podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowaną jako podatnik podatku;

48) przedstawicielu grupy VAT – rozumie się przez to podmiot reprezentujący grupę VAT w zakresie obowiązków tej grupy.

W świetle art. 8c ust. 1 i ust. 2 ustawy:

1)Dostawa towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT nie podlegają opodatkowaniu.

2)Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotu spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.

Zgodnie z art. 15a ust. 1 ustawy:

Podatnikiem, o którym mowa w art. 15, może być również grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, które zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT.

Jak stanowi art. 15a ust. 2 ustawy:

Grupę VAT mogą utworzyć podatnicy:

1) posiadający siedzibę na terytorium kraju lub

2) nieposiadający siedziby na terytorium kraju, w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą na terytorium kraju za pośrednictwem oddziału położonego na terytorium kraju.

Grupę VAT można opisać jako prawną formę współdziałania do celów VAT. Jako szczególny rodzaj podatnika istnieje ona tylko do celów VAT. Choć każdy członek grupy zachowuje swoją odrębność i formę prawną to utworzeniu grupy VAT nadaje się nadrzędne znaczenie – na gruncie ustawy o VAT – w stosunku do form prawnych przewidzianych np. w prawie cywilnym lub w prawie spółek. Możliwość uzyskania statusu szczególnego podatnika podatku VAT, jakim jest grupa VAT, jest przewidziana dla grupy podatników powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, którzy zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT. Zasadniczym założeniem grup VAT jest neutralność podatkowa wewnątrz grupy VAT, gdyż dostawy towarów i świadczenie usług przez podmioty należące do grupy nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Natomiast w transakcjach z podmiotami spoza grupy VAT, grupa VAT jest uznawana za jednego podatnika.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z planowaną realizacją inwestycji polegającej na (...).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty inwestycji (...) służyć będą wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu (realizacji zadań własnych Gminy, wykonywanych w ramach władztwa publicznego, a nie na podstawie umów cywilnoprawnych). W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z planowaną realizacją inwestycji polegającej na (...), ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą jedynie pomóc Państwu ocenić, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.

Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.