
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W imieniu Miasta ... dwie placówki zawodowe rozpoczęły realizację projektu „...” dofinansowany z … (dalej: …).
Liderem projektu jest ... z siedzibą w ... wpisane do rejestru KRS pod nr …, prowadzonego przez Sąd Rejonowy w ..., … Wydział Gospodarczy KRS. Natomiast partnerami projektu jest … powiatów i Miasto ..., którego realizatorami są dwie placówki: Zespół Szkół … (dalej: ZS1) oraz Zespół Szkół … (dalej: ZS2).
Projekt jest nowoczesnym przedsięwzięciem edukacyjnym, które ma na celu wdrożenie zaawansowanych technologii kształcenia w województwie .... Głównym celem projektu jest (...). Projekt koncentruje się na kształceniu w zawodach kluczowych dla rozwoju nowoczesnych gałęzi przemysłu.
W ramach projektu w ZS1 objęte wsparciem zostały zawody …, zaplanowano modernizację wydziału … w Centrum Kształcenia Zawodowego Nr 2 im. ... oraz dostosowanie pomieszczeń do uruchomienia pracowni przemysłu .... oraz zakup nowoczesnych urządzeń. W ramach projektu zostaną również przekształcone pracownie …, zostanie zakupione wyposażenie … pracowni w Centrum Kształcenia Zawodowego Nr 2 w niezbędne urządzenia.
Po przeprowadzonej modernizacji i doposażeniu w nowoczesny sprzęt zostanie podniesiona oferta dodatkowych form edukacyjnych, zwiększających szanse na podjęcie pracy w wyuczonym zawodzie, np. kursy i szkolenia: ...
W ZS2 objęte wsparciem zostały …, w ramach projektu zaplanowano wyposażenie szkół w zaawansowane pracownie tematyczne, które obejmują pracownie: … Planowane jest zakupienie m.in. …, co umożliwi uczniom zdobycie umiejętności programowania i obsługi zaawansowanych maszyn.
Grupy docelowe projektu ... obejmują szerokie spektrum uczestników, którzy skorzystają z wdrażanych rozwiązań edukacyjnych i technologicznych. Projekt jest skierowany głównie do uczniów, nauczycieli, a także lokalnych pracodawców i społeczności, z naciskiem na rozwój kompetencji związanych z Przemysłem ....
Miasto ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT (dalej: podatek VAT), ZS1 oraz ZS2 są jednostkami budżetowymi Miasta, objętymi centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług.
Działalność Miasta, zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: ustawa o VAT), jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT, realizowana na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.; dalej: u.s.g) jako zadania własne, polegająca na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej czyli mieszkańców gminy, prowadzona jest przez jednostki organizacyjne Miasta, w szczególności takie jak: jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, spółki. Jedną z jednostek budżetowych Miasta jest urząd miasta, tj. Urząd Miejski w ... (dalej: Urząd). Zgodnie z art. 33 ust. 1 u.s.g., wójt (prezydent) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Urząd składa się z komórek organizacyjnych (departamentów, biur, zarządów) wykonujących zadania przypisane im w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu, wprowadzonym zarządzeniem Prezydenta Miasta .... Regulamin określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu, zgodnie z art. 33 ust. 2 u.s.g
Miasto realizuje zadania własne, do których należą m. in. sprawy z zakresu edukacji publicznej.
ZS2 będzie realizował działania w ramach projektu ..., koncentrując się na rozwoju infrastruktury technicznej oraz dostosowaniu oferty edukacyjnej do potrzeb współczesnego przemysłu.
W ramach zadania zaplanowano: …
Z powyżej opisanych działań przewidzianych w projekcie będą korzystali uczniowie, nauczyciele i słuchacze kwalifikacyjnych kursów zawodowych ZS2.
ZS1 będzie realizował działania w ramach projektu ..., koncentrując się również na rozwoju infrastruktury technicznej oraz dostosowaniu oferty edukacyjnej do potrzeb współczesnego przemysłu.
W ramach zadania zaplanowano: …
Z powyżej opisanych działań przewidzianych w projekcie będą korzystali uczniowie, nauczyciele i słuchacze kwalifikacyjnych kursów zawodowych ZS1 oraz innych szkół technicznych w ramach kształcenia zawodowego w Centrum Kształcenia Zawodowego Nr 2 im. ....
Realizacja zadania jest niezbędna ze względu na rosnącą lukę kompetencyjną w obszarze nowoczesnych technologii, a także na potrzebę dostosowania oferty edukacyjnej do wymogów współczesnego rynku pracy.
W związku z realizacją projektu faktury będą wystawiane na: Miasto ... Nabywca: Miasto ..., ul. …, Odbiorca: Zespół Szkół .../Zespół Szkół ... w ...
Zakupione wyposażenie pracowni oraz towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji projektu.
Nie będą stanowiły przedmiotu dostawy towarów ani świadczenia usług - nie będą wynajmowane, dzierżawione ani użyczane, a za korzystanie z nich nie będą pobierane opłaty. Z zakupionych materiałów i przedmiotów korzystać będą wyłącznie uczniowie i nauczyciele szkół - ZS1 oraz ZS2 podczas zajęć edukacyjnych.
Pytanie
Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu ...?
Państwa stanowisko w sprawie
Miasto stoi na stanowisku, iż nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu ....
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wówczas, gdy spełnione są określone warunki - odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT, a nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z ww. przytoczonym opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, ani też do tzw. działalności mieszanej. Miasto nie będzie mogło skorzystać z ani z pełnego, ani częściowego prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ zakres prac nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi. Nabywane w ramach realizacji projektu ... towary i usługi będą wykorzystywane we wskazanych jednostkach do czynności niepodlegających ustawie o VAT (zadań własnych z zakresu edukacji).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których je powołano, wyłączając czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z ww. przepisu wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, tak więc w przedmiotowej sprawie ZS2 oraz ZS1 jako jednostki budżetowe Miasta objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty nie będą występowały w charakterze podatnika podatku VAT.
Przedstawiona we wniosku sytuacja wskazuje, że zadanie realizowane w ramach projektu ... ma na celu wyłącznie podniesienie jakości kształcenia zawodowego w branży metalowo-maszynowej poprzez wyposażenie szkół w urządzenia i maszyny oparte na nowoczesnych technologiach ..., a jego efekty będą służyły wyłącznie działalności niepodlegającej ustawie o VAT.
Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że Miastu nie będzie przysługiwało prawo do pełnego ani też częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu ....
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
‒podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
‒podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – zakupione wyposażenie pracowni oraz towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji projektu. Nie będą stanowiły przedmiotu dostawy towarów ani świadczenia usług - nie będą wynajmowane, dzierżawione ani użyczane a za korzystanie z nich nie będą pobierane opłaty. Z zakupionych materiałów i przedmiotów korzystać będą wyłącznie uczniowie i nauczyciele szkół podczas zajęć edukacyjnych. W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą Państwo mieli prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/Skrytka-ESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
