P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD/415-6/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.02.2006, sygn. PD/415-6/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Krakowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. nr 8 poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.01.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, odnośnie obowiązku prowadzenia księgi rachunkowej przez spółkę cywilną ... stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pan W. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej - ... w K. ul. .... Działalność spółki polega między innymi na prowadzeniu szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych na podstawie ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z oświadczeniem podatnika spółka uzyskuje przychód z tytułu czesnego wpłacanego przez rodziców uczniów otrzymuje również dotacje z Urzędu Miasta. W 2005 roku spółka prowadziła - podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W dniu 20.01.2006 r. Pan W. złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie czy spółka cywilna ... zobowiązana jest prowadzić księgi rachunkowe w 2006 roku. w związku z uzyskiwaniem dotacji z Urzędu Miasta mających wpływ na wysokość przychodu spółki.
Podatnik stoi na stanowisku, że dotacje nie podlegają sumowaniu z pozostałymi przychodami w celu ustalenia obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych a zatem spółka może nadal prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów z uwagi na nie przekroczenie kwoty, o której mowa w art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tutejszy Organ podatkowy w odpowiedzi na postawione zapytanie informuje, iż zgodnie z art. 24a ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowem od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek, jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w EURO w przepisach o rachunkowości. Wyrażone w EURO przychody przelicza się zgodnie z art. 24a ust. 6 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na walutę polską według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy. Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r., o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r., Nr 76, poz. 694 ze zm) przepisy ustawy stosuje się do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych, osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowe wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800.000 euro.
W złożonym wniosku o interpretację Pan W. oświadcza, iż w 2005 roku przychody spółki bez uwzględnienia dotacji z Urzędu Miasta nie przekroczyły kwoty 800.000 euro (w przeliczeniu na walutę polską). Ponadto podatnik uważa że dotacje te są wolne od podatku na podstawie art. 14 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) uchylone zostało zwolnienie od podatku dochodowego otrzymanych dotacji z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., a jednocześnie na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków finansowanych z tych środków. Natomiast przepis art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. stanowi, że do 31 grudnia 2006 r. przedmiotowe dotacje nadal wolne są od podatku dochodowego.
Zatem na mocy przepisów przejściowych przy ewidencjonowaniu dotacji i wydatków z nich finansowanych w roku 2005 oraz 2006 należy stosować przepisy obowiązujące przed 1 stycznia 2004 r., tzn. nie należy ewidencjonować w podatkowęj księdze przychodów i rozchodów otrzymanych dotacji po stronie przychodów, a wydatków bezpośrednio sfinansowanych z tych dochodów nie należy ujmować po stronie kosztów. Również przychodów tych i kosztów nie należy wywkazywać w deklaracjach i zeznaniu rocznym. Stanowisko to jest zgodne ze stanowiskiem zajętym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w podobnej sprawie.
W świetle powyższego stanowisko zawarte we wniosku uznaje się za prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/ płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Krakowie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Krakowie