Czy po sprzedaży gruntu rolnego (w lipcu 2012 r.), uprzednio wywłaszczonego (w sierpniu l987 r.), a następnie zwróconego (w lipcu 2011 r.) spadkobie... - Interpretacja - ILPB2/415-1062/12-2/WM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.02.2013, sygn. ILPB2/415-1062/12-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy po sprzedaży gruntu rolnego (w lipcu 2012 r.), uprzednio wywłaszczonego (w sierpniu l987 r.), a następnie zwróconego (w lipcu 2011 r.) spadkobierczyniom E. i J. S. (którzy zmarli kolejno: dnia xx września 1996 r. i dnia xx października 2003 r.), Wnioskodawczyni i pozostałe spadkobierczynie powinny zapłacić podatek dochodowy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia xx sierpnia 1987 r. decyzją Kierownika Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu Miasta i Gminy rodzice Wnioskodawczyni zostali wywłaszczeni m.in. z działki rolnej nr 1087, o pow. 527 m2, aktem notarialnym z dnia 19 października 1987 r. Skarb Państwa wykupił tą działkę pod pracownicze ogródki działkowe.

W 1988 r. działka nr 1087 o pow. 527 m2, w wyniku modernizacji ewidencji gruntów miasta stała się działką nr 1402, o pow. 511 m2. Dnia xx września 1996 r. zmarł ojciec Zainteresowanej.

Spadek po nim, na podstawie postanowienia sądu rejonowego z dnia 23 maja 1997 r., nabyły: matka Wnioskodawczyni, Zainteresowana oraz Jej siostry.

Wszystkie spadkobierczynie zapłaciły podatek spadkowy.

Dnia xx października 2003 r. zmarła matka Zainteresowanej.

Na podstawie postanowienia sądu rejonowego spadkobierczyniami zostały Wnioskodawczyni i Jej siostry. Wszystkie spadkobierczynie zapłaciły podatek spadkowy.

Ponieważ działka nr 1402, o pow. 511 m2, nie została wykorzystana przez organy, które dokonały wywłaszczenia, spadkobierczynie Edwarda i Janiny S, wystąpiły o jej zwrot, co zostało pozytywnie dla nich załatwione w lipcu 2011 r. (decyzja Starosty z dnia 12 lipca 2011 r.).

Wymienione spadkobierczynie wpłaciły na konto starostwa powiatowego stosowne kwoty pieniężne tytułem zwrotu odszkodowania, co było warunkiem zwrotu nieruchomości.

Kształt działki i jej położenie sprawiły, że osoba, której grunty przylegały do przedmiotowej działki zainteresowała się jej nabyciem. Wobec powyższego, dnia 31 lipca 2012 r. spadkobierczynie sprzedały przedmiotową nieruchomość ww. osobie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po sprzedaży gruntu rolnego (w lipcu 2012 r.), uprzednio wywłaszczonego (w sierpniu l987 r.), a następnie zwróconego (w lipcu 2011 r.) spadkobierczyniom E. i J. S. (którzy zmarli kolejno: dnia xx września 1996 r. i dnia xx października 2003 r.), Wnioskodawczyni i pozostałe spadkobierczynie powinny zapłacić podatek dochodowy...

Zdaniem Wnioskodawczyni, decyzja o zwrocie nieruchomości pełni funkcję restytucyjną, a więc przywraca prawo własności nieruchomości.

W opinii Zainteresowanej, przedmiotowa nieruchomość została zwrócona Wnioskodawczyni i Jej siostrom, czyli spadkobierczyniom, decyzją z dnia 12 lipca 2011 r. Jednakże zdaniem Zainteresowanej, data ta nie jest datą nabycia przedmiotowej nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. l pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż datami nabycia przez spadkobierczynie zwróconej im nieruchomości są daty śmierci spadkodawców, tj. dnia xx września l996 r. (data śmierci ojca) i dnia xx października 2003 r. (data śmierci matki).

W związku z powyższym, Zainteresowana stoi na stanowisku, iż spadkobierczynie, w tym Wnioskodawczyni, nie powinny płacić podatku dochodowego od sprzedanej w lipcu 2012 r. nieruchomości gruntowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie natomiast z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż decyzją Kierownika Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu Miasta z dnia xx sierpnia 1987 r. rodzice Zainteresowanej zostali wywłaszczeni z przedmiotowej działki. Skarb Państwa wykupił tą działkę pod pracownicze ogródki działkowe. Dnia xx września 1996 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni, zaś dnia xx października 2003 r. matka Zainteresowanej. Z uwagi na fakt, iż przedmiotowa nieruchomość nie została wykorzystana na cele uzasadniające wywłaszczenie, Wnioskodawczyni wraz z pozostałymi spadkobierczyniami, wystąpiła o jej zwrot. Powyższy wniosek został rozpatrzony pozytywnie w decyzji starosty z dnia 12 lipca 2011 r. Wobec powyższego, spadkobierczynie, w tym Zainteresowana, uiściły stosowne kwoty pieniężne tytułem zwrotu odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość. Następnie dnia 31 lipca 2012 r. ww. grunty zostały sprzedane.

W przedmiotowej sprawie istotna jest więc kwestia, czy zwrot nieruchomości w trybie przedstawionym przez Wnioskodawczynię stanowi nabycie nieruchomości w myśl powołanego uprzednio art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.

Zaznaczyć należy, iż wywłaszczenie nieruchomości jest instytucją, za pomocą której państwo wkracza w sferę indywidualnych praw obywateli dla osiągnięcia celów o szczególnej doniosłości publicznej. W drodze decyzji dochodzi, m.in. do pozbawienia dotychczasowego właściciela prawa własności nieruchomości, z drugiej zaś strony przejścia prawa własności na rzecz Skarbu Państwa lub gminy. Jednocześnie ww. ustawa zawiera swoistą gwarancję, że wywłaszczona nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie zgodnie z celem, na który dokonano wywłaszczenia. Gwarancją tą jest instytucja zwrotu nieruchomości, w przypadku, kiedy nieruchomość stała się zbędna z punktu widzenia celu na jaki dokonano wywłaszczenia.

Stosownie do art. 136 ust. 2 ww. ustawy, w razie powzięcia zamiaru użycia wywłaszczonej nieruchomości lub jej części na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu, właściwy organ zawiadamia poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę o tym zamiarze, informując równocześnie o możliwości zwrotu wywłaszczonej nieruchomości.

Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli, stosownie do przepisu art. 137, stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Z wnioskiem o zwrot nieruchomości lub jej części występuje się do starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, który zawiadamia o tym właściwy organ. Warunkiem zwrotu nieruchomości jest zwrot przez poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę odszkodowania lub nieruchomości zamiennej stosownie do art. 140 (art. 136 ust. 3 ww. ustawy).

Decyzja o zwrocie nieruchomości powoduje przejście prawa własności na dotychczasowego właściciela, jednakże nie kreuje tego prawa; przywraca tylko wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż nie następuje nabycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie zwrotu nieruchomości. Ma miejsce restytucja stosunków sprzed wywłaszczenia, tj. zwrot prawa własności do nieruchomości na rzecz poprzedniego właściciela lub jego spadkobierców.

Zwrot nieruchomości dla spadkobierców skutkuje tym, że w spadku nabywają nie roszczenie, lecz prawo własności nieruchomości.

Zgodnie bowiem z art. 922 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 ww. Kodeksu, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 926 Kodeksu cywilnego). Natomiast stosownie do z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego prawomocne postanowienie sądu stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę.

Mając zatem na uwadze poczynione powyżej spostrzeżenia, stwierdzić należy, iż Zainteresowana nabyła przedmiotową nieruchomość w datach śmierci rodziców, tj. dnia xx września l996 r. (data śmierci ojca) i dnia xx października 2003 r. (data śmierci matki).

Reasumując, stwierdzić należy, iż dokonane dnia 31 lipca 2012 r. odpłatne zbycie przedmiotowej działki nie stanowi dla Wnioskodawczyni źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięcioletniego terminu wskazanego w tym przepisie. Zatem, Zainteresowana nie jest zobowiązana do zapłaty podatku z tytułu tej sprzedaży. W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ pragnie nadmienić, iż dokumenty dołączone przez Zainteresowaną do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Zauważyć również należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawczynię jednego ze współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych współwłaścicieli, tj. sióstr Zainteresowanej.

Pozostali współwłaściciele, chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 752 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu