POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-4/415-65/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2005, sygn. PD-4/415-65/05, Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 11.04.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Z wniesionego w dn. 11.04.2005 r. pisma (uzupełnionego w dn. 27.04.2005 r.) wynika, że ponosi Pan w 2005 r. wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe dotyczące wyodrębnionego funduszu remontowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1956) wydatki o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
Stosownie do treści art. 27a ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku "Podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik: poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów". Z brzmienia tego zapisu wynika, iż podatnik ma prawo pomniejszenia podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 i obniżonego o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, o wydatki poniesione z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.
Stosownie do art. 27a ust. 6 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym wysokość wydatków poniesionych przez podatnika w roku podatkowym z tytułu wpłat na wyodrębniony furdusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, w tym wypadku na podstawie dowodu wpłaty na ten fundusz.
Zgodnie zatem z wolą ustawodawcy podstawą do dokonania przedmiotowegoodliczenia jest wyłącznie dowód dokonania wpłaty ze wskazaniem, iż wpłata dotyczy wyodrębnionego funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej. Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, iż brak jest podstaw prawnych do skorzystania przez Pana z odliczenia od podatku z tego tytułu, gdyż, przedstawiony kwit nie posiada danych identyfikując wpłacającego oraz tytułu wpłaty.
W powołanym przepisie ustawodawca określił sposób dokumentowania wydatków poniesionych na własne potrzeby mieszkaniowe.
Aby Pan mógł skorzystać z powyższych odliczeń musi Pan posiadać dowód poniesienia wydatków, z którego wynika: kto ponosi wydatek (dane wpłacającego - imię i nazwisko, adres), dane wystawcy, tytuł wpłaty, data wystawienia, numer dowodu wpłaty, podpis wystawcy.
Odpowiadając na pytanie w przedmiotowej sprawie np. dokonana wpłata dn. 05.04. 2005 r. na rzecz (...) S.A. z siedzibą w K. potwierdzona "kwitem" na którym brak danych: identyfikujących wpłacającego, tytuł wpłaty a wszystkie informacje są zakodowane w postaci liczb i jako taki nie stanowi podstawy do skorzystania z odliczeń wydatków poniesionych z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej.

Maiąc powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta