
Temat interpretacji
Z przytoczonego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że Komisja Socjalna instytucji przyznała funkcjonariuszom celnym dofinansowanie do wycieczki w wysokości 100zł dla każdego uczestnika z nierozdysponowanego zakładowego funduszu socjalnego. Pytający wyjaśnia, iż od 2001r. dla funkcjonariuszy celnych nie jest tworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, a wszelkie wypłaty socjalne przyznawane są na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń socjalnych, które mogą być przyznane funkcjonariuszom celnym i członkom ich rodzin. W związku z tym prosi o wyjaśnienie, czy kwota dofinansowania do wspomnianej wycieczki jest dochodem objętym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem wnioskodawcy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują zwolnienia od podatku dofinansowania do wycieczki zakładowej i tym samym podlegać ono będzie opodatkowaniu na tych samych zasadach, co wynagrodzenie ze stosunku pracy (służbowego).
Po przeanalizowaniu przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, organ podatkowy stwierdza, że zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity - Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w dalszej części zwanej "updof", opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 updof, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Natomiast z art. 12 ust. 1 updof wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: <...> świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W przypadku częściowo odpłatnych świadczeń, przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Oznacza to, że zwolnienie dotyczy sfinansowania wydatku na zakup rzeczy dla pracownika.
Przypomnieć należy również treść art. 21 ust. 1 pkt 78 updof, zgodnie z którym zwolnione od opodatkowania są dopłaty z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dokonywane zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości oraz z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760zł - do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18.
Wszelkie inne dopłaty do różnorodnych form wypoczynku pracowników jak np. wycieczki, stanowią formę świadczeń pieniężnych ponoszonych za tych pracowników (funkcjonariuszy) i stanowią dla celów podatkowych przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym nie zawierają definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego, zatem należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne. Jak wynika z powyższego, ze zwolnienia w limitowanej części korzystają jedynie świadczenia o charakterze rzeczowym np. paczki świąteczne itp.
Nie można uznać, iż wartość wycieczki zorganizowanej i w całości lub części sfinansowanej przez zakład pracy jest świadczeniem rzeczowym, bowiem uczestnicy wycieczki nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym (rzeczowym). Przedmiotem tego świadczenia jest usługa turystyczna, a nie rzecz.
Zatem wartość takiego świadczenia stanowi przychód pracownika (funkcjonariusza) i przychód ten nie podlega zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust 1 pkt 67 updof lub jakiegokolwiek innego przepisu ustaw podatkowych.
Przychód pracownika ustala się według cen zakupu danej usługi (art. 11 ust. 2a pkt 2 updof) w takiej części, w jakiej należy ją odnieść do konkretnego pracownika - uczestnika wycieczki.
Wartość wycieczki (dofinansowania) dla pracownika (funkcjonariusza), płatnik ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłacanego w danym miesiącu i od łącznej wartości pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy (służbowego).
Powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku płatnika oraz o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia przedstawionego zdarzenia.
