Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-1251/08/BD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.10.2008, sygn. IBPB2/415-1251/08/BD, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 07 lipca 2008r. (data wpływu do tut. Biura 10 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wymianę systemu grzewczego na proekologiczny jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wymianę systemu grzewczego na proekologiczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 27 września 2006r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na ograniczenie niskiej emisji na terenie Gminy, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonania zadania.W świetle ww. uchwały w roku 2007 16 osób z terenu Gminy uzyskały przedmiotową dotację, uznaną za przychód podlegający opodatkowaniu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i wysokość przekazanej dotacji ujęto w poz. 42 PIT-8C, które zostały wystawione i przekazane otrzymującym dotację. Wystawione druki PIT-8C tj. Informacje o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych za rok 2007r. zostały przesłane również do właściwego urzędu skarbowego.Wnioskodawca nadmienił, że środki na wypłatę dotacji pochodzą z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a wypłacane są na podstawie umów zawieranych z osobami fizycznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotową dotację można uznać za wolną od opodatkowania od podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy?

Zdaniem wnioskodawcy, dotacja na ograniczenie niskiej emisji została potraktowana jako przychód podlegający opodatkowaniu. Powyższe potwierdzono poprzez wystawienie PIT-8C dla wnioskodawców objętych w 2007r. ww. dofinansowaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jednakże, przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotację oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Wnioskodawca w swoim stanowisku wskazał, że środki na wymianę systemu grzewczego pochodziły z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i były wypłacane w formie dotacji.Należy jednak zwrócić uwagę, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

Przepis art. 403 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2006r., Nr 129, poz. 902 ze zm.) stanowi, że gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art. 406 ust. 1 ustawy, środki gminnych funduszy przeznacza się m.in. na: przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi, przedsięwzięcia związane z ochroną wód. Jak wynika z art. 408 ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji. Stosownie do art. 107 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe) na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. W przedmiotowej sprawie aby mogło znaleźć zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to otrzymane środki dofinansowania muszą spełniać dwie przesłanki w zawartym ww. artykule, a mianowicie muszą stanowić dotację w rozumieniu art. 106 ww. ustawy o finansach publicznych oraz muszą być faktycznie wypłacane z budżetu gminy z własnych dochodów.Dotacja na pokrycie kosztów wymiany systemu grzewczego na proekologiczny z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi zatem dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, gdyż dotacja ta pochodzi z funduszu celowego.

Reasumując, dotacja będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie w przypadku gdy została faktycznie wypłacona z budżetu gminy, natomiast w przypadku gdy podmiotem finansującym był Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wówczas wypłacone dofinansowanie podlega wykazaniu w informacji PIT-8C i opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł.

Z powołanych powyżej przepisów oraz z opisanego stanu faktycznego wynika, że sposób postępowania wnioskodawcy był prawidłowy zatem stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwice ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach