
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 źródłem przychodu jest odpłatne zbycie:
- a) nieruchomości lub
ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy.
- jeżeli nie następuje ono w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem 5-ciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie (...).
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14 poz. 176 ze zm.), przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. W myśl art. 28 ust. 2 ww. ustawy podatek od przychodu, o
którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika.
Zgodnie z art. 19 ust. 1, 3, 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich
stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. Zgodnie z art. 19 ust. 4 w razie nie udzielenia odpowiedzi, nie dokonania zmiany wartości lub nie wskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.
Z przedstawionego stanu wynika, iż podatnicy zakupili lokal mieszkalny od Gminy z możliwością rozłożenia części ceny na raty, co zostało
zabezpieczone hipoteką umowną na rzecz Gminy. Do dnia dzisiejszego podatnicy zapłacili dwie raty. Obecnie Podatnicy zamierzają sprzedać lokal mieszkalny a nabywca chce przejąć i spłacić dług wobec Gminy. W związku z powyższym sprzedający nie otrzymają całej kwoty sprzedaży lecz tylko jej część pomniejszoną o wysokość rat do spłaty na rzecz Gminy.
W myśl art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem ze sprzedaży nieruchomości jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży. Dla celów podatkowych jest bez znaczenia okoliczność, czy cena ta została zapłacona, gdyż obowiązek podatkowy powstaje w dacie zawarcia umowy.
Dlatego też przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości - zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy - jest nie tylko kwota, którą zbywca własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego otrzymał od nabywcy, ale także kwota zadłużenia na rzecz Gminy przejęta przez tegoż nabywcę do spłacenia (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26.05.1997 r. sygn. akt III SA
83/96).
