Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.290.2025.3.JP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.290.2025.3.JP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

nieprawidłowe – w części dotyczącej limitu kwoty odliczenia na wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym;

prawidłowe – w pozostałej części.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 13 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania − pismami z 13 maja i 23 lipca 2025 r. (daty wpływu 8 i 28 lipca 2025 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A.A

ul. (...);

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

B.A

ul. (...).

Opis zdarzenia przyszłego

W dniu 16 września 2023 r. Wnioskodawca (Zainteresowany będący stroną postępowania) wraz z małżonką (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) nabył budynek mieszkalny. Był to jednorodzinny budynek mieszkalny w zabudowie wolnostojącej. Pomiędzy Wnioskodawcą oraz jego małżonką istnieje wspólność majątkowa małżeńska.

W 2023 r. (po nabyciu przedmiotowej nieruchomości) Wnioskodawca wraz z małżonką dokonał zakupu kotła gazowego – w rozliczeniu rocznym złożonym za rok 2023 (PIT-37) została odliczona ulga termomodernizacyjna.

W dniu (...) 2025 r. Prezydent Miasta (...) wydał decyzję zatwierdzającą projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na budowę i rozbiórkę obejmującą przebudowę, nadbudowę i rozbudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego o część mieszkalną i garaż dwustanowiskowy wraz z zewnętrzną infrastrukturą (zewnętrzne instalacje: gazu, kanalizacji sanitarnej, elektroenergetycznej i oświetlenia terenu) wraz z rozbiórką budynku gospodarczego.

Podczas inwestycji dokonano następujących prac budowlanych:

wymiana stolarki okiennej − nie były to okna stare wymienione na nowe, albowiem projekt zakładał zmianę każdego okna, więc ich wymiary i umiejscowienie się zmieniły;

wykonanie izolacji posadzki od gruntu − istniejąca i nowa część budynku;

wykonanie izolacji ścian zewnętrznych − istniejąca i nowa część budynku;

wykonanie systemu rekuperacji obejmującego istniejącą i nową część domu;

wykonanie izolacji fundamentów − istniejąca i nowa część budynku.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

a)wniosek o wydanie interpretacji podatkowej dotyczy 2025 r.;

b)wszystkie poniesione wydatki znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych;

c)wszystkie koszty związane z termomodernizacją zostaną poniesione przez Wnioskodawcę oraz jego małżonkę w 2025 r.;

d)całe przedsięwzięcie zostanie sfinansowane jedynie z Państwa środków własnych;

e)posiadają Państwo faktury na wszystkie poniesione wydatki związane z termomodernizacją.

Uzupełnienie wniosku I

Budynek został nabyty 16 września 2023 r., co udokumentowano Aktem Notarialnym Repetytorium A numer (...), jako wspólnota ustawowa majątkowa małżeńska A i B małżonkowie A.

Potwierdzili Państwo, że wskazany we wniosku budynek to budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość.

Potwierdzili Państwo, że poniesione przez Państwa wydatki są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Planowane prace i opracowany Projekt Wykonawczy, posiadający pozwolenie na budowę nr (...) z dnia (...) 2025 r. znak (...), mają prowadzić do ulepszenia, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego.

Przy zakupie budynku sporządzono świadectwo Charakterystyki Energetycznej Budynku numer (...), gdzie wskaźnik rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną EP wynosił 149,21 kWh/(m2 * rok). Planowane prace prowadzą do osiągnięcia wskaźnika EP poniżej 70 kWh/(m2 * rok). Zatem, wydatki mają prowadzić do zmniejszenia zapotrzebowania budynku na energię.

Rozpoczęcie pracy związanych z przedsięwzięciem planowane jest na lipiec 2025 r.

Zaplanowane prace to:

demontaż dachu w istniejącym budynku;

demontaż istniejących instalacji: CWU, ogrzewczej, elektrycznej;

demontaż fragmentu stropu, który nie jest betonowy;

usunięcie ścian działowych zgodnie z projektem;

wykonanie fundamentów nowej części budynku;

izolacja fundamentów istniejącej i nowej części budynki jako całości;

usunięcie posadzek w istniejącej części budynku;

przepusty na instalacje i wykonanie instalacji w warstwie izolacyjnej;

izolacja od gruntu dla starej i nowej części jednocześnie jako całości, wykonanie wspólnych warstw posadzki;

murowanie ścian nośnych wraz z nadprożami w nowej części, usunięcie starych okien i wykonanie nowych otworów okiennych w istniejącym budynku;

murowanie ścian działowych;

wykonanie stropów i wieńców;

wykonanie konstrukcji i poszycia dachu, montaż okien połaciowych;

montaż stolarki okiennej, drzwi i bramy garażowej przez dedykowaną firmę;

wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania i instalacji przygotowania CWU wraz z kotłownią przez dedykowaną firmę;

demontaż istniejącego docieplenia ścian zewnętrznych, że względu na wiek (degradacja właściwości) i niewystarczającą grubość;

docieplenie ścian jednocześnie dla istniejącego i nowego budynku;

wykonanie elewacji;

instalacja elektryczna;

prace tynkarskie;

prace wykończeniowe.

W momencie składania wniosku o interpretację prace nie zostały jeszcze rozpoczęte. Projekt techniczny i wykonawczy bazuje w swoich rozwiązaniach na obowiązujących przepisach budowlanych zakładając osiągnięcie wymaganego wskaźnika rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną EP na wartość nie wyższą niż 70 kWh/(m2 * rok). Wyjściową wartością EP jest 149,21 kWh/(m2 * rok), jaka została wskazana we Świadectwie Charakterystyki Energetycznej Budynku numer (...) z 2023 r.

W momencie składania wniosku o interpretację prace nie zostały jeszcze rozpoczęte. Projekt techniczny i wykonawczy zakłada uwzględnia wykonanie prac i wykorzystanie materiałów, by finalnie wspomniany wskaźnik EP znajdował się nie wyżej niż 70 kWh/(m2 * rok).

Wymienione we wniosku wydatki zostaną przez Państwa poniesione w latach 2025-2026 i wtedy chcieliby Państwo skorzystać w ulgi termomodernizacyjnej.

Wszystkie wydatki, które będą przez Państwa ponoszone w związku z inwestycją zostaną udokumentowane fakturami VAT. Wykonawcy figurują w rejestrze VAT jako czynni podatnicy VAT na dzień 28 czerwiec 2025 r.

Wydatki poniesione przez Państwa w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie będą sfinansowane lub dofinansowane w innej formie ze środków publicznych. Mają Państwo świadomość, że w przypadku, gdy po wcześniejszym dokonaniu odliczeń wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej otrzymają zwrot odliczonych wydatków w formie dotacji, są zobowiązani zgodnie z przepisami podatkowymi uwzględnić ten zwrot w rozliczeniu ulgi termomodernizacyjnej poprzez doliczenie do dochodu kwot uprzednio odliczonych od dochodu, bądź dokonać korekty złożonego zeznania podatkowego i opłaty podatku wraz z odsetkami.

Nie korzystali Państwo z innych ulg niż termomodernizacyjna za 2023 r.

Biorąc pod uwagę obecne wyceny robocizny i materiałów w sektorze budowalnym to faktury prawdopodobnie przekroczą kwotę limitów, ale ze względu na obowiązujący limit większa kwota niż 53.000 zł na osobę nie będzie odliczana.

Wniosek o interpretację został skierowany przez rozpoczęciem prac, nie są więc znane daty wystawienia faktur.

Faktury będą wystawiane za kolejne etapy prac, a kwotowo będą odpowiadać faktycznie wykorzystanym materiałom i poniesionej pracy. Spodziewają się Państwo pozycji jak opisane wyżej.

Faktura za piec gazowy kondensacyjny dwufunkcyjny o nr (...) została wystawiona na B.A. Faktury z tytułu budowy i remontu będą wystawiane na obu Inwestorów (małżonków).

W PIT/O za 2023 rok podatnik B.A wykazała (w pozycji 29) kwotę 16 150 zł z tytułu zakupu kotła gazowego kondensacyjnego.

Potwierdzili Państwo, że na moment dokonywania odliczenia będą nadal właścicielami nieruchomości, o której mowa we wniosku.

Uzupełnienie wniosku II

Wyjaśnili Państwo, że pierwszym uzupełnieniu (piśmie stanowiącym odpowiedź na pierwsze wezwanie) była konieczność opisania całego przebiegu prac, a nie tych dotyczących tylko zapytania, stąd pełna lista prac.

Oto prace i wydatki, które dotyczą zapytania o interpretację indywidualną w zakresie możliwości objęcia ulgą termomodernizacyjną za rok 2025:

wydatki na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, dachów oraz fundamentów wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem − do wykorzystania na remontowanej części budynku i na nowej części budynku w toku jednego procesu budowlanego;

wydatki na materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej − nowa instalacja do zamontowania na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej − do zamontowania nowa instalacja na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na stolarkę okienną i drzwiową, tj. okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramę garażową − do zamontowania nowe elementy na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę w postaci docieplenia przegród budowlanych, dachów i fundamentów − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę w postaci montażu stolarki okiennej i drzwiowej, tj. okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bramy garażowej − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę wykonania nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę wykonania nowej instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego.

W trakcie składania przedmiotowego wniosku oraz odpowiedzi na pierwsze wezwanie wszelkie prace były planowane. Z dniem (...) lipca 2025 r. rozpoczęły się prace w budynku. Zgodnie planem prac rozpoczęto etap demontażu w istniejącej części budynku.

Na wystawionych fakturach VAT będzie wyszczególnione, które zakupione usługi/towary będą dotyczyły istniejącej części budynku, a które nowej części budynku.

Pytania

1)Czy w przedstawionej sytuacji mają Państwo prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu rocznym podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2025?

W piśmie z 23 lipca 2025 r. doprecyzowali Państwo, że pytanie to dotyczy następujących wydatków:

wydatki na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, dachów oraz fundamentów wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem − do wykorzystania na remontowanej części budynku i na nowej części budynku w toku jednego procesu budowlanego;

wydatki na materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej − nowa instalacja do zamontowania na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej − do zamontowania nowa instalacja na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na stolarkę okienną i drzwiową, tj. okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramę garażową − do zamontowania nowe elementy na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę w postaci docieplenia przegród budowlanych, dachów i fundamentów − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę w postaci montażu stolarki okiennej i drzwiowej, tj. okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bramy garażowej − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę wykonania nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę wykonania nowej instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego.

2)Jaki limit przysługuje Państwu do odliczenia w zeznaniu rocznym za rok 2025 w przypadku wspólnego rozliczenia w zeznaniu rocznym za rok 2025 dochodów w sytuacji skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Państwa zdaniem, w omawianym przypadku nie można mówić o budowie nowego domu, mimo że prace odbywały się na podstawie pozwolenia na budowę. Należy bardziej rozpatrywać go jako modernizację, ponieważ budynek od wielu lat funkcjonował jako budynek mieszkalny jednorodzinny w myśl ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. − Prawo budowlane.

Należy wskazać, iż przepis art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przedsięwzięcie termomodernizacyjne to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ww. ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, przedsięwzięcia termomodernizacyjne to przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a.ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych;

b.ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c.wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d.całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowania wysokosprawnej kogeneracji.

Analiza wyżej przytoczonych norm prowadzi do wniosku, że ulga termomodernizacyjna przysługuje podatnikowi, który: w roku podatkowym poniósł wydatki ściśle związane z termomodernizacją istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, posiada tytuł prawny do tej nieruchomości − odpowiednio pełne prawo własności bądź prawo do określonej jej części na zasadzie współwłasności.

Na podstawie powyższych definicji Wnioskodawca wraz z małżonką stwierdzają, że poczynione przedsięwzięcia termomodernizacyjne kwalifikują się do odliczenia na podstawie ulgi termomodernizacyjnej.

Ad 2

Państwa zdaniem, w przypadku wspólnego rozliczenia w zeznaniu rocznym za rok 2025 dochodów w sytuacji skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, przysługuje Państwu limit wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, w kwocie 106 000 zł (2x 53 000 zł), sam fakt, skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu rocznym za rok 2023 nie wpływa na pomniejszenie limitu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz − na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843) − opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725, 834, 1222, 1847, 1881).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1446 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 czerwca 2025 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):

Odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji.

Co równie istotne, katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).

Zgodnie z treścią tego załącznika zawierającego w sprawie określenia wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych:

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych, dachów oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

3) (uchylony)

4) (uchylony)

5) (uchylony)

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

12) kolektor słoneczny wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13a) magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania;

13b) system zarządzania energią;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub dachów, lub fundamentów;

5a) montaż węzła cieplnego wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

6) montaż i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, w tym okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8) (uchylony)

9) (uchylony)

10) montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

11) montaż kolektora słonecznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13) montaż ogniwa fotowoltaicznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

13a) montaż magazynu energii lub magazynu ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania;

13b) montaż systemu zarządzania energią;

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

14a) wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Podkreślić należy, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane w załączniku do rozporządzenia.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że planują Państwo dokonać przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Planowane prace wg opracowanego Projektu Wykonawczego wg pozwolenia na budowę nr (...) z dnia (...) 2025 r. znak (...), mają prowadzić do ulepszenia, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego.

Zaplanowane prace to: demontaż dachu w istniejącym budynku; demontaż istniejących instalacji: CWU, ogrzewczej, elektrycznej; demontaż fragmentu stropu, który nie jest betonowy; usunięcie ścian działowych zgodnie z projektem; wykonanie fundamentów nowej części budynku; izolacja fundamentów istniejącej i nowej części budynki jako całości; usunięcie posadzek w istniejącej części budynku; przepusty na instalacje i wykonanie instalacji w warstwie izolacyjnej; izolacja od gruntu dla starej i nowej części jednocześnie jako całości, wykonanie wspólnych warstw posadzki; murowanie ścian nośnych wraz z nadprożami w nowej części, usunięcie starych okien i wykonanie nowych otworów okiennych w istniejącym budynku; murowanie ścian działowych; wykonanie stropów i wieńców; wykonanie konstrukcji i poszycia dachu, montaż okien połaciowych; montaż stolarki okiennej, drzwi i bramy garażowej przez dedykowaną firmę; wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania i instalacji przygotowania CWU wraz z kotłownią przez dedykowaną firmę; demontaż istniejącego docieplenia ścian zewnętrznych, że względu na wiek (degradacja właściwości) i niewystarczającą grubość; docieplenie ścian jednocześnie dla istniejącego i nowego budynku; wykonanie elewacji; instalacja elektryczna; prace tynkarskie; prace wykończeniowe.

Wydatki, które są przedmiotem Państwa wniosku i dotyczą zapytania w zakresie możliwości objęcia ich ulgą termomodernizacyjną za rok 2025 to:

wydatki na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, dachów oraz fundamentów wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem − do wykorzystania na remontowanej części budynku i na nowej części budynku w toku jednego procesu budowlanego;

wydatki na materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej − nowa instalacja do zamontowania na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej − do zamontowania nowa instalacja na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na stolarkę okienną i drzwiową, tj. okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramę garażową − do zamontowania nowe elementy na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę w postaci docieplenia przegród budowlanych, dachów i fundamentów − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę w postaci montażu stolarki okiennej i drzwiowej, tj. okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bramy garażowej − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę wykonania nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego;

wydatki na usługę wykonania nowej instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej − do przeprowadzenia na remontowanej części budynku i na nowej części budynku realizowane w ramach jednego procesu budowlanego.

Z wniosku wynika, że pomiędzy Państwem istnieje wspólność majątkowa małżeństwa. 16 września 2023 r. nabyli Państwo budynek mieszkalny w zabudowie wolnostojącej – jest to budynek mieszkalny jednorodzinny (stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane), wolnostojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość.

Całe przedsięwzięcie zostanie sfinansowane jedynie ze środków własnych. Na moment dokonania odliczenia nadal będą Państwo właścicielami ww. nieruchomości.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że jeśli faktycznie poniosą Państwo będące przedmiotem zapytania wydatki, które zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa rzecz przez podatników VAT czynnych oraz wydatki te będą dotyczyć termomodernizacji wskazanego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, to będą Państwo mieli prawo – w ramach ulgi termomodernizacyjnej, na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – do odliczenia od podstawy obliczenia podatku w zeznaniu rocznym za 2025 r. wydatki poniesione w 2025 r. Wskazane, jako będące przedmiotem zapytania wydatki mieszczą się bowiem w katalogu wydatków, zawartych w cytowanym wcześniej załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zagadnienia objętego pytaniem nr 1 uznano za prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących wysokości kwoty – limitu przysługującego odliczenia w zeznaniu rocznym za 2025 rok stwierdzić należy, że skoro − jak wskazali Państwo w opisie sprawy – Pani B.A w PIT/O za 2023 r. wykazała (w poz. 29) kwotę odliczenia 16 150 zł z tytułu zakupu kotła gazowego kondensacyjnego, to kwotę odliczenia (limit) w zeznaniu za rok 2025 odnoszącą się do Pani B.A należy pomniejszyć o tę kwotę, tj. 16.150 zł. Natomiast w odniesieniu do Pana A.A, skoro wcześniej nie korzystał z odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to limit odliczenia wynosi 53 000 zł.

Tym samym, odliczenie w zeznaniu za rok 2025 dla Pani B.A nie może przekroczyć kwoty 36 850 zł (53 000 zł – 169 150 zł), natomiast dla Pana A.A – kwoty 53 000 zł.

Wyjaśnić należy, że z literalnego brzmienia zacytowanego wcześniej art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Zaznaczyć również należy, że w objaśnieniach podatkowych z 30 czerwca 2025 r. dotyczących formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano jest, że:

(…) odliczeniu podlegają wydatki faktycznie poniesione, przy czym nie więcej niż 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych, które realizuje podatnik, z uwzględnieniem wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których jest on właścicielem lub współwłaścicielem.

Limit ulgi nie jest zatem związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych.

Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, że limit jaki przysługuje Państwu do odliczenia z tytułu wykonania będącego przedmiotem zapytania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego – wbrew Państwa twierdzeniu – pomniejsza kwota odliczenia w wysokości 16 150 zł wykazana w zeznaniu za 2023 r. przez Panią B.A, co oznacza, że odliczenie w zeznaniu za rok 2025 dla Pani B.A nie może przekroczyć kwoty 36 850 zł (53 000 zł – 169 150 zł), natomiast dla Pana A.A – kwoty 53 000 zł.

Zatem w Państwa stanowisko w zakresie przysługującego limitu (zagadnienia objętego pytaniem nr 2) uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie pełniła funkcji ochronnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan A.A (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.