
Temat interpretacji
Z przytoczonego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż podatnik nabył nieruchomość gruntowo-budowlaną zgodnie z zawartym aktem notarialnym dnia 25 lutego 2004r. Dla wspomnianej nieruchomości założona została księga wieczysta. Budynek mieszkalny jest w stanie zamkniętym trwale zadaszonym z instalacją elektryczną. Budowa niniejszego budynku nie została jeszcze zgłoszona do właściwego Starosty Powiatowego jako zakończona, ponieważ nie wszystkie prace zostały wykonane. Jednocześnie podatnik informuje w tekście wniosku, że nie korzysta z ulgi budowlanej. W chwili obecnej podatnik wraz z dzieckiem zamieszkuje w bloku wielomieszkaniowym w Poznaniu. Podatnik, po zapoznaniu się z literaturą tematu, stoi na stanowisku, iż wszystkie przeprowadzone prace w budynku mieszkalnym polegające na modernizacji budynku i zgodne z wykazem prac zamieszczonym w rozporządzeniu Ministra właściwego ds. Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. podlegają uldze remontowo-modernizacyjnej.
Wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego stanowiły i stanowią odrębny tytuł do odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym, do końca 2001 r. ulga remontowo-modernizacyjna funkcjonowała równolegle z tzw. dużą ulgą budowlaną, zlikwidowaną ustawą z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.).Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, każda ulga podatkowa stanowi odstępstwo od zasady powszechności i równości podatkowej. W konsekwencji o prawie do odliczenia może decydować wyłącznie literalne brzmienie obowiązujących przepisów, w przypadku ulgi remontowo-modernizacyjnej przepisami tymi jest ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity - Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwana dalej "updof" w związku z art. 12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz.U. Nr 202, poz. 1956) o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.
Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 updof w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004r., podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 updof i obniżony zgodnie z art. 27b updof o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w
ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Ponadto przedmiotowe wydatki podlegają odliczeniu jeżeli:
1) mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra właściwego ds. Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r., opublikowanym w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 (art. 27a ust. 17 updof);
2) zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 updof);
3) nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 updof);
4) dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 updof).
O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 updof.
Podkreślenia wymaga, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż wyżej wymienionych, warunków. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku, zajmowanym przez podatnika na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Zgodnie z powołanym rozporządzeniem Ministra właściwego ds. Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (odpowiednio lokalu mieszkalnego) obejmuje swym zakresem również wykonanie nowych elementów w lokalu (budynku), przykładowo ścianek działowych, podłóg i posadzek, jak i trwale umiejscowionej armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych.
Jednocześnie należy podkreślić, iż za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:
1) własność,
2) umowę użyczenia,
3) umowę najmu lub dzierżawy,
4) inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego, np. umowę, na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.
Natomiast prawo do odliczeń wydatków poniesionych od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. na wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu, przysługuje - w związku z likwidacją tzw. "dużej ulgi budowlanej", o czym mowa wyżej - wyłącznie podatnikom, którzy prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na ww. cele nabyli w latach 1997-2001.
Przy czym podkreślenia wymaga, iż określone przez ustawodawcę warunki i zasady korzystania z tej ulgi nie są tożsame z warunkami oraz zasadami dotyczącymi ulgi remontowo-modernizacyjnej. Wydatki na wykończenie budynku (lokalu) mieszkalnego, tj. lokalu oddanego przez spółdzielnię czy developera w stanie niewykończonym (surowym) rozliczane były (lub są na zasadzie praw nabytych) w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej. Jednakże dotyczy to tylko wydatków poniesionych do momentu zasiedlenia tego lokalu. Za dzień zasiedlenia lokalu mieszkalnego uważa się datę faktycznego zamieszkania w danym lokalu.
Mając na uwadze spostrzeżenia powyższe należy stwierdzić, co następuje:
Skorzystać z ulgi remontowo-modernizacyjnej określonej w art. 27a ust.1 pkt 1 updof mogą podatnicy, którzy w szczególności zajmują budynek mieszkalny na podstawie tytułu prawnego. Z sytuacji przedstawionej przez wnioskującego we wniosku jednoznacznie wynika, że podatnik posiada tytuł prawny do przedmiotowej nieruchomości, natomiast rozważeniu należy poddać kwestię zajmowania tej nieruchomości i czy jest ona budynkiem mieszkalnym w rozumieniu odpowiednich przepisów prawa.
Co należy rozumieć pod pojęciem "budynek mieszkalny" wskazuje nam ustawa z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane (tekst jednolity - Dz.U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), zwanej w dalszej części "UPrBud". Zgodnie ze słowniczkiem ustawowym zamieszczonym w art. 3 UPrBud. za budynek mieszkalny uważa się wolnostojący (lub w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej), służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość budynek, wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadający fundamenty i dach. Takie funkcje (zgodnie z treścią wniosku) wydaje się spełniać przedmiotowa "budowla". Za kwestię sporną należy jednak przyjąć kwestię jego "zajmowania". Wynika to z faktu, że w sensie prawnym (i faktycznym) budowa tego domu mieszkalnego nie została jeszcze zakończona (brak zgłoszenia zakończenia budowy do właściwego organu). Zatem z uwagi na fakt, że budowa jeszcze trwa, nie jest możliwe przystąpienie do jego użytkowania. Tym samym należy uznać, że wymóg zajmowania budynku, w którym toczą się prace remontowo-modernizacyjne podlegające uldze podatkowej nie został spełniony.
Wobec powyższego należy orzec, że możliwość skorzystania przez wnioskującego z ulgi remontowo-modernizacyjnej w tym stanie faktycznym jest niedopuszczalna.
Powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia przedstawionego zdarzenia.
