Pismem z dnia 02.02.2005r /data wpływu do Urzędu 09.02.2005r/ zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów z za... - Interpretacja - 1439/DF/410/87/2005/Art.14a

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2005, sygn. 1439/DF/410/87/2005/Art.14a, Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 02.02.2005r /data wpływu do Urzędu 09.02.2005r/ zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. opodatkowania otrzymanego odszkodowania od firmy leasingowej.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że prowadząc działalność gospodarczą użytkował Pan samochód na podstawie umowy leasingu, który z uwagi na wypadek uległ całkowitemu zniszczeniu. Zgodnie z § 6 ust. 10 Ogólnych Warunków Umowy Leasingu Operacyjnego, umowa leasingu została rozwiązana. Finansujący, który ubezpieczył przedmiot leasingu otrzymał odszkodowanie i dokonał jego rozliczenia z Panem potrącając należności oraz równowartość 19% podatku dochodowego. W piśmie twierdzi Pan, że nie powinien zapłacić podatku dochodowego od kwoty otrzymanego od firmy odszkodowania.

Zgodnie z § 6 ust. 1 w/w warunków umowy leasingu koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu przez cały czas trwania umowy, których zakres i rodzaj ustalił finansujący ponosi korzystający. Każda zapłacona składka jest refakturowana na korzystającego. Dlatego też uprawnionym do otrzymania ubezpieczenia w przypadku utraty przedmiotu leasingu był korzystający. Jednakże prawo do ubezpieczenia zostało scedowane na rzecz finansującego, czyli właściciela pojazdu, który zgodnie z postanowieniami umowy potrącił należne mu kwoty, a pozostałą część odszkodowania przeznaczył korzystającemu.

Zgodnie z powszechną zasadą wyrażoną w treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000r Nr 14 poz. 176 z późn. zm./ opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano pobór podatku. Na podstawie art. 21 ust. 1 lit. e powołanej wyżej ustawy otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą nie są zaliczane do katalogu zwolnień przedmiotowych. Stanowią zatem przychód z działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Bez względu na formę rozliczeń dokonanych między finansującym i korzystającym cała kwota z tytułu otrzymanego odszkodowania stanowi u korzystającego przychód podlegający opodatkowaniu i winna być wpisana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 8 tj. pozostałych przychodów /Rozp. Min. Fin. Z 26.08.2003r Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm./.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer stwierdza, że stanowisko zajęte przez Pana we wniosku jest nie prawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer informuje, iż niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 ustawy ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika , inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacja podatkowa przysługuje prawo złożenia zażalenia. Zażalenie składa się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia /art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej/ za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer