Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB2/415-357/08-2/TW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2008, sygn. ILPB2/415-357/08-2/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana ..., przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 8 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu członka spółdzielni mieszkaniowej z tytułu przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego we własnościowe prawo do lokalu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu członka spółdzielni mieszkaniowej z tytułu przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego we własnościowe prawo do lokalu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 18 stycznia 2007 roku dokonał przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego we własnościowe prawo do lokalu. Przekształcenie nastąpiło na podstawie art. 111 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Przepis ten w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 lipca 2007 roku przewidywał, że przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego we własnościowe prawo do lokalu następuje po dokonaniu między innymi wpłaty różnicy między wartością rynkową lokalu, a zwaloryzowaną wartością całego wniesionego wkładu mieszkaniowego albo jego części. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub innych środków, różnica między wartością rynkową lokalu, a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego podlega zmniejszeniu o 50% wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię zwaloryzowanej proporcjonalnie do aktualnej wartości rynkowej lokalu. Artykuł 122 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowił, że zmniejszenie płatności członka na pokrycie różnicy między wartością rynkową lokalu, a zwaloryzowaną wartością wkładu mieszkaniowego, o którym mowa w art. 111 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy jest dochodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Spółdzielnia, której Zainteresowany jest członkiem wprowadziła przez stosowną zmianę w statucie, jednolicie dla wszystkich jej członków zmniejszenie do wpłaty przez członka w wysokości 80%.

Na takich warunkach finansowych z przekształcenia prawa z lokatorskiego na własnościowe skorzystał Wnioskodawca.

Wobec tego, że art. 122 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowił, że dochodem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest zmniejszenie przewidziane w ustawie o 50% powstał problem, czy objęte jest tym podatkiem zmniejszenie powyżej 50% (80%) przewidziane w statucie spółdzielni.

Powyższe przepisy dotyczące warunków finansowych przekształceń prawa do lokalu, jak i zwolnienia od podatku dochodowego zostały uchylone ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 873). Obecnie można przekształcić lokatorskie prawo do lokalu na własnościowe za spłatę nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji, z których skorzystała spółdzielnia, czyli za przysłowiową złotówkę. Naliczanie podatku dochodowego osobom, które przekształciły prawa w pierwszej połowie 2007 roku jest niesprawiedliwe i sprzeczne z zasadą równego traktowania obywateli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmniejszenie wpłaty wnoszonej do spółdzielni tytułem przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego we własnościowe prawo do lokalu, dokonanego przed dniem 31 lipca 2007 roku, przekraczające 50% wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię nie stanowi dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z powyższego tytułu członek spółdzielni nie uzyskuje żadnego przychodu ani dochodu.

Aby wystąpił dochód musi istnieć przychód, a tu Wnioskodawca wydatkuje swoje środki. Takiego źródła przychodów nie przewiduje art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Nie jest to przychód ani nieodpłatne świadczenie, o których mowa w art. 11 ust. 1 tej ustawy. Zmniejszenie wpłaty, o której mowa wyżej nie spełnia też definicji przychodu z innych źródeł wymienionych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowany powołuje pismo Ministra Finansów nr PB5/IK-033-33/442/05 z dnia 11 maja 2005 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwanej dalej updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52 a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu, został określony w art. 10 ust. 1 updof. Przepis art.11 ust.1 updof stanowi, że przychodami z zastrzeżeniem art.14-16, art. 17 ust.1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust.3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11¹ ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w brzmieniu obowiązującym przed 31 lipca 2007 r. (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu po dokonaniu przez niego:

  1. spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami,
  2. spłaty przypadającego na ten lokal uzupełnienia wkładu mieszkaniowego z tytułu modernizacji budynku w rozumieniu art. 61 ust. 5,
  3. spłaty przypadających na ten lokal zobowiązań spółdzielni z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości, w której znajduje się lokal,
  4. spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1,
  5. wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego całego wkładu mieszkaniowego albo jego części. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, to różnica pomiędzy wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, podlega zmniejszeniu o 50% wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię zwaloryzowanej proporcjonalnie do aktualnej wartości rynkowej lokalu. Przepis art. 461 stosuje się odpowiednio.

Zmniejszenie płatności członka spółdzielni na pokrycie różnicy między wartością rynkową lokalu, a zwaloryzowaną wartością wkładu mieszkaniowego, o którym mowa w art. 111 ust.1 pkt 5 w myśl przepisu art. 122 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jest dochodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że statut spółdzielni, której jest członkiem przewiduje dla wszystkich jej członków wpłatę różnicy między wartością rynkową lokalu, a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym zmniejszoną o 80%.

W myśl przepisu art. 111 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zasady rozliczeń z tytułu przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu określał statut spółdzielni. Powyższy przepis wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 kwietnia 2005 roku został uznany za niezgodny z art. 2 i art. 64 ust. 2 Konstytucji, w związku z czym utracił moc prawną.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych różnica pomiędzy zmniejszeniem wynikającym ze statutu spółdzielni (80%), a zmniejszeniem wynikającym z przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (50%) jest rodzajem nieodpłatnego świadczenia stanowiącego źródło przychodu członka spółdzielni.

Ponieważ Powyższe świadczenie nie jest wyszczególnione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w art. 21, 52, 52a i 52c updof podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W sytuacji, gdy bonifikata otrzymana przez Zainteresowanego, związana jest ze stosunkiem pracy członka spółdzielni lub pełnieniem funkcji w zarządzie, radzie nadzorczej, komisji lub innych organach stanowiących spółdzielni, wartość tej obniżki stanowić będzie przychód ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu stosownie do postanowień art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 7, opodatkowanej zgodnie z art. 41 ustawy. W pozostałych przypadkach wartość tego świadczenia będzie przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust.1, w związku z art.10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do pisma Ministra Finansów powołanego przez Zainteresowanego tut. organ informuje, iż wydane ono zostało na podstawie stanu prawnego obowiązującego przed dniem utraty mocy prawnej przez art. 111 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W związku z powyższym przedmiotowe pismo nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu