Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządz... - Interpretacja - ITPB1/415-776/07/HD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.03.2008, sygn. ITPB1/415-776/07/HD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 r. (data wpływu 24.12.2007 r.), uzupełnionego w dniu 31 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie: zwolnienia przedmiotowego uzyskiwanych dochodów wydatkowanych na cele szkół oraz sposobu ich ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów; obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy i sposobu sporządzania rocznego zeznania podatkowego; formy prowadzenia dokumentacji księgowej w związku z otrzymywanymi dotacjami z Urzędu Miasta oraz czesnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie: zwolnienia przedmiotowego uzyskiwanych dochodów wydatkowanych na cele szkół oraz sposobu ich ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów; obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy i sposobu sporządzania rocznego zeznania podatkowego; formy prowadzenia dokumentacji księgowej w związku z otrzymywanymi dotacjami z Urzędu Miasta oraz czesnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jako osoba fizyczna prowadzi Pan szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych. Są to szkoły dzienne i zaoczne każda pod swoją oddzielną nazwą. Szkoły uzyskują przychody w postaci czesnego i dotacji przyznawanych przez Urząd Miejski. Rozliczenie tej działalności następuje w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), w której jako przychód ewidencjonowane są wpłaty z czesnego. Natomiast rachunki i faktury dokumentujące wydatki pokrywane z otrzymanych dotacji są odrębnie rejestrowane w celu ich rozliczenia w myśl art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody z tytułu otrzymanych dotacji nie podlegają opodatkowaniu, a jednocześnie koszty nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy osoba fizyczna, prowadząca szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, opłacająca podatek dochodowy na zasadach ogólnych i prowadząca podatkową księgę przychodów i rozchodów, może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy założeniu, że nie prowadzi innej działalności gospodarczej? Jeśli tak, to jak należy ewidencjonować i rozliczać dochody wolne od podatku, które wydatkowane będą w danym roku lub w roku po nim następującym na cele statutowe szkoły? Czy przez cele statutowe szkoły należy rozumieć wyłącznie wydatki określone w przepisie art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Czy istnieje obowiązek wpłacania do urzędu skarbowego miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych? Jak należy określić zobowiązanie podatkowe w zeznaniu rocznym?
Czy właściwą formą prowadzenia dokumentacji księgowej jest podatkowa księga przychodów i rozchodów dla czesnego i oddzielnie ewidencji dla dotacji? Czy ma to być księga rachunkowa na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości? Czy też może w podatkowej księże przychodów i rozchodów należy wykazywać jako przychód zarówno czesne jak i dotacje Urzędu Miejskiego?

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane dochody z tytułu prowadzenia szkół, a wydatkowane na cele statutowe szkoły, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinny być zwolnione od podatku.

Ponadto, prowadząc szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych prowadzona jest działalność oświatowa na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., a nie działalność gospodarcza (posiada Pan wpis do ewidencji szkół niepublicznych w Urzędzie Miejskim, a nie wpis do ewidencji działalności gospodarczej). W związku z tym, nie należy rozliczać dochodów w księdze przychodów i rozchodów, a tym samym wpłacać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i sporządzać rocznego zeznania podatkowego, ponieważ wszystkie dochody przeznaczane są na działalność szkół. Uważa Pan również, że aby tak postępować, powinno się uzyskać decyzję z właściwego miejscowo urzędu skarbowego.

Prawidłowy sposób prowadzenia rachunkowości polega na prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów bez ewidencjonowania przyznanej dotacji, która powinna być odrębnie rejestrowana. Dotacja powinna być rozliczona w oparciu o Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 ze zm.) w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia niepublicznych szkół w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) są podatnikami podatku dochodowego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przez osoby fizyczne szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych stanowi źródło przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) doprecyzowano definicję działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu po nowelizacji ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Do źródeł przychodów osób fizycznych zalicza się, zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolniczą działalność gospodarczą. Przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej są między innymi zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki.

Pierwszy dotyczy dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej o czym wprost stanowi zacytowany przepis art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z treścią obowiązującą od dnia 1 stycznia 2007 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wspomniane zwolnienie wprowadzone zostało na mocy art. 1 pkt 14 lit. a) ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z brzmienia art. 174 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) wynika, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż wymienione w ust. 1, o ile tak stanowią odrębne przepisy. Dotacje otrzymane przez prywatne szkoły o statusie szkół publicznych z Urzędu Miasta czy Urzędu Gminy na podstawie art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty, przeznaczone na działalność oświatową, są zatem wolne od podatku dochodowego. Winno się jednak zaznaczyć, że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji zwolnionych od podatku dochodowego, na podstawie powyżej zacytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, co wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy. W myśl tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym. Stosownie do art. 21 ust. 7 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na:

  1. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,
  2. wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż prowadzi Pan szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych. W świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie niepublicznych szkół jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań. Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania prowadzonych przez Pana szkół do działalności gospodarczej należało ocenić zamiar, okoliczności i cel ich prowadzenia. Ponadto, prowadząc szkoły niepubliczne ponosi Pan odpowiedzialność względem jej słuchaczy, szkoły prowadzone są w miejscu i czasie przez Pana ustalonym, a także ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Z powyższego wynika zatem, iż prowadzenie przez Pana niepublicznych szkół ma znamiona działalności gospodarczej i stanowi źródło przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, a tym samym dochód osiągnięty z tego źródła co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z treści art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów reguluje obecnie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. (Dz. U. Nr 152 poz. 1475). Stosownie do treści art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych jeżeli ich przychody w rozumieniu art. 14 za poprzedni rok podatkowy wynosiły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach rachunkowości. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 euro, zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych i stosowania przepisów powyższej ustawy. Wyrażoną w euro wielkość, o której mowa w ww. przepisie, przelicza się na walutę polską po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski, na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy (art. 3 ust. 3 ww. ustawy o rachunkowości).

Podstawą obliczenia zaliczek na podatek dochodowy jest dochód (nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania), którego ustalenia dokonuje się na podstawie prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według określonych przepisami prawa zasad. Podatnicy, o których mowa wyżej stosownie do postanowień art. 44 ust. 3 są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Obowiązek wpłacenia zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku. Zaliczkę stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w ustawie (po uwzględnieniu odliczeń i według skali).

Zaliczki miesięczne od przychodów z działalności gospodarczej za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień w wysokości należnej za listopad w terminie do dnia 20 grudnia (art. 44 ust. 6 ustawy). Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy za rok podatkowy do dnia 30 kwietnia następnego roku podatnicy są obowiązani składać zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (straty).

Jak wynika z wniosku, ustalenia dochodu z tytułu prowadzenia niepublicznych szkół dokonuje Pan na podstawie prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zatem księga podatkowa winna być prowadzona zgodnie z przepisami cytowanego rozporządzenia w sprawie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz objaśnieniami załączonymi do ustalonego wzoru księgi. Jeżeli kwota przychodu netto nie przekracza 800 000 euro nadal może Pan prowadzić księgę przychodów i rozchodów. Poza tym, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania powołane przez Pan rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 ze zm.) w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej. Bowiem, jak wynika z treści § 1 ust 1 ww. rozporządzenia, przepisy te stosuje się do niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej, a w szczególności do: stowarzyszeń, związków zawodowych, organizacji pracodawców, izb gospodarczych, fundacji, organizacji dobroczynności i opieki społecznej i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych. Prowadzone przez Pan szkoły nie można zaliczyć do ww. jednostek.

Z wniosku wynika, że otrzymuje Pan przychody z dotacji przyznawanych przez Urząd Miejski oraz z czesnego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 dotacje, które przekazuje Pan Urząd Miasta, są w całości wolne od podatku dochodowego. Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów wolnych od podatku (z dotacji) nie są kosztem uzyskania przychodów o czym stanowi cytowany art. 23 ust. 1 pkt 56. Zatem powołany przez Pana art. 23 ust. 1 pkt 31, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem uzyskuje Pan dochody ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, które z zastrzeżeniem art. 14 ust. 3 co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dodać również należy, że w myśl art. 22 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Powyższą zasadę, w myśl ust. 3a tegoż artykułu, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania z wyłączeniem źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2. Wyżej przytoczone regulacje należy stosować z uwzględnieniem art. 23 ust 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Na podstawie przedstawionych powyżej regulacji prawnych dotyczących preferencji podatkowych w zakresie korzystania z otrzymanych dotacji, w celu otrzymania pełnego obrazu prowadzonej działalności i przedstawienia wszystkich zdarzeń gospodarczych, zasadnym jest zabezpieczenie w prowadzonej ewidencji finansowo-księgowej odrębnych rozliczeń otrzymanych dotacji i sfinansowanych nimi wydatków. Należy w tym miejscu rozróżnić sytuacje, gdy mamy do czynienia z otrzymaną dotacją, która stanowi zwrot wydatków już wcześniej zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów oraz w której dotacja dotyczy kosztów przyszłych.

Jeżeli otrzymano dotację zwolnioną na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z uwzględnionymi w podatkowej księdze przychodów i rozchodów kosztami uzyskania przychodów, które w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie są kosztem podatkowym, powinno się je wyksięgować. Dlatego też, w dacie otrzymania dotacji należy dokonać stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów w wysokości odpowiadającej kwocie otrzymanego dofinansowania. Jednocześnie należy dokonać odpowiedniej adnotacji w pozycji Uwagi w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jeżeli natomiast otrzymana dotacja, zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, dopiero w przyszłości będzie wydatkowana należy ją odnotować w księdze przychodów i rozchodów w kolumnie Uwagi w dacie otrzymania i nie włączać do opodatkowania. Zwrócić jednak należy uwagę na konieczność udowodnienia, które z wydatków zostały poniesione z powyższej dotacji.

Szkoły niepubliczne, stosownie do art. 84 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, działają na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. W tym miejscu zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia cele statutowe szkoły, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN cel to to, do czego się dąży, zaś statut - to zbiór przepisów określających strukturę, zadania i sposób działania instytucji lub organizacji. Przez cele statutowe szkół, w oparciu o ustawę o systemie oświaty, należy rozumieć zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 36 zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlega dochód z działalności polegającej na prowadzeniu szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w części przeznaczonej na cele szkół, w roku podatkowym lub w roku po nim następującym. Ustawa nie definiuje wprost rodzaju wydatków podlegających odliczeniu, stanowi jednakże w art. 21 ust. 7 pkt 1, że za wydatki poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się m.in. wydatki poniesione na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły. I tylko wydatki spełniające te przesłanki mogą być podstawą zwolnienia dochodu. Należy w tym miejscu podkreślić, iż wielokrotnie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, co potwierdza również orzecznictwo WSA, zwracano uwagę, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), a ich zastosowanie nie może odbywać się na podstawie wykładni rozszerzającej. W związku z tym, aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, dochód winien być wydatkowany na cele szkoły, o których mowa w art. 21 ust. 7, w roku podatkowym lub w roku następnym. Wydatki te również nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Z uwagi na to, że wskazane powyżej zwolnienie ma charakter przedmiotowy a nie podmiotowy, podatnik musi prowadzić szczegółową analizę wydatków i klasyfikować je jako stanowiące lub niestanowiące kosztów podatkowych. Natomiast pozostały dochód, nie objęty tym zwolnieniem, będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 27 powołanej ustawy.

Reasumując, nawet więc, jeśli szkoły korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36 tej ustawy, musi Pan prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów w sposób umożliwiający wyliczenie przychodów, kosztów i podstawy opodatkowania. Dodatkowo należy wykazać w jakiej części dochód został wydatkowany na cele szkoły zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest Pan również obowiązana bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według określonych przepisami prawa zasad od tej części dochodu, która podlega opodatkowaniu. W składanych zeznaniach podatkowych winny być wykazywane tylko dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie obligują organów podatkowych do wydawania decyzji w zakresie możliwości i zasad stosowania zwolnienia z opodatkowania działalności gospodarczej, polegającej na prowadzeniu niepublicznych szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zwolnienie to wynika wprost z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd skorzystanie ze zwolnienia nie jest uzależnione od uzyskania decyzji organu podatkowego. Nie zmienia to jednak faktu, że podmioty takie mogą podlegać kontroli podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy