
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 28 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych.
Wezwaniem z dnia 29 lipca 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uzupełnienie wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego i (lub) zdarzenia przyszłego.
Pismem z dnia 7 sierpnia 2008 r. uzupełniono wniosek w ww. zakresie.
W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W obecnym okresie programowania Uczelnia jako beneficjent będzie realizowała projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), działania: 2.1.1; 4.1; 5.2, 6.1, 6.2, 6.3, 7.2, 8.1.1, 9.2, 9.3, 9.5. W związku z powyższym Uczelnia będzie wypłacała wynagrodzenia pracownikom zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak też osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło, uczestniczącym w rozliczaniu i realizowaniu tego programu.
Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest objęty ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jego celem natomiast jest wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej.
Wytyczne instytucji projektu i umowa (budżet projektu, którego wynagrodzenia są składnikiem jest załącznikiem do umowy) określają, jakie koszty są kosztami kwalifikowanymi i jakie dokumenty Uczelnia musi przedstawiać instytucji celem rozliczenia dotacji np. rachunki, umowy, listy płac, wyciągi bankowe. Uczelnia będzie otrzymywała dotacje ze środków pomocowych Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Instytucjami Wdrażającymi. Będą to np. następujące instytucje: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Urząd Marszałkowski, Urząd Pracy, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.
W nowym okresie programowania przy realizacji projektów w ramach POKL Instytucje Wdrażające będą wymagały cv osób zarządzających projektem. Na dzień dzisiejszy Uczelnia nie jest w stanie określić czy będzie wymagała tego również od pozostałego personelu. Niemniej jednak na etapie tworzenia projektu konieczny jest opis stanowisk oraz zakresu obowiązków. Wnioski stanowią załącznik do umowy o dofinansowanie.
Środki pieniężne, z których Uczelnia będzie otrzymywała dotacje pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wszystkie wynagrodzenia będące przedmiotem pytania zawartego we wniosku są wydatkami kwalifikowanymi w ramach realizowanych projektów. Wynagrodzenia będą realizowane w następujących wariantach:
- osobowy fundusz płac będzie wypłacany ze środków własnych uczelni i następnie określone części etatów będą refundowane z konta projektowego (w przypadku braków środków na koncie projektu po wpływie dotacji);
- bezosobowy fundusz płac (umowy zlecenia i umowy o dzieło) będzie wypłacany ze środków własnych uczelni i następnie określone części etatów będą refundowane z konta projektowego (w przypadku braku środków na koncie projektu po wpływie dotacji) lub ze środków dotacji tj. z konta projektowego.
W ramach realizowanych projektów pracownicy będą zatrudniani specjalnie w celu realizacji projektu lub delegowani do pełnienia obowiązków w ramach projektów.
W obu tych przypadkach pojawia się zapis (w umowie bądź na oddelegowaniu) o tym, że osoba ta wykonuje pracę w ramach projektu, otrzymuje również zakres obowiązków.
Występują wszystkie formy zatrudnienia: umowa o pracę, umowa zlecenia, umowa o dzieło.
Wszyscy pracownicy zaangażowani w realizację projektów wypełniają karty czasu pracy gdzie szczegółowo opisują zakres wykonywanych czynności zgodnie z założeniami projektów. Pracownicy realizują cele programów poprzez realizację celów projektów, w których są zaangażowani.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy Uczelnia jako beneficjent pozyskiwanych środków finansowych pochodzących z Unii Europejskiej w ramach ich obsługi przez pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy o dzieło rozlicza wskazane programy. Skoro wypłacane wynagrodzenia pracownikom związanym z obsługą przedmiotowych programów są częścią składową pochodzących wynagrodzeń ze środków Unii Europejskiej, to oczywistą jest rzeczą, że zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą zwolnione z opodatkowania. Jako dodatkowe uzasadnienie przedmiotowego wniosku należałoby wskazać odniesienie przedmiotowego zwolnienia do właściwego podmiotu, którym jest Uczelnia. Odnosząc się do kwestii adresata zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy należy stwierdzić, iż odnosi się ono do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku z tym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i umów cywilnoprawnych zawartych z osobą prawną, która realizuje finansowany projekt korzystają ze zwolnienia przewidzianego we wskazanym przepisie. Ustawa w tym miejscu nie uzależnia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio środki w ramach bezzwrotnej pomocy. Istotnym w tym miejscy jest, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu (wyrok WSA sygn. akt I SA/Kr 1418/06). Tak stawiana sprawa wskazuje na to, iż pracownik otrzyma z tego tytułu wynagrodzenie brutto, a Uczelnia jako płatnik nie będzie zobowiązana obliczać, pobierać oraz wpłacać zaliczek na podatek dochodowy od powyższych wynagrodzeń w części finansowanej ze środków unijnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
- środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
- prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku i uzupełnieniu tego wniosku Uczelnia jako beneficjent będzie realizowała projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, objętego ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. W celu realizacji projektów Uczelnia będzie zatrudniała lub delegowała do pełnienia obowiązków pracowników, jak również osoby na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, natomiast na sfinansowanie wynagrodzeń dla ww. osób będzie otrzymywała dotacje ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.
Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.
Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.
W świetle powyższego zatem, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku i uzupełnieniu tego wniosku źródłem finansowania wynagrodzeń będą wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez poszczególne osoby pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.
Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są natomiast wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta. W przedmiotowej sprawie dotację otrzymuje natomiast Uczelnia, a nie osoby, którym Uczelnia będzie wypłacała wynagrodzenia ze stosunku pracy lub z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.
Reasumując, wynagrodzenia pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
