POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-2/4111/415-0045/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.01.2006, sygn. PD-2/4111/415-0045/05, Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione we wniosku w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z umowy cywilnoprawnej zawartej z Gminą o realizację usługi polegającej na pisemnym tłumaczeniu na język angielski materiałów promocyjnych i informacyjnych projektu "SEBTrans-Link" jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 19.10.2005r. Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym, w kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego przez podatnika z funduszu Wspólnot Europejskich PHARE.

We wniosku z dnia 19.10.2005r., uzupełnionym na wezwanie tut. organu w dniu 02.11.2005 przedstawiono stan faktyczny:

Beneficjentem pomocy zagranicznej finansowanej przez Unię Europejską w ramach "Programu Współpracy, Region Morza Bałtyckiego 2002/2003. Fundusz Średnich Projektów - Schemat Wsparcia", który obejmuje projekt "SEBTrans-Link, Nowoczesny Terminal Promowy w Porcie jako ważne ogniwo w Korytarzu Transportowym Północ-Południe" jest m. in. Gmina.

Gmina zawarła umowę o dzieło z Podatnikiem (jako osobą prowadzącą działalność gospodarczą), obejmującą wykonanie pisemnego tłumaczenia na język angielski materiałów promocyjnych i informacyjnych ww. projektu celem popularyzacji projektu za granicą i pozyskania nowych partnerów i środków finansowych.

Wartość umowy pokryta została przez zamawiającego, tj. Gminę, ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.

We wniosku Podatnik zajął stanowisko, że dochód z umowy o dzieło winien być zwolniony od podatku dochodowego.

Stosownie do postanowień art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn.zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle cytowanych wyżej przepisów bezspornym jest, iż prawo do zwolnienia od podatku nie obejmuje podatnika, który nie jest bezpośrednim realizatorem celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowej sprawie warunek udziału Wnioskodawcy w bezpośredniej realizacji celu programu przez beneficjenta, tj. opracowaniu projektu "SEBTrans-Link, Nowoczesny Terminal Promowy w Porcie jako ważne ogniwo w Korytarzu Transportowym Północ-Południe", nie został - zdaniem tut. organu - spełniony, gdyż wykonana przez Podatnika usługa nie miała charakteru merytorycznego, lecz celem jej była popularyzacja przedmiotowego projektu za granicą w celu pozyskania nowych partnerów, pogłębienia współpracy transgranicznej z państwami skandynawskimi oraz pozyskania dalszych środków finansowych.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca został powołany przez jednostkę objętą finansowaniem ze środków Unii Europejskiej do wykonania określonych czynności pomocniczych, a nie do wykonania projektu "SEBTrans-Link, Nowoczesny Terminal Promowy w Porcie jako ważne ogniwo w Korytarzu Transportowym Północ-Południe".

Wobec niespełnienia warunku art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu zawartej umowy nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

W świetle powyższego, prezentowane w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy tut. organ podatkowy uznał za nieprawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni