
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 oraz § 4 i art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 23.02.2005 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 24.02.2005) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z otrzymaniem środków finansowych na częściową refundację kosztów zakupu maszyny z funduszy SAPARD stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z wniosku z dnia 23.02.2005 r. wynika, że jako właściciel Przedsiębiorstwa otrzymał Pan w roku 2004 w ramach programu SAPARD środki finansowe na częściową refundację kosztów zakupu maszyny do produkcji spodów obuwniczych zaliczaną do środków trwałych w kwocie 135 887,54 zł.
Wątpliwość Pana sprowadza się do wyjaśnienia kwestii czy otrzymane w/w środki finansowe są przychodem podatkowym od którego należy zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych.
Zdaniem podatnika otrzymane środki są zwolnione z opodatkowania od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jak wynika z pytania oraz załączonej umowy zawartej z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa otrzymana przez Podatnika pomoc finansowa pochodzi z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych -Program SAPARD w ramach schematu - Tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
Art. 21 ust. 1 pkt 46
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z
bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Art. 21 ust. 1 pkt 47a
dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów wiejskich (SAPARD).
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 tejże ustawy - przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z w/w przepisów wynika, że w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym -
ustawodawca zwolnił z podatku dochodowego takie dotacje (...), które podatnik uzyskuje tytułem rekompensaty za wcześniej poniesione lub planowane przez niego wydatki związane z zakupem składników majątkowych będących w rozumieniu tej ustawy środkami trwałymi od których przysługuje mu prawo dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Nie jest przy tym istotne od kogo uzyskał taką dotację (...), ważny jest jedynie cel na jaki została mu ona przekazana.
W konsekwencji zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, pkt 47a i art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy, podatnik nie powinien ewidencjonować dotacji otrzymanej z programu SAPARD w kwocie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a co za tym idzie w kwocie dochodów z tej działalności.
W świetle powyższego tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe pod względem prawnym.
Powyższa
interpretacja:
1. dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
2. nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Z posiadanych danych przez tutejszy organ podatkowy wynika, że wobec Podatnika nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r. i 2005 r.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wadowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia - na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
