Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządze... - Interpretacja - IBPB2/415-377/07/KCz/KAN-1350/10/07

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.01.2008, sygn. IBPB2/415-377/07/KCz/KAN-1350/10/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 03 października 2007r. (data wpływu do tut. BKIP - 10 października 2007r.) uzupełnionym w dniu 11 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zarachowania otrzymanego przez Spółdzielnię odszkodowania na zmniejszenie długu lokatora - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2007r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 11 grudnia 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zarachowania otrzymanego przez Spółdzielnię odszkodowania na zmniejszenie długu lokatora.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa na podstawie wyroków sądowych otrzymała od Prezydenta Miasta odszkodowanie za niedostarczenie lokali zastępczych. Wysokość odszkodowania stosownie do postanowień ustawy o ochronie praw lokatorów odpowiada wysokości czynszu, jaki właściciel mógłby otrzymać z tytułu najmu lokali. Mocą sądowego porozumienia ostatecznie wypłacono 70% wartości przyznanego odszkodowania. Spółdzielnia początkowo otrzymaną kwotę potraktowała jako zmniejszenie zadłużenia lokatorów z tytułu czynszu, po czym dokonała korekty zapisu i przekazane przez Prezydenta Miasta środki zaliczyła do pozostałych przychodów operacyjnych odprowadzając podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy zarachowanie uzyskanego przez Spółdzielnię Mieszkaniową od Prezydenta Miasta odszkodowania za niedostarczenie lokali zastępczych na zmniejszenie długu lokatora z tytułu czynszu, powoduje powstanie u tego lokatora przychodu a tym samym czy Spółdzielnia ma obowiązek wystawienia deklaracji CIT-8 ?

Zdaniem wnioskodawcy otrzymane odszkodowanie stanowi przychód Spółdzielni i nie jest tym samym przychodem lokatora. Oznacza to zarazem, że Spółdzielnia nie ma obowiązku wystawiania deklaracji CIT-8.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że źródłem przychodów są inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym o czym świadczy użycie sformułowania w szczególności. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika. Świadczeniodawca wyrażając wolę nieodpłatnego przekazania świadczenia świadczeniobiorcy i w konsekwencji świadczenie to przekazując, powoduje, że świadczeniobiorca osiąga korzyść majątkową.

Tak też dzieje się w przedstawionym stanie faktycznym. Spółdzielnia otrzymuje bowiem przychód w postaci środków pieniężnych z tytułu odszkodowania i jeżeli następnie zdecyduje się środki te zarachować na zmniejszenie długu lokatora z tytułu czynszu, to u lokatora powstanie przychód do opodatkowania. Zaległość, którą jest zobowiązany zapłacić lokator mieszkania zostanie bowiem w całości lub w części pokryta ze środków otrzymanych od innego podmiotu. W przedstawionym stanie faktycznym dojdzie zawsze do zmniejszenia zobowiązania lokatora wobec Spółdzielni, nie musi on bowiem spłacić całego długu, który go obciąża, a jedynie część. A zatem środki przekazane w ten sposób na zmniejszenie długu lokatora wobec Spółdzielni stanowią przychód tego lokatora, gdyż są dla niego realnym przysporzeniem w majątku, powodują bowiem, że zmniejszają się ciążące na nim zobowiązania bez konieczności partycypowania przez niego w kosztach tej operacji.

Na Spółdzielni spoczywają natomiast obowiązki, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Informacja, o której mowa w przywołanym wyżej przepisie to PIT-8C, a nie jak błędnie zaznaczył wnioskodawca CIT-8.

Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, iż uprzednio otrzymane odszkodowanie Spółdzielnia zaliczyła do własnych przychodów podatkowych. Spółdzielnia jest bowiem samodzielnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i jako taka ma obowiązek rozpoznawać własne przychody i koszty.

Zatem stanowisko wnioskodawcy nie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach