
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60) uznał stanowisko wnioskodawcy zajęte we wniosku z dnia 15.04.2005 r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania ryczałtem przychodów uzyskiwanych z najmu lokalu użytkowego stanowiącego środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej
- za nieprawidłowe.
W dniu 15.04.2005 r. złożyła Pani w trybie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 199 7r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:
Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów z drewna opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.
W budynku stanowiącym środek trwały mieści się siedziba firmy, magazyn i dział sprzedaży wyrobów gotowych, a zbędna powierzchnia lokalu jest wynajmowana.Najem stanowi około 20% dochodu i nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zwraca się Pani z zapytaniem czy zastosowanie stawki ryczałtu 8,5% najmu pomieszczeń użytkowych składników majątku związanych z działalnością gospodarczą jest właściwe i czy nie pozbawia to prawa do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Zdaniem Pani zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu jest właściwe dla tego typu działalności i nie pozbawia prawa do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje:
z art 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) wynika, że przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej są przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 14 ust. 2 pkt 11 tej ustawy do takich przychodów zalicza m.in., przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. i) cyt. wyżej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Należy jednocześnie uwzględnić, iż na mocy art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników uzyskujących przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku 2 do ustawy. W wykazie stanowiącym ww. załącznik, w poz. 10, wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (grupa 70.2 PKWiU), z wyłączeniem usług najmu świadczonych poza działalnością gospodarczą.
W stanie faktycznym sprawy, przedstawionym w Pani wniosku przedmiotem najmu jest część budynku zaliczonego do składników majątku trwałego firmy, co oznacza, że będzie miał tu zastosowanie art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, wyłączający możliwość korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Powyższy przepis pozbawia Panią do prawa opodatkowania ryczałtem i to nie tylko najmu, który jest działalnością uboczną, ale także z działalności podstawowej w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów z drewna.
W świetle powyższego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał, że stanowisko wnioskodawcy w przedstawionej kwestii jest nieprawidłowe i postanowił jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)
