
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 23 września 2025 r. (wpływ 23 września 2025 r.) oraz pismem z 24 października 2025 r. (wpływ 24 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani obywatelką Polski i polskim rezydentem podatkowym. Od dnia (…) czerwca 2006 r. do dnia (…) września 2020 r. pozostawała Pani w związku małżeńskim z obywatelem Niemiec. Wyrokiem sądu z dnia (…) września 2020 r. orzeczono rozwód. Małoletni syn, urodzony (…) czerwca 2007 r., pozostawał pod władzą rodzicielską obojga rodziców, przy czym miejscem zamieszkania dziecka zostało ustalone miejsce zamieszkania wraz z matką – z Panią.
Po rozwodzie świadczenie socjalne Kindergeld (świadczenie rodzinne wypłacane w Niemczech na dzieci) było przyznane i wypłacane ojcu dziecka - obywatelowi Niemiec - od września 2020 r. do czerwca 2025 r., tj. do momentu, gdy dziecko osiągnęło pełnoletność. Środki te były gromadzone przez ojca dziecka i nie były Pani przekazywane na bieżąco.
We wrześniu 2025 r. ojciec dziecka przekazał na Pani rachunek bankowy kwotę w wysokości (…) EUR, z tytułem przelewu „(...)”. Otrzymane środki pochodzą ze świadczeń rodzinnych (Kindergeld) należnych na dziecko, które wcześniej były wypłacane w Niemczech na konto ojca dziecka i następnie przekazane zostały Pani, jako faktycznej opiekunce dziecka.
Pytania
Czy otrzymane przez Panią we wrześniu 2025 r. przelewy ((...) przelewy ze względu na limit na koncie) środków pieniężnych (sumarycznie – (…) Euro), pochodzących ze świadczeń rodzinnych „Kindergeld” od byłego męża powinny być traktowane jako darowizna i opodatkowane jako darowizna?
Czy otrzymanie przez Panią we wrześniu 2025 r. przelewów środków pieniężnych, pochodzących ze świadczeń rodzinnych „Kindergeld”, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych?
Czy kwota ta powinna być traktowana jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, czy jako świadczenie rodzinne, korzystające ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT?
Pani stanowisko w sprawie
1. W Pani ocenie, otrzymana kwota nie stanowi darowizny od byłego męża, lecz jest transferem środków ze świadczeń socjalnych „Kindergeld”, należnych na dziecko, które były przez lata pobierane w Niemczech i dopiero we wrześniu 2025 r. przekazane Pani.
2. „Kindergeld” jest świadczeniem rodzinnym, którego celem jest częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka. W Polsce świadczenia rodzinne, w tym otrzymane z zagranicy, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
3. W konsekwencji otrzymanie ww. środków we wrześniu 2025 r. nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych po Pani stronie ani Pani dziecka.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie zaś do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu zdarzenia wynika, że obywatelką Polski i polskim rezydentem podatkowym. Od dnia (…) czerwca 2006 r. do dnia (…) września 2020 r. pozostawała w związku małżeńskim z obywatelem Niemiec. Wyrokiem sądu z dnia (…) września 2020 r. orzeczono rozwód. Małoletni syn, urodzony (…) czerwca 2007 r., pozostawał pod władzą rodzicielską obojga rodziców, przy czym miejscem zamieszkania dziecka zostało ustalone miejsce zamieszkania wraz z matką. We wrześniu 2025 r. ojciec dziecka przekazał na Pani rachunek bankowy kwotę w wysokości (…) EUR, z tytułem przelewu „(...)”. Świadczenie rodzinne wypłacane w Niemczech na dzieci było przyznane i wypłacane ojcu dziecka - obywatelowi Niemiec
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy,
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są:
inne źródła.
Jak wynika z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności”. Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym. Zatem należy stwierdzić, że do tego źródła przychodów należy przyporządkować przychody, których nie da się zaklasyfikować do pozostałych wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych źródeł przychodów. Zatem do tego źródła mogą zostać zakwalifikowane uzyskane przez Panią środki pieniężne otrzymane od Pani byłego małżonka.
Wskazała Pani bowiem w sprawie, że otrzymane środki należne na dziecko, były przyznane i wypłacane ojcu dziecka - obywatelowi Niemiec, który gromadził je na swoim koncie.
Skoro w przedmiotowej sprawie otrzymała Pani – polski rezydent podatkowy, środki pieniężne przyznane i wypłacone w Niemczech Pani byłemu mężowi – obywatelowi Niemiec, zastosowanie znajduje umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90).
Ponieważ środki pieniężne, o których mowa we wniosku nie zostały objęte postanowieniami któregokolwiek z artykułów Umowy, zatem do tak uzyskanego dochodu znajdą zastosowanie postanowienia art. 22 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej, zgodnie z którym:
Dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Otrzymanie przez Panią we wrześniu 2025 r. przelewów środków pieniężnych, pochodzących od Pani byłego męża powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota ta powinna być traktowana jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym i nie przysługuje Pani możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do ww. kwot.
Stosownie bowiem do art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Uzyskane przez Panią środki pieniężne od byłego małżonka nie zostały przyznane Pani jako świadczenia rodzinne, świadczenie to zostało bowiem przyznane i wypłacane ojcu dziecka. Zatem, nie zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uprawniające Panią do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.
Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego i powołane przepisy prawa stwierdzam, że środki pieniężne uzyskane przez Panią z Niemiec od byłego męża należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 22 ust. 1 polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dochód ten nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania ww. środków pieniężnych.
Mając na względzie powyższe stanowisko zaprezentowane przez Panią we wniosku uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Rozstrzygnięcie w analizowanej sprawie dotyczy – zgodnie z Pani wyjaśnieniem zawartym w uzupełnieniu wniosku – skutków podatkowych wynikających dla Pani w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – niniejsza interpretacja dotyczy tylko Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pani pełnoletniego dziecka, które w chcąc otrzymać interpretację w swojej sprawie powinno złożyć odrębny wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
