P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD/415-37/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2005, sygn. PD/415-37/05, Urząd Skarbowy w Nysie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art.216, art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej amortyzacji budynku zakupionego z przeznaczeniem na wynajem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, adoptowanego i modernizowanego a następnie w części oddanego do użytku:

  1. jest prawidłowe w części dotyczącej możliwości wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i dokonywania odpisów amortyzacyjnych
  2. jest nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia wartości początkowej środka trwałego oddanego do użytkowania.


U Z A S A D N I E N I E

W dniu 02.08.2005r. zwróciła się Pani z wnioskiem w sprawie interpretacji przepisów podatkowych dotyczących amortyzacji budynku zakupionego z przeznaczeniem na wynajem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, adoptowanego i modernizowanego a następnie w części oddanego do użytku.Pismem z dnia 04.08.2005r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych. Braki formalne zostały uzupełnione w dniu 16.08.2005r.Jak stanowi art. 14a. § 1. w/w ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny przedstawia się następująco:
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu lokali.
W grudniu 2004r. do celów prowadzonej działalności gospodarczej został zakupiony budynek użytkowo-mieszkalny. W m-cu kwietniu 2005r. Starostwo Powiatowe wyraziło zgodę na przebudowę elewacji frontowej i ocieplenie budynku. W dniu 30.06.2005r. podatniczka powiadomiła Starostwo Powiatowe o wykonaniu elewacji, ociepleniu i wymianie stolarki okiennej w całym budynku oraz o zakończeniu prac na parterze i drugim piętrze. Zgodnie z decyzją Starostwa Powiatowego z dn.21.04.2005r. uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w tym przypadku nie było wymagalne. Do użytkowania obiektu można przystąpić po upływie 21 dni od dnia doręczenia do właściwego organu nadzoru budowlanego zawiadomienia o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten w tym terminie nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji. Podatniczka zawarła umowę o wynajem od m-ca sierpnia 2005r. W m-cu lipcu wprowadziła do ewidencji środków trwałych zakupiony budynek.
Wartość początkową tego środka trwałego ustaliła w następujący sposób: cena nabycia całego budynku została powiększona o wartość materiałów i okien wykorzystanych do modernizacji parteru i drugiego piętra oraz koszty zapłaconej robocizny dotyczącej tych części budynku, a następnie o koszty przebudowy elewacji, ocieplenia budynku i remontu dachu wyliczonych proporcjonalnie do powierzchni oddanej do użytku tj. 2/3 poniesionych nakładów.
Odpisy amortyzacyjne będą dokonywane kwartalnie.
Zapytanie brzmi:
Czy można wprowadzić do ewidencji środków trwałych zakupiony budynek wraz z ustalonymi proporcjonalnie nakładami poniesionymi na modernizację oddanej do użytkowania części i dokonywać odpisów amortyzacyjnych?
Stanowisko Wnioskodawczyni:
Po upływie 21 dni od daty zawiadomienia organu nadzoru budowlanego, tj. w m-cu lipcu 2005r. został wprowadzony do ewidencji środków trwałych budynek, którego wartość początkową ustalono na podstawie ceny nabycia całego budynku i poniesionych kosztów modernizacji parteru i drugiego piętra oraz kosztów przebudowy elewacji, ocieplenia budynku i remontu dachu ustalonych proporcjonalnie do powierzchni budynku oddanej do użytkowania tj.w wysokości 2/3 poniesionych nakładów. Od m-ca sierpnia dokonywane będą odpisy amortyzacyjne kwartalnie. Natomiast po zakończeniu prac modernizacyjnych na pierwszym piętrze i oddaniu do użytkowania, zostanie podniesiona wartość środka trwałego o koszty modernizacji tego piętra i 1/3 kosztów elewacji, ocieplenia i remontu i będą dokonywane odpisy od podwyższonej wartości.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje;

Zgodnie z art.22a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Takie brzmienie przepisu nie reguluje wprost kiedy budynek lub budowla jest zdatna do użytku. Generalnie należy przyjąć, że budynek lub budowlę można uznać za zdatną do użytku i kompletną z chwilą uzyskania stosownych pozwoleń na użytkowanie obiektu budowlanego. Jednocześnie ustawodawca nie określił jaki rodzaj pozwoleń i przez kogo wydany stanowi podstawę do uznania w sensie podatkowym budynku za kompletny i zdatny do użytku.
Dlatego biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny , a więc brak sprzeciwu organu nadzoru budowlanego w terminie 21 od daty zawiadomienia o zakończeniu prac budowlanych, należy domniemywać, iż dla celów prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej był on kompletny i zdatny do użytku.
Jeżeli powyższe warunki są spełnione, podatnik może wprowadzić obiekt do ewidencji środka trwałego.

Zgodnie z art.22g ust.1- 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia, w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. Natomiast za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Natomiast w myśl pkt 17 tego artykułu Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Zgodnie z wyżej cyt. art.22g ust.1- 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość początkową zakupionego przez Panią środka trwałego stanowi cena nabycia całego budynku powiększona o sumę wszystkich nakładów poniesionych przed wprowadzeniem do ewidencji środka trwałego.
Natomiast po zakończeniu prac na pierwszym piętrze i oddaniu do użytkowania, należy podnieść wartość środka trwałego o koszty modernizacji tego piętra i dokonywać odpisów od podwyższonej wartości.

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art.22h ust1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l i 22ł, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonej w art. 22i-22k dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.
Podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego, z uwzględnieniem art. 22i. Suma odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonanych w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, nie może przekroczyć wartości tych odpisów przypadających za okres od wprowadzenia ich do ewidencji (wykazu) do końca tego roku podatkowego

Zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Nysie