Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:Podatnik jest właścicielem lokalu mieszkalnego. Spółdzielnia Mieszkaniowa przeprowadziła remont elewacji bud... - Interpretacja - PDFN/415-5/06/I

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.03.2006, sygn. PDFN/415-5/06/I, Urząd Skarbowy w Żywcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:
Podatnik jest właścicielem lokalu mieszkalnego. Spółdzielnia Mieszkaniowa przeprowadziła remont elewacji budynku mieszkalnego, w którym znajduje się lokal podatnika, za środki pochodzące z zaciągniętego na ten cel kredytu. Wnioskodawca uczestniczy w kosztach tego remontu poprzez spłatę części zaciągniętego kredytu. Wykonawca usługi remontowej wystawił fakturę na Spółdzielnię Mieszkaniową.

Stanowisko podatnika:
Zdaniem wnioskodawcy do odliczenia wydatku poniesionego na spłatę kredytu zaciągniętego przez Spółdzielnię na sfinansowanie remontu elewacji uprawnia go posiadany tytuł prawny do lokalu (prawo własności lokalu mieszkalnego) oraz fakt poniesienia wydatku na cele remontu części wspólnych budynku. Podatnik uważa, że w tym przypadku wystarczy kserokopia faktury (wystawionej na spółdzielnie) dokumentującej przeprowadzone prace remontowe wraz z wykazem właścicieli mieszkań.
Na potwierdzenie słuszności swojego stanowiska wnioskodawca podał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28.09.2001 r. sygn. SA/BK/131/00.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
Stosownie do art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Z kolei w myśl art. 27a ust. 6 pkt 1 tej ustawy wysokość wydatków ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie z tym, że wydatki na cele remontowe ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ? na podstawie dowodu tej wpłaty. Ze względu na fakt, iż pojęcie ?dowodu wpłaty" jest pojęciem stosunkowo szerokim, a przepisy podatkowe nie zawierają definicji takiego określenia, dlatego za dowód wpłaty należy uznać zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty (KP) w kasie spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że udział w kosztach remontu elewacji budynku, w którym znajduje się lokal mieszkalny podatnika, odbywa się poprzez spłatę części kredytu zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Dokumentem potwierdzającym poniesienie stosownego wydatku jest faktura wystawiona na Spółdzielnie Mieszkaniową przez wykonawcę robót remontowych.

Powołane na wstępie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują możliwość odliczenia wydatków poniesionych na własne potrzeby mieszkaniowe (w ramach obowiązującego limitu w okresie 2003 ? 2005 r.) wyłącznie na podstawie imiennej faktury wystawionej przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług, dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy w oparciu o dowód tejże wpłaty. Ponadto przepisy te nie uwzględniają możliwości bezpośredniego odliczania wydatków z tytułu spłaty kredytu zaciągniętego na wykonanie remontu, tym bardziej gdy kredytobiorcą jest zupełnie inny podmiot.
Fakt posiadania współwłasności budynku mieszkalnego rzeczywiście nie wpływa na wysokość limitu wydatków podlegających odliczeniu, ponieważ każdy ze współwłaścicieli zaspokaja swoje własne potrzeby mieszkaniowe, co stanowi warunek konieczny do skorzystania z prawa do ulgi w podatku. Jednakże prawo do odliczenia jedynie 19% tej części wydatku, którą faktycznie ponieśli, nabywają tylko współwłaściciele widniejący na fakturze, dokumentującej przeprowadzony remont części wspólnej.
Powyższe stanowisko potwierdza również przytoczony we wniosku wyrok NSA w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku z 28.09.2001 r. sygn. SA/Bk 1317/00.
Reasumując należy stwierdzić, że obowiązujące w latach 2003 ? 2005 uregulowania ustawowe w zakresie ulg remontowo-modernizacyjnych, poza dokumentami wymienionymi w art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy z 26.07.1991 roku, w brzmieniu obowiazującym w 2003 roku, wykluczają wykazywanie przy pomocy innych środków, iż określony wydatek poniosła osoba inna niż wskazana w fakturze.

Urząd Skarbowy w Żywcu