Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej cytowanej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości Naczelnik Drugiego Urzęd... - Interpretacja - DG/415-20-4/W/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.03.2005, sygn. DG/415-20-4/W/05, Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej cytowanej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemny wniosek podatnika udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawie w sposób następujący: Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w ramach prowadzonej działalnośći gospodarczej zawarł umowę o świadczenie usług sekretarskich na rzecz deputowanego do Parlamentu Europejskiego. Usługi te świadczone są na terenie Parlamentu Europejskiego tzn. w Brukseli, Strasburgu i Luxemburgu oraz na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej, w których znajdują się biura deputowanych do Parlamentu UE. Wnoszący zapytanie w złożonym wniosku poinformował, iż płatnikiem wynagrodzenia z tytułu zawartej umowy jest Parlament Europejski, a środki, z których otrzymuje wynagrodzenie pochodzą z budżetu Unii Europejskiej. Ponadto w dalszej treści wniosku poinformował, iż każdy deputowany Parlamentu Europejskiego otrzymuje pieniądze (w kwocie do 11.500 EURO miesięcznie) jako pomoc ze strony Unii Europejskiej, które przeznaczone są wyłącznie na utrzymanie biura. Pieniądze te deputowany może przeznaczyć między innymi na zatrudnienie osób, które będą mu pomocne w jego działalności politycznej. Wnoszący zapytanie informuje, iż jako osoba pracująca w biurze deputowanego, właśnie z tych pieniędzy otrzymuje wynagrodzenie.

Do przedstawionego wniosku dołączono umowę o świadczenie usług między Deputowanym do Parlamentu Europejskiego a Wnioskodawcą, z której z art. 11 wynika, iż Parlament Europejski nie może w żadnym wypadku zostać uznany za partnera strony zawierającej umowę z usługodawcą.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik sformułował stanowisko, iż zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenie za świadczone przez Niego usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż środki, z których jest wypłacone pochodzą z budżetu unijnego i jako takie nie podlegają opodatkowaniu, a do otrzymanego wynagrodzenia mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Wspólnot Europejskich nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 roku o warunkach i procedurach stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. z dnia 4 marca 1968 r. WE L 056 ze zm.).

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, według przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.

Zastosowanie powołanych w sentencji przepisów i dokonanej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnia następująco:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich.

Instytucjami w świetle art. 7 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (t.j. Dz. Urz. z 24 grudnia 2002 r. C 325) są:

  • Parlament Europejski;
  • Rada;
  • Komisja;
  • Trybunał Sprawiedliwości;
  • Trybunał Obrachunkowy.

W świetle powyższego oraz przedstawionych przez wnioskującego faktów opisanych w złożonym w dniu 13.01.2005 r. zapytaniu oraz wynikających z przedłożonej w dniu 03.02.2005 r. umowy zawartej na świadczenie usług sekretarskich, wypłacone z tego tytułu wynagrodzenie przez Deputowanego do Parlamentu Europejskiego - osobę fizyczną nie podległom w dniu 13.01.2005 r. zapytaniu oraz wynikających z przedłożonej w dniu 03.02.2005 r. umowy zawartej na świadczenie usług sekretariatu.

Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej cytowanej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemny wniosek podatnika udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawie w sposób następujący:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w ramach prowadzonej działalnośći gospodarczej zawarł umowę o świadczenie usług sekretarskich na rzecz deputowanego do Parlamentu Europejskiego. Usługi te świadczone są na terenie Parlamentu Europejskiego tzn. w Brukseli, Strasburgu i Luxemburgu oraz na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej, w których znajdują się biura deputowanych do Parlamentu UE. Wnoszący zapytanie w złożonym wniosku poinformował, iż płatnikiem wynagrodzenia z tytułu zawartej umowy jest Parlament Europejski, a środki, z których otrzymuje wynagrodzenie pochodzą z budżetu Unii Europejskiej. Ponadto w dalszej treści wniosku poinformował, iż każdy deputowany Parlamentu Europejskiego otrzymuje pieniądze (w kwocie do 11.500 EURO miesięcznie) jako pomoc ze strony Unii Europejskiej, które przeznaczone są wyłącznie na utrzymanie biura. Pieniądze te deputowany może przeznaczyć między innymi na zatrudnienie osób, które będą mu pomocne w jego działalności politycznej. Wnoszący zapytanie informuje, iż jako osoba pracująca w biurze deputowanego, właśnie z tych pieniędzy otrzymuje wynagrodzenie.

Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie