
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2025 r. za pośrednictwem platformy e-Urząd Skarbowy wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania stawki 0% VAT do świadczonej usługi transportu przesyłek. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług logistycznych, w tym międzynarodowego transportu przesyłek. W ramach tej działalności Wnioskodawca przyjmuje zlecenia od klientów z Polski (zarówno osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i osób prawnych) na realizację dostawy przesyłek z Polski do krajów trzecich, poza terytorium Unii Europejskiej - przykładowo do Stanów Zjednoczonych Ameryki. W celu wykonania zlecenia Wnioskodawca zakupuje usługę transportową u podmiotu trzeciego - B. Sp. z o.o., który dokumentuje usługę wystawiając fakturę ze stawką VAT 0%, powołując się na art. 146 ust. 1 lit. e) Dyrektywy 2006/112/WE.
Wnioskodawca posiada dokumentację potwierdzającą, że przesyłka opuściła terytorium Unii Europejskiej, w tym m.in. list przewozowy (AWB) oraz komunikat od przewoźnika.
Usługa świadczona jest z Polski do krajów trzecich, płatność realizowana jest również w Polsce, a klientami są podmioty krajowe (zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i firmy).
W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce od dnia (…) 2023 r. w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług logistycznych, w tym międzynarodowego transportu przesyłek.
Kontrahentami spółki są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i osoby prawne/firmy, którzy są podatnikami o których mowa w art. 28a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) oraz posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Usługi są wykonywane na podstawie zawartych umów o świadczenie usług transportowych. Transport może mieć charakter krajowy (na terytorium Polski lub UE) oraz międzynarodowy (w tym eksport towarów poza UE).
Zlecenia przyjmowane są za pośrednictwem elektronicznej platformy Spółki lub na podstawie pisemnych/zdalnych zleceń składanych przez kontrahentów. Terminy, koszt i szczegółowe warunki każdej usługi są uzgadniane i potwierdzane przez obie strony przed rozpoczęciem transportu.
Spółka zobowiązuje się do:
- zorganizowania transportu przesyłek z miejsca nadania do miejsca odbioru;
- wyboru przewoźnika i ponoszenia odpowiedzialności za wykonanie całości usługi;
- informowania kontrahenta o przebiegu transportu i statusie przesyłki.
Rola Wnioskodawcy ogranicza się wyłącznie do pośrednictwa w świadczeniu usług transportowych.
W ramach tej działalności Wnioskodawca przyjmuje zlecenia od kontrahentów na realizację dostawy przesyłek z Polski do krajów trzecich, poza terytorium Unii Europejskiej - przykładowo do Stanów Zjednoczonych Ameryki.
W celu wykonania zlecenia Wnioskodawca zakupuje usługę transportową u podmiotu trzeciego - B. Sp. z o.o., który dokumentuje usługę wystawiając fakturę ze stawką VAT 0%, powołując się na art. 146 ust. 1 lit. e) Dyrektywy 2006/112/WE.
Wnioskodawca posiada dokumentację potwierdzającą, że przesyłka opuściła terytorium Unii Europejskiej, w tym m.in. list przewozowy (AWB) oraz komunikat od przewoźnika.
W opisanej sytuacji jako eksporter towarów (przesyłek) występuje B. Sp. z o.o.
Pytanie
Czy w przypadku gdy:
- przesyłka jest nadawana z Polski i opuszcza terytorium Unii Europejskiej,
- usługa transportowa jest świadczona z Polski i opłacona w Polsce,
- klientem jest podmiot krajowy (firma lub osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej),
- Wnioskodawca posiada dokumentację potwierdzającą transportowanie przesyłek z Polski do krajów trzecich (np. list przewozowy, komunikat przewoźnika),
można zastosować stawkę VAT 0% dla świadczonej usługi transportu przesyłek?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym możliwe jest zastosowanie stawki VAT 0% dla świadczonej usługi transportu przesyłek poza terytorium Unii Europejskiej, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361, z późn. zm.).
Przepis ten umożliwia zastosowanie stawki 0% VAT w przypadku świadczenia usług transportu towarów, jeżeli:
- transport rozpoczyna się w kraju,
- kończy się poza terytorium Unii Europejskiej,
- istnieją dowody potwierdzające wywóz towarów poza UE.
Wnioskodawca spełnia te warunki, ponieważ:
- transport zaczyna się w Polsce i kończy się w państwie trzecim,
- przesyłki faktycznie opuszczają UE,
- Wnioskodawca posiada odpowiednią dokumentację (AWB, komunikat przewoźnika),
- płatność za usługę realizowana jest w Polsce,
- nabywcą usługi może być zarówno osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jak i firma.
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do zastosowania stawki 0% VAT dla opisanej usługi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 pkt 1, 3 i 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1. terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
3. terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…);
5. terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Towarami zaś, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, są:
Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...):
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Powołany przepis obejmuje sytuacje, w której podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, od tego bowiem zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce, czy też nie.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jednocześnie jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Zgodnie z art. 28f ust. 1a-5 ustawy:
1a. Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:
1)posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;
2)posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.
2.Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.Miejscem świadczenia usług transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna.
4.Miejsce rozpoczęcia transportu, o którym mowa w ust. 3, oznacza miejsce, w którym faktycznie rozpoczyna się transport towarów, niezależnie od pokonanych odległości do miejsca, gdzie znajdują się towary.
5.Miejsce zakończenia transportu, o którym mowa w ust. 3, oznacza miejsce, w którym faktycznie kończy się transport towarów.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Przy czym, według art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej.
Jak stanowi art. 83 ust. 5 ustawy:
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
4) osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.
Z powołanych przepisów wynika, że polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę transportu towarów na rzecz innego polskiego podatnika, przysługuje prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.
Z powołanych przepisów wynika, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile są związane z międzynarodowym transportem towarów, korzystają z preferencyjnego opodatkowania stawką 0% podatku.
Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1328 ze zm.) - zwane dalej „Rozporządzeniem”:
W przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu:
1) osób lub
2) towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy
- miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.
W opisie sprawy wskazaliście Państwo, ze jesteście zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzicie Państwo działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług logistycznych, w tym międzynarodowego transportu przesyłek. Państwa Kontrahentami są zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i osoby prawne/firmy, które są podatnikami VAT oraz posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
W ramach tej działalności przyjmujecie Państwo zlecenia od kontrahentów na realizację dostawy przesyłek z Polski do krajów trzecich, poza terytorium Unii Europejskiej - przykładowo do Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Zlecenia przyjmowane są za pośrednictwem elektronicznej platformy Państwa Spółki lub na podstawie pisemnych/zdalnych zleceń składanych przez Kontrahentów. Państwa Spółka zobowiązuje się do zorganizowania transportu przesyłek z miejsca nadania do miejsca odbioru, wyboru przewoźnika i ponoszenia odpowiedzialności za wykonanie całości usługi oraz informowania kontrahenta o przebiegu transportu i statusie przesyłki. Państwa rola ogranicza się wyłącznie do pośrednictwa w świadczeniu usług transportowych. W celu wykonania zlecenia zakupujecie Państwo usługę transportową u podmiotu trzeciego - B. Sp. z o.o., który w opisanej sytuacji występuje jako eksporter towarów (przesyłek). Posiadacie Państwo dokumentację potwierdzającą, że przesyłka opuściła terytorium Unii Europejskiej, w tym m.in. list przewozowy (AWB) oraz komunikat od przewoźnika. B. Sp. z o.o. dokumentuje usługę wystawiając fakturę ze stawką 0% VAT.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT dla świadczonych przez Państwa usług transportu przesyłek.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że w odniesieniu do świadczonej usługi transportowej z Polski do kraju trzeciego (Stany Zjednoczone Ameryki) jesteście w posiadaniu listu przewozowego (AWB) oraz komunikatu od przewoźnika. Należy zauważyć, że Międzynarodowy Lotniczy List Przewozowy (AWB), stwierdza zawarcie umowy o przewóz w transporcie lotniczym. A zatem sprecyzowane wątpliwości do tak przedstawionego stanu faktycznego wskazują na możliwość zastosowania stawki 0% do usług wykonywanych w transporcie lotniczym. Przy czym skoro miejscem wyjazdu (nadania) towarów jest terytorium kraju a miejscem ich przyjazdu (przeznaczenia) jest terytorium poza Unią Europejską to należy uznać, że świadczenie to stanowi usługę międzynarodowego transportu towarów, w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy.
Przedmiotowa usługa, o której mowa we wniosku będzie świadczona na rzecz Kontrahentów, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób prawnych/firm, które są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy oraz posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, w przypadku świadczenia usług transportu na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy (np. w Państwa przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej), zastosowanie znajdzie szczególny przepis w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi, o którym mowa w art. 28f ust. 2 ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku transportu lotniczego, zastosowanie znajdzie § 3 ust. 1 Rozporządzenia z którego wynika, że miejscem świadczenia usług transportu lotniczego na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem będzie terytorium kraju.
Biorąc powyższe pod uwagę, miejscem świadczenia a tym samym opodatkowania przez Państwa usługi transportu lotniczego towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami będzie terytorium kraju.
Odnosząc się natomiast do usługi transportu lotniczego towarów świadczonej na rzecz podmiotów będących podatnikami, o którym mowa w art. 28a ustawy, należy wskazać że zastosowanie znajdzie zasada ogólna ustalenia miejsca świadczenia, wynikająca z art. 28b ustawy. W tym przypadku nie znajdą zastosowania przepisy szczególne wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy.
Zatem miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania, świadczonych przez Państwa ww. usług transportu na rzecz podatników mających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski, będzie terytorium kraju.
Odnosząc się do wątpliwości związanych z opodatkowaniem usług międzynarodowego lotniczego transportu towarów preferencyjną stawką podatku VAT 0% należy wskazać, że możliwość zastosowania stawki podatku VAT 0% dla tego typu usług, wymaga prawidłowego potwierdzenia ich świadczenia dokumentami wskazanymi w art. 83 ust. 5 ustawy.
W analizowanej sprawie Spółka będzie w posiadaniu dokumentacji potwierdzającej, że przesyłka opuściła terytorium Unii Europejskiej, w tym m.in. listu przewozowego (AWB) oraz komunikatu od przewoźnika. We wniosku wskazali Państwo także, że przewoźnik (B. Sp. z o.o.) wystawia na Państwa fakturę (ze stawką 0% VAT).
Jak już ustaliłem, miejscem opodatkowania usług lotniczego transportu towarów z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego świadczonych zarówno na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami jak i na rzecz podatników z siedzibą na terytorium Polski będzie terytorium kraju. Przy czym Spółka jest w posiadaniu ww. dokumentów, a zatem mają Państwo prawo do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy w zw. z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informujemy również, że wydając interpretację nie przeprowadzamy postępowania dowodowego i opieramy się wyłącznie na elementach zdarzenia przedstawionych we wniosku. W związku z tym, rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi dysponuje podatnik rzeczywiście stanowią dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
