
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śl. stwierdza, że stanowisko podatniczki, przedstawione we wniosku z dnia 03.06.2005 r., który wpłynął w dniu 06.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu po stronie pożyczkobiorcy będącego pracownikiem osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (pożyczka niskooprocentowana) jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śl. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 13.06.2005 r. (data odbioru pisma 16.06.2005 r.) organ podatkowy wezwał wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 16.06.2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 20.06.2005 r.).
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a §4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że podatniczka chce udzielić swojemu pracownikowi niskooprocentowanej pożyczki na wykup mieszkania z zasobów komunalnych. W piśmie tym zawarto pytanie czy w przedstawionym stanie faktycznym po stronie pożyczkobiorcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu.
Stanowisko podatniczki: pomoc udzielona swoim pracownikom, w ramach łączącego ich stosunku pracy (firma nie ma obowiązku tworzenia ZFŚS) na wykup elementarnego przedmiotu egzystencji - w tym przypadku - mieszkania nie powoduje powstania przychodu do opodatkowania.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Jak wynika z pisma osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą chce udzielić swojemu pracownikowi niskooprocentowanej pożyczki na wykup mieszkania. Zatem jest to przychód ze świadczeń częściowo odpłatnych, który nie został wyszczególniony w katalogu dochodów zwolnionych od podatku dochodowego zawartym w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju
dochody, również przychody pracownika ze świadczeń częściowo odpłatnych. W związku z powyższym po stronie pracownika powstanie przychód ze świadczeń częściowo odpłatnych odpowiadający różnicy pomiędzy wartością tych świadczeń ustaloną według zasad określonych w art. 11 ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika (art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) - w tym przypadku: różnica pomiędzy ogólnie dostępnym oprocentowaniem pożyczek a zastosowaną stawką oprocentowania.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
