Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 21 ust.... - Interpretacja - US.PDOF/415/4/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2005, sygn. US.PDOF/415/4/05, Urząd Skarbowy w Ropczycach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku M. z dnia 21.02.2005 r. (znak: MGZO-3024/3/05), który wpłynął do tut. organu w dniu 21.02.2005 r., uzupełniony pismem z dnia 15.03.2005 r. (znak: MGZO-3024/2/2005), które wpłynęło do tut. organu podatkowego w dniu 17.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z opodatkowania bonów towarowych otrzymanych przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy, stosunkiem służbowym lub spółdzielczym stosunkiem pracy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.

W dniu 21.02.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek M. znak: MGZO-3024/2/05, uzupełniony pismem z dnia 15.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji w trybie art. 14a ordynacji podatkowej. Z pisma wynika, że w roku 2005 M. zamierza sfinansować ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bony towarowe dla emerytów i rencistów, którzy byli ich pracownikami. W związku z pojawiającymi się wątpliwościami co do zwolnienia bonów towarowych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wstrzymano się z ich realizacją.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. W związku z powyższym otrzymane przez emerytów i rencistów od "byłego zakładu pracy" świadczenia rzeczowe w postaci bonów towarowych są zwolnione od podatku do wysokości 2.280 zł w roku podatkowym. Z zapisu ww. artykułu wynika, że ze zwolnienia korzystają zarówno przyznane emerytowi lub renciście świadczenia rzeczowe, jak też otrzymane w zamian ekwiwalenty pieniężne. Ustawodawca nie określa źródła ich finansowania, ogranicza jednak łączną wartość otrzymanych w roku podatkowym świadczeń rzeczowych i ekwiwalentu pieniężnego do kwoty 2.280 zł. Jeżeli wartość otrzymanych świadczeń przekroczy ustalony limit, zastosowanie mają przepisy art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym nadwyżka podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 %.

Reasumując przyznane emerytowi lub renciście od byłego zakładu pracy świadczenia rzeczowe (w tym bony towarowe) lub otrzymany w zamian ekwiwalent pieniężny korzystają ze zwolnienia, bez względu na źródło ich finansowania, do kwoty 2.280 zł.

Dodatkowo informuje się, iż z przedmiotowego zwolnienia od opodatkowania nie korzystają bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi, otrzymane przez pracowników. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 67 powołanej wyżej ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem, że świadczeniami rzeczowymi nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis ten daje podstawę do zwolnienia od podatku otrzymanych przez pracownika i sfinansowanych z wymienionych w nim funduszy, świadczeń rzeczowych do kwoty 380 zł z wykluczeniem bonów towarowych. Powołane przepisy art. 21 ust. 1 pkt 38 i 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, funkcjonują niezależnie od siebie i w sposób odmienny regulują kwestie korzystania ze zwolnienia świadczeń rzeczowych tego samego rodzaju otrzymywanych przez pracowników oraz emerytów i rencistów.

Jednocześnie informuje się, że niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez podatnika we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia. Ponadto organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast w myśl art. 14b § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Ropczycach