
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dla świadczonych usług udzielania korepetycji z matematyki.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 11 sierpnia 2025 r. (wpływ 14 sierpnia 2025 r.) i pismem z 11 sierpnia 2025 r. (wpływ 25 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od dnia … 2015 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym w zakresie udzielania korepetycji z matematyki. Nie wykonuje zawodowo żadnych innych czynności, jedynie prowadzi korepetycje z matematyki. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia podmiotowego, nigdy nie przekroczył progu 200 000 zł wartości sprzedaży usług w roku podatkowym.
Wnioskodawca nie jest pracownikiem oświaty. Posiada tytuł inżyniera w kierunku „Informatyka, systemy informatyczne”, zdobyty w … oraz tytuł magistra informatyki (specjalność: …) w ... Duża część studiów to przedmioty z dziedzin matematyki, wiedza Wnioskodawcy w dziedzinie matematyki wykracza daleko poza ramy nauczania podstawowego jak i ponadpodstawowego. Wnioskodawca posiada wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym oraz prywatnym do świadczenia usług korepetycji. Dodatkowo ma już 10 lat doświadczenia w nauce dzieci matematyki. Wszystkie te umiejętności i wiedzę wykorzystuje na udzielanych korepetycjach.
Umowy na świadczone przez Wnioskodawcę usługi zawierane są z rodzicami uczniów i rodzice uczniów bezpośrednio ponoszą za nie odpłatność. Udziela Wnioskodawca lekcji samodzielnie i w bezpośredniej relacji z uczniem. Świadczone przez Wnioskodawcę korepetycje są świadczone na jego własny rachunek i odpowiedzialność. Przedmiotem usług nauczania jest materiał dydaktyczny zgodny z programem oświaty, przewidzianym dla szkół podstawowych i ponadpodstawowym.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Pana usługi udzielania korepetycji z matematyki można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) dalej „ustawa o VAT”?”, odpowiedział Pan „Zdaniem wnioskodawcy, korepetycje z matematyki zgodne z programem nauczania w jednostkach objętych system oświaty są usługami ściśle związanymi z usługami świadczonymi przez te jednostki. Dzięki korepetycjom uczniowie są lepiej przygotowani do zajęć, dzięki czemu jednostki oświaty mogą lepiej realizować swoje usługi. Ścisłość związania dowodzi także fakt, że gdyby nie obowiązkowa edukacja w ww. jednostkach, nie istniałoby zapotrzebowanie na korepetycje z matematyki.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Pana usługi udzielania korepetycji z matematyki będą stanowiły usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT?”, odpowiedział Pan „Nie.”
Na pytanie Organu „Czy istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez Pana kwalifikacjami a świadczonymi osobiście usługami w zakresie udzielania korepetycji z matematyki? Jeśli tak, to proszę wyjaśnić, jaki jest to związek.”, odpowiedział Pan „Wnioskodawca posiada tytuł inżyniera w kierunku „Informatyka, systemy informatyczne”, zdobyty w …, oraz tytuł magistra informatyki (specjalność: …) w …. Duża część studiów to przedmioty z dziedzin matematyki, wiedza Wnioskodawcy w dziedzinie matematyki wykracza daleko poza ramy nauczania podstawowego jak i ponadpodstawowego. Wnioskodawca posiada wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym oraz prywatnym do świadczenia usług korepetycji. Dodatkowo ma już 10 lat doświadczenia w nauce dzieci matematyki. Wszystkie te umiejętności i wiedzę wykorzystuje na udzielanych korepetycjach. Związek polega na tym, że gdyby nie miał dobrego teoretycznego przygotowania, nie mógłby świadczyć usług korepetycji, bo nie mógłby wytłumaczyć wszystkich zadań czy wzorów.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy zakres świadczonych przez Pana usług mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym?”, odpowiedział Pan „Tak.”
Napytanie Organu „Czy świadczone przez Pana usługi w zakresie udzielania korepetycji z matematyki, objęte zakresem pytania, są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego?”, odpowiedział Pan „Tak, nauka matematyki jest potrzebna w zasadzie w każdej dziedzinie życia, ułatwia, a czasami wręcz umożliwia codzienne funkcjonowanie.”
Pytanie
Czy zgodnie z przytoczonym przepisem usługi nauczania prywatnego świadczone przez Wnioskodawcę będą zwolnione z VAT na mocy art 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z przytoczonym przepisem zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli, a więc opisane usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą zwolnione z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług.
Aby zweryfikować, czy dany podmiot jest uprawniony do korzystania z ww. zwolnienia przedmiotowego, należy dokonać analizy podmiotowej oraz przedmiotowej art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że działalność Wnioskodawcy ma charakter typowo usługowy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów, lecz świadczy usługi - prezentuje wiedzę z zakresu danej dziedziny, omawia w sposób szczegółowy skomplikowane zagadnienia, pokazuje praktyczne zastosowanie teoretycznej wiedzy, pokazuje metody rozwiązywania zadań, pomaga dokonywać obliczeń, odpowiada na pytania uczestników lekcji.
Po drugie wymaga zaznaczenia, matematyka jest nauczana przez Wnioskodawcę na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym edukacji.
Po trzecie Wnioskodawca oferuje swoje nauki w ramach prowadzonej przez Siebie działalności gospodarczej. Jest to nauka prywatna, a nie publiczna (dodatkowo odpłatna: dostępna poza publicznym systemem edukacji).
Skoro Wnioskodawca:
1)świadczy usługi udzielania korepetycji;
2)lekcje są udzielane;
3)korepetycje dotyczą przedmiotów nauczanych na poziomach: podstawowym, ponadpodstawowym oraz wyższym, to spełnia on przesłankę przedmiotową zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT
- to tym samym Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki przedmiotowe zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT.
Jak wskazano w wyroku WSA w Łodzi „Z uwagi na brak definicji legalnej pojęcia „nauczyciel” w ustawie o podatku od towarów i usług, ani odesłania do norm prawnych zawartych w innych aktach prawnych, należy przyjąć rozumienie tego pojęcia w języku potocznym z uwagi na pierwszeństwo wykładni językowej. Nauczyciel jest to osoba, która naucza. Nauczyciel jest zatem osobą, która przekazuje wiedzę i swoje umiejętności uczniom. Bezsprzecznie lektura omawianej normy prawnej, nie wskazują na wymóg, aby nauczyciel posiadał odpowiedni dyplom wskazujący na wyższe wykształcenie pedagogiczne, ani aby był pracownikiem oświaty. Ponadto, posiadanie przez daną osobę wykształcenia kierunkowego w danej dziedzinie może świadczyć o tym, że jest ona wykwalifikowana do udzielania korepetycji w danym zakresie, jednakże zapis art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT nie wskazuje aby był to warunek konieczny. Nie ma podstaw do przyjęcia, by brak wykształcenia kierunkowego w danej dziedzinie miał przesądzać o braku posiadania kwalifikacji do pełnienia roli nauczyciela. Niewątpliwie ustawodawca nie warunkuje korzystania z przedmiotowego zwolnienia od posiadania takiego wykształcenia, zatem warunku takiego nie należy wywodzić abstrahując od wykładni językowej, która ma pierwszeństwo na gruncie prawa podatkowego” (wyrok WSA w Łodzi z 18 kwietnia 2024 r., I SA/Łd 147/24, orzeczenie nieprawomocne).
W licznym orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że nauczyciel chcący skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT nie ma obowiązku posiadania wykształcenia kierunkowego w zakresie dziedziny objętej korepetycjami (por. np. wyroki WSA w Gliwicach z dnia 6 lutego 2024 r., I SA/GI 267/23; WSA we Wrocławiu z dnia 24 stycznia 2024 r. I SA/Wr 493/23; WSA w Gdańsku z dnia 2 sierpnia 2022 r. I SA/Gd 289/22 - orzeczenia nieprawomocne, a także pośrednio wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2024 r., I FSK 471/24).
Mimo braku wykształcenia pedagogicznego Wnioskodawca posiada specjalistyczne wykształcenie kierunkowe oraz bogate doświadczenie w zakresie nauczanych przedmiotów. Zajęcia Wnioskodawcy są popularne wśród słuchaczy oraz cieszy się on autorytetem wśród odbiorców. Okoliczności te wskazują, że Wnioskodawca w sposób skuteczny przekazuje swoją wiedzę i umiejętności uczniom, dzięki czemu jest „nauczycielem” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT. Wnioskodawca wykonuje usługi osobiście, na własny rachunek i odpowiedzialność. W przypadku Wnioskodawcy jest zatem spełniona przesłanka podmiotowa omawianego zwolnienia.
Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje indywidualne wydawane w podobnych sprawach, np.: 0112-KDIL3.4012.656.2024.2.NS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem” podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…)
Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych.
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Powyżej wskazane przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którymi:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń, czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C-473/08 z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że: „Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci - EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten - a nie Thomas Eulitz - pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym w zakresie udzielania korepetycji z matematyki. Nie wykonuje Pan zawodowo żadnych innych czynności, jedynie prowadzi korepetycje z matematyki. Nie jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia podmiotowego, nigdy nie przekroczył Pan progu 200 000 zł wartości sprzedaży usług w roku podatkowym.
Posiada Pan tytuł inżyniera w kierunku „Informatyka, systemy informatyczne”, zdobyty w … oraz tytuł magistra informatyki (specjalność: …) w ... Duża część studiów to przedmioty z dziedzin matematyki, Pana wiedza w dziedzinie matematyki wykracza daleko poza ramy nauczania podstawowego jak i ponadpodstawowego. Posiada Pan wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym oraz prywatnym do świadczenia usług korepetycji. Dodatkowo ma Pan już 10 lat doświadczenia w nauce dzieci matematyki. Wszystkie te umiejętności i wiedzę wykorzystuje na udzielanych korepetycjach. Umowy na świadczone przez Pana usługi zawierane są z rodzicami uczniów i rodzice uczniów bezpośrednio ponoszą za nie odpłatność. Udziela Pan lekcji samodzielnie i w bezpośredniej relacji z uczniem. Świadczone przez Pana korepetycje są świadczone na Pana własny rachunek i odpowiedzialność. Przedmiotem usług nauczania jest materiał dydaktyczny zgodny z programem oświaty, przewidzianym dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
W przedmiotowej sprawie Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczone przez Pana usługi w zakresie udzielania korepetycji z matematyki będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Pana usług udzielania korepetycji z matematyki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, w pierwszej kolejności należy przeanalizować możliwość objęcia ich zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Należy wskazać, że z opisu sprawy nie wynika, że świadczone usługi udzielania korepetycji z matematyki spełniają kryteria „usług w zakresie kształcenia”, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Jednocześnie z treści wniosku nie wynika, że jest Pan jednostką objętą systemem oświaty. Ponadto wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi udzielania korepetycji z matematyki nie będą stanowiły usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze.
W rezultacie świadczone przez Pana usługi udzielania korepetycji z matematyki nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie jest Pan podmiotem wymienionym w tym przepisie.
Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, których spełnienie umożliwia zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.
Odnosząc się do przesłanki podmiotowej, należy zauważyć że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym, nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.), ale np. osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła stosowny kurs kierunkowy, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie.
Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w powołanych wyrokach TSUE: C-473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz oraz C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer. Z wyroków tych wynika, że nie należy dokonywać rozróżnienia dla celów podatku VAT pomiędzy nauczaniem uczniów lub studentów w ramach nauczania szkolnego lub uniwersyteckiego i nauczania osób posiadających już dyplom szkolny lub uniwersytecki, które na podstawie tego dyplomu kontynuują naukę zawodu. Podobnie jest w przypadku nauczania obejmującego tę edukację. Tym samym posiadanie przez nauczyciela wiedzy i kwalifikacji pozwalających na pełnienie roli nauczyciela gwarantuje jakość świadczonych przez niego usług, które mają umożliwiać uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie np. wykształcenie podstawowe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.
Innymi słowy przesłanka podmiotowa nie odwołuje się bezpośrednio do kwestii wiedzy osoby uczącej (tą zdobywa się bowiem niezależnie od charakteru w jakim dana osoba ją zdobywa - uczy się) lecz wprost do określonego miejsca w schemacie tego uczenia, tj. do posiadania kwalifikacji w działaniu jako „nauczyciel”.
Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, posiada Pan tytuł inżyniera w kierunku „Informatyka, systemy informatyczne”, zdobyty w … oraz tytuł magistra informatyki (specjalność: …) w ... Pana wiedza w dziedzinie matematyki wykracza daleko poza ramy nauczania podstawowego jak i ponadpodstawowego. Posiada Pan wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym oraz prywatnym do świadczenia usług korepetycji. Dodatkowo ma Pan już 10 lat doświadczenia w nauce dzieci matematyki. Wszystkie te umiejętności i wiedzę wykorzystuje Pan na udzielanych korepetycjach.
Zatem, w analizowanym przypadku dla świadczonych przez Pana osobiście usług udzielania korepetycji z matematyki zostanie spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W odniesieniu z kolei do przesłanki przedmiotowej zwolnienia należy zauważyć, że przedmiotem usług nauczania jest materiał dydaktyczny zgodny z programem oświaty, przewidzianym dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zakres świadczonych przez Pana usług mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym. Ponadto świadczone przez Pana usługi w zakresie udzielania korepetycji z matematyki są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego. Wskazał Pan, że nauka matematyki jest potrzebna w zasadzie w każdej dziedzinie życia, ułatwia, a czasami wręcz umożliwia codzienne funkcjonowanie.
Mając na uwadze zakres świadczonych przez Pana usług udzielania korepetycji z matematyki, należy uznać, że stanowią one usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym, zatem będzie Pan spełniał przesłankę przedmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Pana osobiście usługi udzielania korepetycji z matematyki będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Zatem Pana stanowisko, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
